Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.  (läst 11475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« skrivet: 29 april 2006, 13:57:14 »
I min Kia Magentis LX V6 2002-03, å inga som helst märkbara förändringar... Möjligen är hela motorn..., mjukare  :? Ähh vet inte riktigt va jag ska skriva, men motorn känns/upplevs ännu tystare, vid normala gaspådrag å tomgång. Fast Kias V6:or är ju otroligt tysta, om man inte skickar på mycket gaspådrag, då slår dom om helt ljudmässigt, å blir våldsamt råa istället. Tycker åxå mig märka att den motorbromsar mindre, men allt kan vara inbillning åxå, då det är så små skillnader. Bränsleförbrukningen har jag inte kollat, då det inte har körts så mycket + att vädret skiftat från snöblandad syndaflod till försommarvärme. Ska kolla vid nästa tankning, å då bör det bli 80-95% E85 i tanken, så hittills är jag nöjd, ingen motorfels.indikeringslampa har ju tänds  :D  :wink:

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #1 skrivet: 29 april 2006, 16:20:01 »
Hoppas det går vägen för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #2 skrivet: 29 april 2006, 16:44:59 »
Hoppas det går vägen för dig.

Ja det hoppas jag åxå  :) Men det roliga skulle vara att kunna bevisa, att det faktiskt går att köra många nyare bilar på E85, eller i vart fall E75 (vinter etanol) utan ingrepp. Argumenteringen av att motorn skulle kunna ta skada, det har jag lagt bakom mig, då det inte finns nåt som skulle styrka det, snarare tvärtom... MEN!, det riktigt roliga skulle vara att kunna få en produkt godkänd i Sverige, under samma promisser som i Brasilien! Tänk att kunna säga till dom som vill kunna köra både på etanol å bensin. Plugga in den "här", sen så behöver Du bara justera på verkstad/eller själv, å så är det bara å tanka va fan Du vill, av etanol eller bensin. Vi kan garantera att bilen går rakt igen besiktningen utan påpekanden, inga ökad utsläpp här inte! Så fungerar det med den produkt från Brasilien jag/Vi tänker testa, å går det bra, då ska jag försöka att få den godkänd i Sverige åxå. Lite skillnad i pris för konverteringen va? Ett par tusen + ev typgodkännande, jmf 15000 sek som dom talar om nu. Ja jag vet, lika jävla dum som vanligt, men jag behöver inte jobba som dig Svensson som klagar heller  ;D ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #3 skrivet: 29 april 2006, 17:58:46 »
Tur det finns pionjärer/testpiloter.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2554
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #4 skrivet: 29 april 2006, 18:29:49 »
Tyckte att den andra tråden som startades mycket väl tog upp de faror som finns att köra en okonverterad bil.

http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks

Jag börjar undra om dina importplaner är till för att börja säljas så det här är ren marknadsföring.

Man bör alltid ta upp både fördelar och nackdelar så att oinvigda har en chans att ta ställning till om fördelarna överväger nackdelarna.

Som exempel kan ju tas att du har en Mitsubishi med GDI-motor, det kan bli mycket dyrt att tanka en sådan med etanol vilket en Mitsubishitekniker på etanol.nu gjort. Han berättar där att du som kund skulle få betala runt 15000:- för de motorskadorna han fick, nu kunde han ju riva motorn själv så det kostade honom kanske ett par tusen och lite svett.

Bara för att en överlevde ett spel i rysk roulette innebär inte att alla överlever.

Sanningen är att det är ganska riskfritt att köra en relativt ny bil på upp till 20% etanol därutöver kan det hända grejer även om det inte alltid gör det, frågan är hur lång tid det tar också.
« Senast ändrad: 29 april 2006, 18:35:34 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #5 skrivet: 29 april 2006, 20:15:08 »
Men snälla Mike, jag har inte ens nån firma att kunna göra reklam för... men fungerarar allt bra, kan jag gott tänka mig å satsa nån krona. Ok riskerna med å tanka etanol.., vill Du verkligen ta upp tråden som behandlar Mitsubishi med GDI-motor? Då vet Du ju åxå hur han själv beskriver det hela, inte är det nåt som gynnar etanol motståndarna direkt.. Tråden Du hänvisar till. är troligen denna: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3494&highlight=galant Som visar precis det som sägs..., fyll inte tanken med etanol direkt, då kan det bli problem!!!!! Så följ det som anvias, så blir det inga som helst problem.

mvh humlan.

PS. Jag har läst på så pass mycket, att jag vågade börja med motorn/bilen innan garantin gått ut. Ångrar bara att jag inte började tidigare..

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #6 skrivet: 29 april 2006, 21:38:05 »
Nej, man vill ju gärna ha sot i motorn så fortsätt köra på bensin!  ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2554
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #7 skrivet: 30 april 2006, 00:20:56 »
Så följ det som anvias, så blir det inga som helst problem.

mvh humlan.

PS. Jag har läst på så pass mycket, att jag vågade börja med motorn/bilen innan garantin gått ut. Ångrar bara att jag inte började tidigare..

Och du betalar alla skador som kan uppstå?

Det viktiga är som sagt att alla oinvigda får höra både de som är positiva och de som är negativa så att de kan bilda sig en egen uppfattning.
Som sagt blanda 15% i all bensin istället det är bättre.

För övrigt återkom om ett år så får vi se om du är fortsatt lika postiv och glöm inte att bara för att det fungerar bra i din bil fungerar det inte bra i alla.

Det alla också måste fundera på är om 1:- per mil är värt riskerna och besväret, jag förstår faktiskt inte vad det var för fel på mitt exempel när det kan gå illa, det var en fullt kompetent person som fick motorskador som hade kostat en vanlig konsument 16000:- att åtgärda.

Dessutom tycker jag en del historier på etanol.nu är skrattretande, när personer startar sina bilar med startgas, då har man faktiskt passerat gränsen för sunt förnuft.
« Senast ändrad: 30 april 2006, 00:27:08 av Mike »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #8 skrivet: 30 april 2006, 11:13:33 »
Varför är alla så negativa?
Skapligt jobbigt att läsa hela tiden
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7720
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #9 skrivet: 30 april 2006, 11:23:23 »
Om man tycker att negativa fakta som inte stöder sina egna önskningar är jobbiga, då måste det vara jobbigt nästan jämt. I min värld är det kanske viktigare att man får veta det dåliga INNAN man gör sina dummheter, för att få reda på det i efterkott tycker jag  kan vara lit jobbigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #10 skrivet: 30 april 2006, 12:41:54 »
Varför är alla så negativa?
Skapligt jobbigt att läsa hela tiden

Jo du har rätt, ska försöka att inte raljera. Den gode Mike refererar till en tråd där Mitsubishimotorn hade problem med sotbildning (väl känt problem) och vid plötsligt övergång till etanoldrift så lossnade tydligen sotet och brände fast i ventilerna. Ägaren rapporterade detta så andra kunde undvika det misstaget. Han fortsätter köra på etanol och slipper sotproblemet, som orsakades av bensin, inte etanol!
Man får mera hästar (högre oktan) och mindre sotbildning med etanol. Det finns många fördelar. Lägre förbrukning är bara en. Vi borde ha börjat orientera oss bort från allt oljeberoende för länge sen. Det är bra att Humlan drar åt det hållet. Förstår inte att en del måste käfta emot till varje pris.  Sc:,h
Vederhäftig info och bra forum finns på etanol.nu , det är för etanolföraren som vp-forum för oss vp-ägare - hur man undviker misstagen och trimmar sin anläggning.  *vinkar*
Sen gör folk som dom vill.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2554
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #11 skrivet: 30 april 2006, 15:47:17 »
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks

Jag tycker ni skall fundera på några saker.

OM det är så enkelt att bara tanka etanol varför säger inte bilfabrikanterna det, de märken som saknar etanolmotorer såsom Toyota tappar högst betänkligt i registreringsstatistiken, tror ni de tycker att det är kul...

Varför har en del trimningsfirmor valt just volvo turbo att konvertera? -Jo de har faktiskt ventiler som tål högre temperaturer som standard.

Om det hade varit enkelt att utan problem köra på etanol hade ALLA biltillverkare haft etanolmodeller att sälja redan idag eftersom det ökar försäljningen högst avsevärt.


Varför förklara bort alla som råkat illa ut som undantag, vad är det som säger att inte just du är nästa undantag?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3282

De flesta tillverkare tycker dessutom att man skall byta olja oftare i etanolbilarna varför servicekostnaderna ökar, blir det någon vinst kvar då?

« Senast ändrad: 30 april 2006, 15:58:02 av Mike »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #12 skrivet: 30 april 2006, 15:54:29 »
Ska kolla vid nästa tankning, å då bör det bli 80-95% E85 i tanken, så hittills är jag nöjd, ingen motorfels.indikeringslampa har ju tänds  :D  :wink:


Varför gör du det? Vill du spara pengar, vill du minska växthuseffekten eller vill du bli oberoende av olja?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2554
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #13 skrivet: 30 april 2006, 16:05:10 »
De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.

Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, katylasatorhaverier pga oren gång vid start med mera.

E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium, bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan, korkpackningar och vissa plaster.
I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar, skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte/reparationer
E 85 innehåller mycket syre vilket gör att motorn misständer, blir svårstartad och kan skadas allvarligt pga den utmagrade bränsleblandningen.
Föroreningsutsläppen i avgaserna, speciellt s k aldehyder, ökar kraftigt med E 85-blandad bensin särskilt vintertid men även vid start och varmkörning.


En annan bra källa till information:
http://www.bsrab.se/faq/100/
« Senast ändrad: 30 april 2006, 16:23:28 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Så där ja, uppe i 70-75% inblandning av E85.
« Svar #14 skrivet: 30 april 2006, 16:32:27 »
@ Mike.

Det är mycket lögn å förbannad dikt Du sprider.. Det finns inga bilar, tillverkade efter 1988 som tar skada av etanol. Det har biltillverkrna själva sett till, genom att inte ha material som förstörs av etanol. Visst kan det bli skador med etanol, no problems. Gör bara som Du skulle göra, vid övergång från etanol till bensin, så kommer problemen direkt. Alltså, det är inte vad Du häller i tanken som skapar problem, det är den som väljer vad som ska hällas i tanken, som är problemet.

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!