Hej!
Stort tack för alla svar! Här kommer det en uppdatering.
Den 11/8 bytte jag insatsen i trevägsventilen vilket fick bukt med att reläerna slog ofta. Stängde sedan av sommarläge och fick slut på allt smällande. Tyvärr lyste det inverterfel samma kväll.
Den 12/8 så kopplade jag ur inverter från busskortet för att se hur maskinen uppträdde då. Lika seg så kopplade bort busskortet och det blev lite bättre. Till slut så kopplade jag ur RCUn och stängde även av tillbehöret i inställningar och pumpen blev snabb som blixten i menyerna igen.
Den har inte heller larmat för inverterfel på en vecka, vilket den på slutet annars gjorde varje dag. Vill inte jinxa något men det ser lovande ut.
Har ett svagt minne av att loggen på RCUn behövde tömmas för att den inte skulle vara sjukt seg när jag lekte med den i vintras. Kanske var något sådant. Låter den vara för nu, och håller tummarna
(Och tar på mig dumstruten för att inte kopplat bort alla onödiga tillbehör från början, kopplade bara ur pooltillsatsen för jag var helt insnöad på att den hade ett finger med i spelet)