Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tacksam för tips på lämplig tank för luft-vatten VP monoblock
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Tacksam för tips på lämplig tank för luft-vatten VP monoblock (läst 1226 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Micc
Kan värmepumpar
Stad/land: Götaland
Antal inlägg: 159
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
skrivet:
18 oktober 2023, 11:12:59 »
Citera
Hej!
Tänker installera en L/V-VP monoblock i vårt hus. Värmepumpen är en Euronom på 10,5 kW. Den satt i vårt förra hus som vi sålde 2019. En tid därefter valde den nya ägaren att installera bergvärme, och jag blev erbjuden att köpa luft-vatten VP:n för ett ok pris. Jag hade själv installerat den och vi var väldigt nöjda med den så jag köpte den, den hade då snurrat i ca 5 år. Som vanligt hinner man inte med allt man tänkt sig, men nu när maskinen stått 3,5 år i vårt garage tänkte jag försöka dra igång den. I vårt nya hus finns också en gammal kombipanna, men vi tänker köpa en lämplig tank att ansluta VP:n mot. VP:n har en styrenhet man monterar inomhus, så tanken behöver inte vara intelligent.
Vet att Euronom inte är stora, men den VP:n jag köpte har ju funkat helt problemfritt, så jag har ett visst förtroende, och nu har jag tittat på en ackumulatortank (500 lit) med VV-slinga från just Euronom (VPS 500 BR25). Men där har jag ju ingen erfarenhet om huruvida kvaliteten är bra, jag har heller inte så mycket koll/kunskap om alternativen på marknaden, det finns ju många alternativ... Bifogar en pdf visande den tank jag funderar på.
Vilken tank skulle Du välja, motivera gärna varför.
Mvh /Micc (obs, jag har en annan tråd aktiv gällande installation av L/V-Vp, men den avser VP i garaget, detta gäller alltså inte den installationen - ja, det är mycke nu...)
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Tacksam för tips på lämplig tank för luft-vatten VP monoblock
«
Svar #1 skrivet:
20 oktober 2023, 18:52:13 »
Citera
Den är säkert bra, och vill du ha ett alternativ att kolla på så finns alltid Borö.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Micc
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
Svar #2 skrivet:
20 oktober 2023, 20:23:54 »
Citera
Hej och tack för svar!
Ja, jag hade precis hittat Borö faktiskt, tidigare okänt för mig, men jag förstår det som att de inte alls är okända i branschen, bara jag som är okunnig antagligen...
Så då skulle deras modell TIDA vara lämpligt kanske, t.ex TIDA-500L/BR25? Får kolla närmare på dessa, och kolla av priser.
Eller om man kanske skulle lägga till en slant och få en med solslinga, är det någon som installerar solvärme idag, eller sätts bara sol-el-paneler idag?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5230
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
20 oktober 2023, 20:49:32 »
Citera
Kolla även Strömsnäspannans tankar. Sen det med solfångarslinga är kanske bra om du tänker sätta upp dito. Dom säljs på blocket begagnade rätt billigt. Men tänk på att det ska vara heatpipe.
Loggat
Micc
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
Svar #4 skrivet:
20 oktober 2023, 21:18:46 »
Citera
Ok, Strömsnäs kollar vi också. Nej, vi har väl inte haft några konkreta tankar på solfångare, tanken (den i huvudet) dök bara upp att man kanske skulle förbereda för det när ändå installerar tank, om extrakostnaden är rimlig. Ja jag tror jag har koll på vad heatpipe är, det är väl modellen med rör anslutna till vattenslingan i toppen (gas i rören va'?). Lika effektiva även om solenergin kommer in i lite vinkel. Antar att det måste vara glykol i solvärmeslingan.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #5 skrivet:
20 oktober 2023, 21:27:18 »
Citera
Ibland kopplar man solfångare i topp ( är då en tank med dubbla slingor och dyra ) annars så kopplas dom i nedre slingan där det är svalast. Fångarna har en soppa i sig som tål upp mot ca 130 C för att inte koka. Det som är viktigt då är att flödet över fångarna är konstant, stannar det så kan tempen i fångarna bli 140 C. Men det går att läsa om på nätet.
Loggat
Micc
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
Svar #6 skrivet:
20 oktober 2023, 21:36:06 »
Citera
Ooops, jag skrev nog lite luddigt där. Förstår att de vanligtvis ansluts till en slinga längre ned i tanken. Med "anslutna till vattenslingan i toppen" menade jag att själva glasrören (liggande vertikalt sida vid sida), är anslutna till vattenslingan i rörens topp. Det är väl där rörens varmaste punkt är, gissar jag.
Det kan bli lite tokigt ibland...
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #7 skrivet:
20 oktober 2023, 21:39:53 »
Citera
Lite knepigt att förklara så här, men du kan läsa om lite godis angående fångare här-
https://www.google.com/search?q=koppla+solf%C3%A5ngare+till+ackumulatortank&oq=Koppla+solf%C3%A5ngare&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgDEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIICAQQABgWGB4yCggFEAAYDxgWGB7SAQkxMjI3OWowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Loggat
Micc
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
Svar #8 skrivet:
20 oktober 2023, 23:54:30 »
Citera
Tackar...!
Loggat
Micc
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Micc
«
Svar #9 skrivet:
27 oktober 2023, 16:00:27 »
Citera
Hej igen!
Tack för tipsen. Funderar nu på att i stället ta en Borö TIDA-500L BR25/SOL14. Fick ett rätt bra pris där tror jag. Den har solslinga också, vilket jag inte ursprungligen hade funderat så mycket på, men det kan ju vara bra att ha möjligheten.
Via avtal med Samköp får jag 10 % extra rabatt på Ahlsell (gäller t.o.m. idag), så jag tänker beställa det jag finner prisvärt därifrån (allt blir ju inte det oavsett rabattsatser...).
Vore tacksam för lite tips på vad jag behöver och som jag kanske har glömt (inte har koll på). VP luft/vatten monoblock har jag ju redan. Det jag vet att jag behöver förutom rör och rördelar är:
- Expansionskärl inkl säkerhetsventil och manometer.
- Påfyllnadsventil radiatorvatten.
- Avtappningsventil (såvida det inte finns monterat på tanken?)
- en eller två el-patroner för reservdrift
- Flexslangar vid VP
- 1st Cirk.pump mellan VP och tank samt ev 1st för radiatorsystemet (har ju en där, men kanske byter till en modern).
- Avluftningsventiler på behövliga ställen.
- Shunt med automatik vill man ju ha, och jag vet inte om den befintliga från 1987 fungerar. Något tips på prisvärd och bra sådan?
- BIV-shunt kan jag inte mycket om, men tolkar det som att den behövs om ytterligare värmekälla ansluts (t.ex vedpanna), stämmer det? Behövs en sådan om det blir så att solslingan dras igång, eller styrs på och av därifrån med bara termostater/givare?
- Några vanliga kulventiler på lämpliga ställe behövs rimligtvis.
Den här tanken har ju två stycken stigaranslutningar, den ena tar vattnet strax ovanför mitten av tanken, och den andra tar vattnet högt upp (men inte alldeles i toppen). Är ideń med detta att kunna ta vatten till ev. golvslinga från ca mitten, och varmare vatten till radiatorer högre upp? Gissar att det är så - eller???
Sedan är jag jättedålig på "Armatursats" och ventiler för vv/kv. Nån som kan tipsa om lämpliga, samt hur och varför dessa monteras? (alltför vamt varmvatten kan ju inte gå ut så länge anläggningen körs med VP). Tänkte förresten låta vv gå till elektrisk vv-beredare för lite spets.
Vore jättetacksam om någon har snabba några tips innan kvällen...
/Micc
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 826
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
ErikB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info