0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har köpt ett fritidshus där den installerade värmeluftpumpen visade vara defekt när vi drog igång nu när kylan smygit sig på. Det är en golvmodell och givet att nytt golv och väggpanel lagts runt den skulle vi helst vilja ersätta den med en ny golvmodell på samma ställe. Installatören/återförsäljaren vi precis hade på konsultationsbesök menade dock efter inspektion att det inte går givet innerdelens placering, då den nya innerdelens rör på 1 meter måste ta sig ut. Tydligen skulle en skarvning med förlängningsrör påverka att försäkringen ej täcker om något går fel (det är emot gällande regler sa han). Min fråga är om detta stämmer, mina googlingar ger ej så mycket på ämnet. Om det stämmer att man inte får skarva rör inomhus, kan det vara så att det märke han representerar (Scanmont / Gree) har 1 meter som standard, men att det finns andra fabrikat där ute som har längre?de flesta tillverkare motsätter sig skarvar på insidan i en friskrivningsklausul när det är R32, finns dock inget stöd för detta i någon förordning vare sig EU eller nationell.Tacksam för all input!
Om den befintliga värmepumpen inte är alltför gammal, kan det ju vara idé att undersöka om det kanske är en bättre affär att reparera den än att byta ut den. Men anlita då en fristående reparatör som inte bara är inriktad på att döma ut gammalt skrot och tjäna grova pengar på att sälja nytt.
Nu blir jag osäker på om vi pratar om vanliga luft/luft värmepumpar och dess innerdelar!
Men en vanlig vägghängd R32- eller för den delen R290-inomhusdel, har ju bara någon dm rör fastmonterat på inomhusdelen så där kommer man aldrig ifrån rörskarvar inomhus ens om inomhusdelen sitter på en tunn yttervägg.Om den befintliga värmepumpen inte är alltför gammal, kan det ju vara idé att undersöka om det kanske är en bättre affär att reparera den än att byta ut den. Men anlita då en fristående reparatör som inte bara är inriktad på att döma ut gammalt skrot och tjäna grova pengar på att sälja nytt.