Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Rego 638 reparation eller byta
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rego 638 reparation eller byta (läst 1426 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
patkro
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
patkro
«
skrivet:
11 augusti 2023, 10:53:04 »
Citera
Åskan tog vår Rego 638 som suttit på en Autoterm 406 Cmax. Serienr 30-306-02880 på regon. Den larmar för fasföljdsfel men displayen funkar fortfarande som den ska med alla menyer så helt död kan inte regon vara.
IVT:s tekniker säger att vi har att välja på att bygga om den till HE för 25k eller byta hela pumpen med leveranstid på uppåt ett år! Pumpen är 16 år gammal och har Copeland kompressor. Hoppas istället på att hitta en ny styrbox eller reparera den gamla.
Måste det vara en 638 eller kan jag köra med en 637 istället? Nån som känner nån som kan prova reparera styrboxen?
Mvh
Patrik
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10423
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Rego 638 reparation eller byta
«
Svar #1 skrivet:
11 augusti 2023, 11:04:39 »
Citera
Har du provat med att bara byta plats på två faser i anslutningsplinten till värmepumpen? Kanske det gjordes någon omkoppling i elnätet efter åskan så att fasordningen ändrades(?)
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
patkro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
patkro
«
Svar #2 skrivet:
11 augusti 2023, 15:06:02 »
Citera
Nej det har jag faktiskt inte gjort. Däremot har jag ringt elbolaget och de säger att de inte kopplade om nåt i samband med åskan men man vet ju aldrig. Tycker dock att teknikern borde ha kollat det. Sugen på att fultesta själv nu på en gång. Visst är det bara att kasta om valfritt par av L1,L2 eller L3?
Har svårt att acceptera att styrboxen är körd när alla menyer funkar. Andra med död styrbox brukar ju bara få upp "Conlego cl83-0035" i displayen...
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
11 augusti 2023, 16:28:07 »
Citera
Precis, det är bara att koppla om två valfria faser. Men det är bra att samtidigt ha koll på vilken fas som 1-fas manöverströmmen tas ifrån så den inte hamnar på husets högst belastade fas vars säkring har störst chans att råka lösa ut.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
patkro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
patkro
«
Svar #4 skrivet:
11 augusti 2023, 17:29:41 »
Citera
Finns det risk att jag skapar ett värre problem? Förstått att det finns en fasföljdsvakt i Regon och som kan gå sönder. Ifall den är trasig och jag skiftar fasföljden så kanske kompressorn startar fel väg och jag pajar den... Går kompressorn omedelbart vid fel fasföljd eller går den över tid?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
11 augusti 2023, 17:38:59 »
Citera
Har svårt att tänka mig det skulle bli fler problem om man bara provar väldigt kort tid. Annars kan du köpa en fasföljdsprovare så vet du om det är rätt eller fel fasordning oavsett om det är fel som visas i Regon.
https://www.conrad.se/sv/p/voltcraft-vc-32-fasfoljdsprovare-cat-iii-440-v-101007.html?gclid=Cj0KCQjwuNemBhCBARIsADp74QSQtiCORmF9Wau-8qCtK3XrYC5Bi7CrDNVOAWlQ1fCq_Op0QdvLOpcaAv40EALw_wcB&refresh=true
Loggat
patkro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
patkro
SV: Rego fixad! Byta värmepump iallafall?
«
Svar #6 skrivet:
16 augusti 2023, 09:04:34 »
Citera
Ok, tack alla hjälpsamma där ute för nu har det löst sig
Lyckades lokalisera felet till tre brända lödbanor på kraftkortet och fick hjälp av en duktig kompis att löda det så nu snurrar pumpen igen!
Är dock fortfarande intresserad av att köpa en rego 638 för att ha i reserv.
Kollade drifttiden på kompressorn också för att bedöma om man borde fundera på ett byte av pump i förebyggande syfte. Kan det verkligen stämma att den endast gått 14500h på 16 år? Står ett kryptiskt minus innan timantalet...
Tillskottet har gått 900h varav 35% är för varmvattenspets.
Finns det nån fördel (typ bättre COP) med att byta till en ny pump så länge den gamla funkar?
Loggat
patkro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
patkro
«
Svar #7 skrivet:
16 augusti 2023, 09:55:32 »
Citera
Ok nu fattar jag, räknaren har slagit om och drifttimmarna borde vara ca 51000, dvs ca 3200/år. Tillskott fortfarande 900h totalt.
Kompressorn borde ju ha lite liv kvar då eller borde man ändå byta i tid?
Loggat
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1547
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #8 skrivet:
16 augusti 2023, 11:08:34 »
Citera
80.000h står det på IVTs hemsida, så din borde ha minst 10 år kvar, fast om man inte får tag i ngn reservdel kanske man är körd ändå....
Skickade iväg ett mail och frågade på leveranstid på en Thermia, min har gått runt 70.000h. Ser det även finns Bosch inom 10 dagar, om det nu stämmer.
Jag mer och mer gillar min egen ide' i det hus där jag själv bor i att ha dubbla värmepumpar installerade, dvs byt inte bort den gamla så länge den fungerar. Förutsatt att du har platsen 😊
-------Uppdatering
Coolt, Thermia svarade snabbt
En Legend onoff, finns på hyllan.
Installerat o klart 96.000.
Kan köpa till 18 års försäkring 😍
Beprövad teknik!👍👏
Bara något sämre cop än en dyrare och med antagligen mer krångel teknik. 😊
«
Senast ändrad: 16 augusti 2023, 14:37:24 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1003
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Rdx
TS Comfort AB
rocas
jishi
tipo874
Börje__
virre
tyke
JoA
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info