Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare seg, hur byter man motstÃ¥nd?  (läst 611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« skrivet: 30 augusti 2023, 23:48:15 »
Har en CTC Ecoheat 412 där utomhusgivare visar 2-3 grader fel men framförallt är den seg i omställningen. När temperaturen sjunker tar det 2-3 timmar innan den sjunker ner under inställt värde för att starta och det blir därmed lite ruggigt inne.

Jag har läst här på forumet att det kan vara fel på utegivaren och att man kan byta motståndet. Jag har köpt denna https://www.electrokit.com/produkt/ntc-150ohm-500mw-3560k-2-54mm/

Nu undrar jag dock hur man skall göra för att byta det. Jag skruvade loss och tittade.

- Mäter jag med en elpenna finns ingen ström? Behöver man koppla ur givaren ur bergvärmepumpen innan man byter?
- Ska man knipsa sladdarna och sen sätta dit motståndet i dessa?
- Behöver man en sån grå "krympslang" som sitter på nu?

Tack på förhand

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2023, 00:12:58 »
Du behöver inget grått skydd. Det är CTC's givare som är tillverkad så.

Stäng av värmepumpen så skärmen inne slocknar.

Skruva loss den gamla givarna med "ubåtarna". Sen montera den nya på samma vis som den gamla. Polaritet inte viktig. Finns ingen risk för stöt. Den är förmodligen 5 VDC det högsta du kan mäta. Men förmodligen kanske du kan mäta runt 2,5V. Men helt medningslöst att mäta spänning där så lägg inte tid på det.

Slå på värmepumpen och se om problemet du tänker på har blivit bättre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2023, 19:30:20 »
Tack för svar,

Med risk för att låta dum men har nyss flyttat till detta hus. På min gamla Thermia kunde man stänga av pumpen i menyerna men hittar inget om detta på denna.

Går den att stänga av CTC pumpen via menyerna eller ska man fimpa säkringarna till bergvärmepumpen?

Vet att min gamla Thermia fick massa varningar och felmedd om man inte stängde av den i menyerna innan man stängde av strömmen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2023, 20:55:05 »
Ingen att finna i menyerna. Släck med säkerhetsbrytaren eller säkringar. Bestämd snabb frånkoppling är att föredra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2023, 21:01:36 »
Kanon, då testar jag det.

Tack

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2023, 21:09:07 »
Jag antar den visar för varmt. Montera hela kåpan på ett par distanser så att den inte ligger mot fasaden utan att det kan fläkta lite bakom kåpan.
Hade samma problem med min Nibe. Ett par muttrar runt skruvarna som distans fixade det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare seg, hur byter man motstånd?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2023, 21:51:58 »
Ja det stämmer att den visar för varmt. Har dock inte upplevt problemet tidigare så därför jag tänkte det var problem med motståndet.

Jag byter motstånd och sätter den på ett par distanser som du föreslår.

Tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!