Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ koll pÃ¥ min egen bergvärmepump... Hur?  (läst 670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Få koll på min egen bergvärmepump... Hur?
« skrivet: 21 oktober 2023, 23:25:35 »
Hallå...

Kanske finns någon bra tråd tidigare gällande mina frågor men antingen kanske ni an länka eller ge mig tips.

Jag har tidigare haft en Thermia Villa classic som bara har fungerat men jag har inte haft så bra koll. NU bytt till en IVT Geo och känner att jag vill förstå mer om vad jag själv kan göra....

I små steg var ska jag börja? Jag förstår det att jag ska avvakta till att det ska bli lite mer stabilt kallt och då dokumentera vad jag har för grader ut respektive in/ut på den kalla sidan samt skillnaden på temperaturen till elementen samt retur från elementen.

Men sedan då? Ska jag kolla med termometer på varje element för att jsutera varje element och sedan titta på kurvan/tilta kurvan osv osv

Vill som sagt ha koll på min egen bvp/ekonomi/kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Få koll på min egen bergvärmepump... Hur?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2023, 22:17:09 »
Beror på hur mycket du vill nörda in dig i detta?
Jag har justerat in samtliga radiatorer på ventilen under termostaten så att tempdiffen ligger nånstans 6-8 C när det är som kallast ute.
Men jag har en on/off värmepump och fast varvtal på cirkpumpen, i ditt fall så är det snarare att kolla upp så att flödena är någorlunda lika på alla radiatorer, ingen ska ha för högt flödet (låg tempdiff) och tvärtom.
Men detta gör man med fördel när det är riktigt kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få koll på min egen bergvärmepump... Hur?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2023, 22:38:03 »
Beror på hur mycket du vill nörda in dig i detta?
Jag har justerat in samtliga radiatorer på ventilen under termostaten så att tempdiffen ligger nånstans 6-8 C när det är som kallast ute.

Tempdiffen? Är det temperaturen på respektive element på inkommande samt utgående med en IR, för att mäta på hela kretsen för huset känns inte så exakt. Eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Få koll på min egen bergvärmepump... Hur?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2023, 22:39:04 »
Jo precis, mät varje radiator för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!