0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilket elområde?Om jag gissar SE2 och att du liksom oss andra drabbats av höjd nätavgift så kan man anta en snittkostnad på 2,5 kr/kWh?Sen gissar jag att själva värmepumpen drar 5000 kWh/år, motsvarar då ca 15000 kWh i värmebehov, huset behöver då kanske max 5 kW?Då blir årskostnaden ca 12500 kr med värmepump och ca 12000 kr med fjärrvärme (antar att effektavgiften är kr/år?).Om inte elpriset tar ett glädjeskutt neråt så är nog fjärrvärme det bättre valet.Sen kan man anta att ny bergvärmepump + installation kostar något mer än installationen av fjärrvärmen, men detta kan du ta in en offert på och jämföra.Behövs mer borra så blir ju priset ett annat, men jag antar att befintlig borra räcker?
Vad är det som gör att den verka sjunga på sista versen? Är lite undrande över drifttiden. Om displayen visar 26500 utan minustecken framför bör kompressorn ha gått ca 90 000 timmar. Det går inte ihop med det ringa antalet tillsatstimmar och pumpens ålder. Den bör ha installerats senare än ca 2005, vet inte när C5 döptes om till C6.
KB snurrar inte. Blir den het. Har VP varit avstängd en längre tid, så kan pumpen ha kärvat till sig, har du provat att hjälpa igång den genom att, ( troligtvis ) lossa den stora blanka skruven i ändan på pumpen, rakt in med en halvstor mejsel och snurra, går den igång så kommer det skramla i näven.
Det är ju en VB-pump, inte en KB-pump.