0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar nyligen (30.09-23) fått en ny Nibe S735 installerad och undrar lite om dess funktion.Pumpen går bra men undrar lite om kompressorns gångtider, den smyg kör väldigt mycket, men den skall kanske göra så för att slippa avfrosta. Värmen räcker till och den har inte brukat något tillskott ännu.Ligger och pyser runt -100 GM.Kanske för tidigt att dra några slutsatser ännu innan det blir kallare ute.Vet väldigt lite om hur smart den här pumpen är i sin styrfunktion. Någon annan som vet mer ?Huset är 160 m², beläget på Åland/ J-O
Jag har också en S735 sedan augusti, ECS41 med golvvärme nere och radiatorer uppe. Har inte haft så kallt, som kallast några enstaka plusgrader någon natt, och det har hittills fungerat bra. Ljudnivåmässigt är den inget som helst problem, inte vid 95 Hz iaf som varit den högsta frekvensen på kompressorn hittills. Man hör den om man står rakt under frånluftsventilerna, men inget i rum utan ventiler. I köket låter den ungefär i paritet med kyl och frys. Det enda jag reagerat på är att den kör ikapp gradminuter lite väl aggressivt på natten, går upp på 95 Hz istället för att smygköra ikapp dem under hela natten, och då behöver den stanna ibland för avfrostning. Avfrostningarna har gått som på klocka, nästan exakt 10 minuter per 60-minutersperiod.
Här är ett exempel på där jag tycker att mjukvarani S735 borde reagerat lite smartare, istället för att vänta på att gradminutrarna ska sjunka, och sen dra på kompressorn på hög frekvens, så hade den kunnat öka kompressorn lite försiktigt runt 4-tiden och slippa avfrostningarna, man ser ju på derivatan vart det barkar...
Avfrostningarna styrs förmodligen på liknande sätt som föregångarna, att den känner av minskning i luftflödet, eller att förångaren har hållt en viss temp under en relativt lång tid, då påkallar den avfrostning.