0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Före arbete behöver du stänga av inkommande vatten. Testa att inget varmvatten eller kallvatten kommer i en tappkran.Kanske är enklast att köpa en likadan, men bara flytta över insatsen, dvs skruva upp ventilen så mycket det går, sen skruva ur insatsen med sexkantiga fattningen som börjar synas allt bättre.Men det är inte säkert påfyllningsventilen är ett problem. Det kan vara sönderrostad varmvattenberedare också. Det kan testas genom att proppa T-korset bort till höger. Och låta ändan med påfyllnadsventilen vara kvar i det fria. Ökar trycket hela tiden så är det varmvattenberedaren som läcker. Eller om kondensorn är sönder så ökar trycket också, men då bubblar det i radiatorerna och känns svårt att lufta ur, bubblorna är tillbaka varje dag.Är det bara tryckvariationer så är expansionskärlet kass eller behöver en service bara.https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkopplingsmutter-22/https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-propp-22/https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-pafyllnadsventil-vfa203-15mm/ Jag tror inte denna passar direkt utan borde gå flytta insatsen. Tror den är lite längre än den gamla. Men borde gå klämma in om hela byts. Då behövs någon form av gängtätning. Denna är enkel att använda: https://www.rinkabyror.se/artikel/loctite-55-gangtatningssnore-160m/
Var läcker det ut vatten? ur skvallerröret, vid ventilen på din bild eller någon annanstans?
Går inte att köpa ventilen i delar. det blir en hel bit. Ser ut att vara en med klämmringar, den vänstra är gängad direkt i T-stycket >>( går bra och mycket lin eller tape ) den högra är en klämmring och då passar det ihop. Mätt röret på höger sida, ska vara 16- 17 mm för 15 gänga eller 22 mm för 20 mm gänga
Brukar var 2 orsaker i inledningen av felsökning. + lite till1 För lite luft eller ingen luft i kärlet, Åtgärd = På kärlet finns plastplugg och under finns ventil av bildäckventil, tryck på piggen, då ska det pysa luft, inget vatten.2 För att fylla luft så släpps vatten ut tills manometern visar noll, luft tryck in, ökar manometern, ut med mer vatten, flera ggr kan det bli, när lufttrycket är ca 0,5 bar och inget vatten kommer ut, manometern på noll. Så är det klart att fylla på vatten tills manometern visar ca 0,8 bar.3 Kommer det vatten från ventilen så är kärlet kört och bara byta.4 Det sämsta är om trycket ökar hela tiden, kan bero på otät påfyllningsventil, läcka på VV-slingan, koll av påfyllning görs med att stänga inkommande vatten på natten och se vad som händer. Står trycket kvar så är det läcka på VV-slingan och en form av katastrof.Jag har testat att trycka på den lilla ventilen överst på toppen av expansionskärlet. Det sprutar då ut vatten. Menar du att jag ska fortsätta att trycka på den tills att det inte kommer mer vatten, och göra detta i omgångar för att sen fylla på med vatten med hjälp av påfyllnadsventilen tills lagom tryck? Känns lite konstigt att trycka ut vattnet för att sen fylla på igen?