0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börjar närma sig slutet av livslängden. Något problem med fläkten i utedelen? Kanske problem i kylkretsen såsom brist på kylmedia(?)
På vissa värmepumpar finns ett synglas på kylkretsen som kan avslöja kylmedelsbrist om det bubblar ovanligt mycket och länge efter kompressorstart, men normalt krävs det numera en kyltekniker som mäter tryck och temperaturer. Fråga CTC vad en felsökning kostar? Tyvärr har EU-regler gjort att många sorters kylmedia blivit väldigt dyrt numera.
Det låter som det man kan förvänta sig numera. Jag skulle nog betala för en felsökning om det är så att grejerna i övrigt är i gott skick lagom dimensionerade för huset där det står.
Ok, då har kompressorn gått ca 3650 timmar per år vilket är i det normala intervallet eller överkanten på detta. Man räknar ofta att kompressorn ska hålla ca 70 - 80 tusen gångtimmar om antalet start/stopp är normalt.
detta var ett ganska vanligt fel på ctc från dom årgångarna, det var fel på pressostaten och även styrkortet byttes. Spolar det inte i synglaset och du inte har för höga hetgaser så går det att lösa genomatt bygla lp på utedelen. mellan plint 13-14 har jag för mig
Lägger till något att tänka på vid bygling:Tänk på att om den inte larmar när lågtryckspressostaten faktiskt behövs, då blir hela pumpen skräp vid haveri. Finns det en hel lågtryckspressostat så blir pumpen reparerbar.