Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.  (läst 12047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #15 skrivet: 30 april 2006, 16:39:49 »
@ Mike.

Det är mycket lögn å förbannad dikt Du sprider.. Det finns inga bilar, tillverkade efter 1988 som tar skada av etanol. Det har biltillverkrna själva sett till, genom att inte ha material som förstörs av etanol. Visst kan det bli skador med etanol, no problems. Gör bara som Du skulle göra, vid övergång från etanol till bensin, så kommer problemen direkt. Alltså, det är inte vad Du häller i tanken som skapar problem, det är den som väljer vad som ska hällas i tanken, som är problemet.

mvh humlan.

Har du överhuvudtaget tagit dig tid att läsa ngt från de länkar jag har angett?

Som jag skulle göra???  Thumbsup
Jag har kört 15-20% i en bil som är godkänd för den blandningen...


Jag låter läsarna på forumet skapa sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel  ;)

Och biltillverkarna ser gärna på när de tappar 30% i försäljning medan andra med etanolmotorer ökar trots att de kan köra sina bilar på det också, sure
« Senast ändrad: 30 april 2006, 16:44:45 av Mike »

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #16 skrivet: 30 april 2006, 17:02:32 »
Jag håller med Mike här vad gäller att man alltid skall ha alla fakta på bordet, bra som dåliga, innan man kastar sig huvudstupa in i något man inte kan överblicka. Att ett fåtal bilar fungerat bra i ett par månader med viss etanolinblandning säger ju egentligen inte mer än att många rökare också mår bra efter ett par månaders rökning :-)

Jag skulle definitivt se till att jag kollade upp att min bil fick tillräckligt fet blandning innan jag blev varse det pga brända motordelar eller skadat katalysator. Att sen en bensinmotor kan skadas allvarligt av vattenblandad etanol känns för mig väldigt oroande. Detta är antagligen en effekt som man inet märker alls förrrän om 3-5 år då slitaget visar sig med sämre motoreffekt och större oljeförbrukning. Och hur kan jag vara säker på att vattenhalten i E85 hålls under den kritiska gränsen 1% (enligt Wikipedalänken).

Det är givetvis upp till var o en att experimentera med sin egen bil men jag kan bara generellt rekommendera alla att sätta sig in i alla fakta och göra en egen riskbedömning innan. Tyvärr så värderar inte jag ett forum som etanol.nu högre än ett forum för rökare som diskuterar hur bra de mår trots att de röker och bara behöver lite startgas varje morgon för att klara strupen  ;D

Men det hindrar antagligen inte mig från att i framtiden experimentera lite med E85 men under lite mer kontrollerande förhållanden än att bara tanka och se vad som händer.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #17 skrivet: 01 maj 2006, 12:28:43 »
Ska kolla vid nästa tankning, å då bör det bli 80-95% E85 i tanken, så hittills är jag nöjd, ingen motorfels.indikeringslampa har ju tänds  :D  :wink:


Varför gör du det? Vill du spara pengar, vill du minska växthuseffekten eller vill du bli oberoende av olja?


Mest av ren nyfikenhet, men visst finns miljö å pris med i bilden åxå. Sen är det roligt att "bevisa" det man redan vet i Brasilien, men som tydligen ännu inte nått Sverige. Att det visst fungerar att köra vanliga bilar på stora etanolinblandningar. Dock bör man inte hälla etanol i tanken på bilar tillverkade före 1988, då man inte helt använda material som tål etanol. Efter 88 så ska det inte finnas några problem, som direkt kan skyllas på etanolen. Utan det är allt som oftast, misstag av den som tankar i etanolen, som i fallet med bilen som diskuteras i en annan tråd. Sen finns det ett visst nöje i att "bråka" med etanolmotståndrna åxå, fast dom numera verkar vara en utdöende ras  ;D ;D ;) Så jag/Vi som har etanol i tanken, kanske måste ta det lite lugnt med propagandan, annars så lär dom bli helt utrotade  :) Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #18 skrivet: 01 maj 2006, 12:42:39 »
De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.

Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, katylasatorhaverier pga oren gång vid start med mera.

E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium, bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan, korkpackningar och vissa plaster.
I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar, skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte/reparationer
E 85 innehåller mycket syre vilket gör att motorn misständer, blir svårstartad och kan skadas allvarligt pga den utmagrade bränsleblandningen.
Föroreningsutsläppen i avgaserna, speciellt s k aldehyder, ökar kraftigt med E 85-blandad bensin särskilt vintertid men även vid start och varmkörning.


En annan bra källa till information:
http://www.bsrab.se/faq/100/

Det Du tar upp här, är ju inte sant, mer än till viss del, så att etanol skulle lösa upp nåt i nyare motorer stämmer inte. Utan precis det som alltid sägs men som aldrig får nåt medhåll, utom möjligen från biltillverkarna. Så det Du räknar upp här, är det ingen som kör på etanolblandningar som ens orkar bry sig i. Man blir bara trött övar att alltid få läsa samma saker, saker som ingen som kör på etanolinblandning verkar råka ut för  Sc:,h

mvh humlan.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #19 skrivet: 01 maj 2006, 12:50:30 »
De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.

Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, katylasatorhaverier pga oren gång vid start med mera.

E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium, bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan, korkpackningar och vissa plaster.
I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar, skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte/reparationer
E 85 innehåller mycket syre vilket gör att motorn misständer, blir svårstartad och kan skadas allvarligt pga den utmagrade bränsleblandningen.
Föroreningsutsläppen i avgaserna, speciellt s k aldehyder, ökar kraftigt med E 85-blandad bensin särskilt vintertid men även vid start och varmkörning.


En annan bra källa till information:
http://www.bsrab.se/faq/100/

Om det vore sant som du skriver skulle nog inte många köra på etanol.
Vi får väl se vad du kör på om tio år.  ;)

Sen tycker jag det finns ett mycket stort problem som kostar bilägare enorma pengar idag (förutom vägsalt då), och det är den dåliga kvaliteten på diesel. Den kanske är bra för miljön, men dagens svenska diesel är en skandal. Den bör inte användas som den är. Förstår ni vad jag pratar om?   >:(

Och till Humlan pionjären, lycka till & fortsätt rapportera.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #20 skrivet: 01 maj 2006, 13:09:06 »
Nä nån pionjär är jag inte..., några miljoner i Brasilien hann före  :). Pratade med ägaren till "min" mack å frågade när han skulla få en etanolpump, så jag slipper åkå på två ställen. Han svarade att knappast före 2007, trots att han tjatat på Statoil. Men dom är inte alls villiga att sätta upp pumpar, utom vid större vägar. Han frågade om jag körde på etanol, å berättade samtidigt, att nu verkar "alla" köra på 50/50 etanolinblandning.

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #21 skrivet: 01 maj 2006, 15:31:43 »
Om jag fattat saken rätt skulle det vara rostbroblem vid etanol pga mera vatten i etanolen, och att tillverkarna vill vara 100% säkra att detta inte inträffar!  och därigenom inte kan rekommendera och tillåta etanol som drivmedel! Det kan man ju ha en förståelse för!

Samma sak för gamla bilar men många är väl inne på femte året eller så med etanol utan problem om jag fattat rätt!
och skador skulle väl bli snabbt kända eller.

Det har ju faktiskt funnits skräckpropaganda för villaolja i dieselbilar med!

Finns det någon brytgräns för blandningen där motorn är som mest ekonomisk eller är det vid 100% etanol?
Går det att köra gräsklipparn på etanol? jag kör på den svindyra miljöbensinen.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #22 skrivet: 01 maj 2006, 16:18:23 »
Skillnaden är att vatten är lösligt i etanol men inte i bensin. Du kan alltså få problem som galvaniska strömmar i bränslesystemet när du kör på etanol. Aluminium kan korrodera, t ex i bränslepumpen eller fuel rails. Detta är väl känt bland t ex dragracingförare och andra som kört på metanol, där problemen är större. Med bensindrift har du ofta kondensvatten i botten på tanken, men det brukar inte ställa till det, idag är de flesta tankar av plast.

Så, där skrämde jag väl några till,lr vad säger du Mike?  ;) :P

Villaolja i bilen - dieselpumpar behöver SMÖRJNING, vilket dagens bränslehandlar verkar sk-ta i.   _/-
Man får hälla i tillsatser som RedLine eller teminstingens tvåtaktsolja. Annars blir det dyra reparationer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #23 skrivet: 01 maj 2006, 16:27:41 »

Går det att köra gräsklipparn på etanol? jag kör på den svindyra miljöbensinen.
 

Ta det försiktigt där. Jag har en gräsklippare med en Briggs&Strattonmotor som inte ens tål etanolen i vanlig 95 oktanig bensin. Det är ett membran i förgasaren som blir styvt och sedan går inte motorn som den skall. Gummitypen kan nog variera från motortyp till motortyp så det kan fungera men det behöver inte göra det. Har gått över till miljöbensinen, det blev billigast.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #24 skrivet: 01 maj 2006, 19:22:46 »
Det största argumentet är egentligen att om det vore så enkelt som att det bara är att börja tanka etanol skulle de biltillverkare som nu tappar kunder genast leverera etanolbilar! Money talks!

Det gör de inte eftersom man måste byta en del material och justera en del parametrar.

Jag är absolut ingen etanolmotståndare heller!
Eftersom i stort sett alla bilar efter 1988 klarar 15% inblandning skall man naturligtvis blanda det i all bensin istället.

Det jag är motståndare till det är när man undanhåller all information.
Fattige barnfamiljspappan/mamman som tankar etanol i sin Mitsubishi GDI eller Volvo GDI tackar nog inte Humlan direkt när han/hon får reda på vad det kostar att fixa problemen som med säkerhet uppstår på den bilmodellen.

Länka till relevant information från alla källor så att var och en kan avgöra:
www.etanol.nu
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks
http://www.bsrab.se/faq/79/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #25 skrivet: 01 maj 2006, 19:48:18 »
Det största argumentet är egentligen att om det vore så enkelt som att det bara är att börja tanka etanol skulle de biltillverkare som nu tappar kunder genast leverera etanolbilar! Money talks!

Det gör de inte eftersom man måste byta en del material och justera en del parametrar.

Jag är absolut ingen etanolmotståndare heller!
Eftersom i stort sett alla bilar efter 1988 klarar 15% inblandning skall man naturligtvis blanda det i all bensin istället.

Det jag är motståndare till det är när man undanhåller all information.
Fattige barnfamiljspappan/mamman som tankar etanol i sin Mitsubishi GDI eller Volvo GDI tackar nog inte Humlan direkt när han/hon får reda på vad det kostar att fixa problemen som med säkerhet uppstår på den bilmodellen.

Länka till relevant information från alla källor så att var och en kan avgöra:
www.etanol.nu
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks
http://www.bsrab.se/faq/79/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260



Där håller jag med dig, fast mycket av det som finns på wikipedia är rätt förlegat ;) Men ok, just nu är jag rätt trött, ska sörpla lite rödvin, gapa lite över dåligt svenskt spel å sen sova... Jävlar glömde att det ska sotas lite kött åxå  ^-^

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #26 skrivet: 01 maj 2006, 20:10:18 »
Skål och ta det lugnt med sotet  ;)

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #27 skrivet: 01 maj 2006, 22:06:43 »
Citat:
Finns det några konverteringssatser klara för eftermontering?
- Vi är klara med det motortekniska på flera motortyper. Men alla krav är inte spikade än. Det kan resas krav på så kallad brandklassad bränslepump, jordat påfyllningsrör med mera. Vi jobbar efter det vi vet i dag.

BSR har erfarenheter sedan 1997 med konvertering av bensinbilar för E85-drift.

- Vi har en bil, en Volvo 945, som gått arton tusen mil på etanol. Nu har vi plockat isär motorn och bränslesystemet. Det visade sig att inte någon enda komponent tagit skada.

Rolf Lindes ord är dynamit. Till skillnad mot exempelvis Saab Automobile och Volvo Car så hävdar han att det inte behövs bytas så mycket för att bensinbilar ska gå att köra på E85.

- Vår erfarenhet är att material i moderna bilar tål både bensin och etanol eftersom det mesta är legeringar och rostfritt. Vad som behövs är ny programvara för motorstyrningen, nya spridare och kallstartshjälp.
Citat:
I det liggande förslaget har Vägverket givit två möjligheter: fast konvertering till E85 alternativt Biopower/Flexifuel. Rolf Linde vill tillföra en tredje: tvåbränslemöjlighet. Med BSR:s egen PPC-enhet (Portable Program Carrier) som är en liten dosa som laddas med motorstyrningsprogram, skulle kunderna själva enkelt kunna omprogrammera sina bilar från att gå på antingen bensin eller E85.
Citat:
Utvecklingen drivs på av de nya stränga bestämmelser som är på gång och som kan tvinga stora mackar att sälja miljöbränsle, bland annat E 85 som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin.

Målet är att 5,75 procent av allt bränsle ska vara miljövänligt till 2010. Branschen räknar med att det berör cirka 2.400 mackar. I dag finns cirka 250 mackar som kan sälja E 85.

Under oktober sålde Statoil 870.000 liter E 85, en ökning med 750 procent jämfört med oktober 2004. Mellan januari och september sålde bolaget 2,9 miljoner liter E 85.

Lägg därtill att samtliga bensinbolag i dag blandar in fem procent etanol i vanlig 95-oktanig bensin. Enligt Svenska Petroleuminstitutet gör det att Sverige som enda EU-land uppnår unionens mål på två procents användning av förnyelsebara drivmedel under 2005.

Intresset för etanoldrivna bilar har under året ökat dramatiskt. I september 2005 var över tio procent av alla nyregistrerade bilar, 2.400 stycken, miljöbilar.

Med fler bilar ökar också behovet av fler tankställen och kunderna har klagat. Hos Statoil finns nu 75 mackar och nästa år ska de bli 120.

- Det är en storsatsning på E 85 som också påverkas av de förmåner ägarna får om de kör miljövänligt. Miljöbilar är till exempel undantagna från den trängselavgift som införs i Stockholm nästa år, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Vägverket och oljebolagen vill också öka inblandningen av etanol i vanlig bensin till tio procent. Dessutom vill man blanda in fem procent av en annan biobränsleprodukt, Fame, i diesel. Men det förutsätter ändrade bestämmelser för att få drivmedlet godkänt av staten.

- Vi räknar med nya regler från 1 juli nästa år. Det är den snabbaste vägen att få ner utsläppen av koldioxid, säger Helena Fornstedt.

Hur vi en resonerar så är Etanolen här för att stanna. Hick.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #28 skrivet: 01 maj 2006, 22:15:58 »
Och om jag inte minns fel så gjorde Helena ett "trovärdigt" intryck för några månader sedan, kunde du inte ha hittat någon bättre? Tex.professor Hans-Erik Ångström vid KTH, att han skulle tala i egen sak verkar inte särskilt trovädigt i alla fall
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #29 skrivet: 02 maj 2006, 12:18:18 »
Och om jag inte minns fel så gjorde Helena ett "trovärdigt" intryck för några månader sedan, kunde du inte ha hittat någon bättre? Tex.professor Hans-Erik Ångström vid KTH, att han skulle tala i egen sak verkar inte särskilt trovädigt i alla fall
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260

Den där artikeln är livligt debatterad. Vissa dömer ut den helt, medans andra sätter 100% tiltro till vad som står där ang utsläppen. Själv kan jag inget om det, men är ytterst tveksam om det blir mer utsläpp på nyare bilar... Dom jag läst som testat mängden utsläpp påstår motsatsen i vart fall. Skulle tro att det snart kommar finnas lite fler studier, som inte vinklar för/nackdelar utan är mer rent objektiva. Men en sak är iaf slående med artikeln, den försöker inte påstå att motorerna tar skada av etanol, utan håller sig till kritik mot själva etanolen.

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!