0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ Mike.Det är mycket lögn å förbannad dikt Du sprider.. Det finns inga bilar, tillverkade efter 1988 som tar skada av etanol. Det har biltillverkrna själva sett till, genom att inte ha material som förstörs av etanol. Visst kan det bli skador med etanol, no problems. Gör bara som Du skulle göra, vid övergång från etanol till bensin, så kommer problemen direkt. Alltså, det är inte vad Du häller i tanken som skapar problem, det är den som väljer vad som ska hällas i tanken, som är problemet.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 29 april 2006, 13:57:14Ska kolla vid nästa tankning, å då bör det bli 80-95% E85 i tanken, så hittills är jag nöjd, ingen motorfels.indikeringslampa har ju tänds :wink: Varför gör du det? Vill du spara pengar, vill du minska växthuseffekten eller vill du bli oberoende av olja?
Ska kolla vid nästa tankning, å då bör det bli 80-95% E85 i tanken, så hittills är jag nöjd, ingen motorfels.indikeringslampa har ju tänds :wink:
De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, katylasatorhaverier pga oren gång vid start med mera.E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium, bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan, korkpackningar och vissa plaster. I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar, skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte/reparationer E 85 innehåller mycket syre vilket gör att motorn misständer, blir svårstartad och kan skadas allvarligt pga den utmagrade bränsleblandningen. Föroreningsutsläppen i avgaserna, speciellt s k aldehyder, ökar kraftigt med E 85-blandad bensin särskilt vintertid men även vid start och varmkörning. En annan bra källa till information:http://www.bsrab.se/faq/100/
Går det att köra gräsklipparn på etanol? jag kör på den svindyra miljöbensinen.
Det största argumentet är egentligen att om det vore så enkelt som att det bara är att börja tanka etanol skulle de biltillverkare som nu tappar kunder genast leverera etanolbilar! Money talks!Det gör de inte eftersom man måste byta en del material och justera en del parametrar.Jag är absolut ingen etanolmotståndare heller!Eftersom i stort sett alla bilar efter 1988 klarar 15% inblandning skall man naturligtvis blanda det i all bensin istället.Det jag är motståndare till det är när man undanhåller all information.Fattige barnfamiljspappan/mamman som tankar etanol i sin Mitsubishi GDI eller Volvo GDI tackar nog inte Humlan direkt när han/hon får reda på vad det kostar att fixa problemen som med säkerhet uppstår på den bilmodellen.Länka till relevant information från alla källor så att var och en kan avgöra:www.etanol.nuhttp://en.wikipedia.org/wiki/E85#Riskshttp://www.bsrab.se/faq/79/http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260
Och om jag inte minns fel så gjorde Helena ett "trovärdigt" intryck för några månader sedan, kunde du inte ha hittat någon bättre? Tex.professor Hans-Erik Ångström vid KTH, att han skulle tala i egen sak verkar inte särskilt trovädigt i alla fallhttp://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260