Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112  (läst 1289 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« skrivet: 08 augusti 2023, 14:10:11 »
Hej!

Har en Nibe Fighter 1250 från 2009 (kompressor bytt senare) som vi börjat få inverterfel 112 på. Detta har hänt ungefär varannan vecka sedan juni men verkar bli oftare och sker varje dag nu. Det sker vid varmvatten-laddning (pumpen står i sommarläge) efter bara ett par minuter. En omstart gör att den fungerar ett tag till.

Vad jag kan läsa mig till så är det antingen invertern (del 105), cpu-kort (del 034) eller buster-kort (del 160) som är trasigt. Går det på något sätt att mäta vilken som behöver bytas eller byter man en i taget tills det fungerar? Har såklart googlat ihjäl mig men inte hittat något definitivt svar. Frågan är om försäkringsbolaget kan ta en del av kostnaden, men då antar jag att en tekniker måste både felsöka och göra bytet så frågan är om det ändå är billigare att göra själv. Grejerna ser ut att sitta relativt enkelt till.

En sak som jag inte vet ifall den är relaterad är att ett relä börjat smälla väldigt högt och ofta. Det är relä nr 4 räknat nerifrån på reläkortet. Om jag ställer kb-pumpens driftläge till kontinuerligt istället för intermettent så slutar det smälla. Det låter två gånger i följd som att den snabbt slår på och av, och i princip en gång per minut.

Kan någon snälla hjälpa eller komma med tips? Virtuella öl som tack finnes.

Följande står i loggen (ungefär samma varje gång)
Inverterfel 112
Felkod 0x0000
Vv laddning
Kb in 8,7
Kb ut 8,6
Hetgastemperatur 35,7
Vb pump 15%
Kb pump 100%
Kompfrek 40
Kompressortid 3 min
Inv ström apeak 1,8A
Inv ström vdc 926
Inv varvtal rpm 478
Relä 1-8 0011 0000
Relä 9-14 0000 1000
Alternativt
Relä 1-8 0011 0110
Relä 9-14 0100 1000

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2023, 14:21:36 »
Börja med att avsyna kretskorten efter uppenbara och kanske lätt reparerbara fel.  T ex överhettade/varmgångna komponenter, lödningar som har spruckit upp, elektrolytkondensatorer som har svällt upp eller börjat läcka, tecken på vattenskador eller smuts som kan orsaka krypströmmar.
Kolla att fästskruvar som också fungerar som jordförbindning är ordentligt åtdragna, likaså skruvar som håller fast krafthalvledare vid kylflänsar.

Går det att ta reda på vad det klapprande relät har för funktion och vilken position i relälistorna i loggen det har?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2023, 16:35:58 »
Börja med att avsyna kretskorten efter uppenbara och kanske lätt reparerbara fel.  T ex överhettade/varmgångna komponenter, lödningar som har spruckit upp, elektrolytkondensatorer som har svällt upp eller börjat läcka, tecken på vattenskador eller smuts som kan orsaka krypströmmar.
Kolla att fästskruvar som också fungerar som jordförbindning är ordentligt åtdragna, likaså skruvar som håller fast krafthalvledare vid kylflänsar.

Går det att ta reda på vad det klapprande relät har för funktion och vilken position i relälistorna i loggen det har?

Tack för svar!

Här är en film på reläerna. Det är 3, 7 och 9 som smäller samtidigt.
https://youtube.com/shorts/nqzWHzwNs9Q


Relä 3 går till poolstyrning (inkopplad i pannan men används inte)
Relä 7 är SV2, växelventil värmesystem A
Relä 9 går till El 1 2kw

Ringde Nibe och enligt dem beror larm 112 på något fel på fastighetens huvudsäkring. Han jag pratade med kändes lite osäker dock, och mäter jag varje inkommande fas i pannan ser det ok ut.

Funderar på att ta ut tekniker men 2500 i startavgift och 900kr/h är inte så kul.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2023, 05:33:57 »
jag tycker inte att reläerna låter ovanligt högt. Jag skulle kontrollera trevägsventilen, och motionera eller byte den, om den aldrig är bytt! Dessa pumpar kan larma på inverterfel, om kompressor får gå varmt, inte blir av med värmen som den skall. Vart med om detta på en som hade stopp i värmesystemet, och innan vi hittade det! Så kontrollera att inte trevägaren sitter i ett mellanläge, och bara släpper igenom halvt!

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2023, 07:59:44 »
jag tycker inte att reläerna låter ovanligt högt. Jag skulle kontrollera trevägsventilen, och motionera eller byte den, om den aldrig är bytt! Dessa pumpar kan larma på inverterfel, om kompressor får gå varmt, inte blir av med värmen som den skall. Vart med om detta på en som hade stopp i värmesystemet, och innan vi hittade det! Så kontrollera att inte trevägaren sitter i ett mellanläge, och bara släpper igenom halvt!

Kanske inte så högt, problemet är hur ofta de slår. En gång var 1-5 minut dygnet runt, riktigt irriterande och känns som något är fel. Jag minns inte att det varit så tidigare, kan det vara att den försöker öppna något men inte lyckas?

Reläet som slår hela tiden är SV2, ”Växelventil, värmesystem/varmvattenberedare,
SV2, +0-M19”. Kan det vara den som kärvar? Vet du om den går att motionera på något sätt?
Men märkligt att det slutar slå när jag sätter kb pumpen i kontinuerlig drift.

Trevägsventilen sitter utanför pumpen, eller? I så fall är den så gott som ny, nyinstallerade gamla pumpen i samband med badrumsrenovering i början av februari.
« Senast ändrad: 09 augusti 2023, 08:02:46 av linussjoberg »

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2023, 08:21:52 »
jag tycker inte att reläerna låter ovanligt högt. Jag skulle kontrollera trevägsventilen, och motionera eller byte den, om den aldrig är bytt! Dessa pumpar kan larma på inverterfel, om kompressor får gå varmt, inte blir av med värmen som den skall. Vart med om detta på en som hade stopp i värmesystemet, och innan vi hittade det! Så kontrollera att inte trevägaren sitter i ett mellanläge, och bara släpper igenom halvt!

Om du menar nummer 023 på skissen här så låter det väldigt rimligt.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1250-cu-065003.html

Det är den som aktiveras av reläet. Man kan se en plastbit på motorn gå ner i botten och sedan upp igen. Kanske är den som kärvar och pumpen försöker öppna hela tiden pga det?

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2023, 09:41:38 »
Kikade lite på ventilens position när ställdonet körde och testade även att ta bort och röra fjädern manuellt. Den fjädrar tillbaka väldigt sakta så kärvar definitivt. Beställt en ny insats och håller tummarna att det löser problemet  :)

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2023, 08:21:33 »
jag tycker inte att reläerna låter ovanligt högt. Jag skulle kontrollera trevägsventilen, och motionera eller byte den, om den aldrig är bytt! Dessa pumpar kan larma på inverterfel, om kompressor får gå varmt, inte blir av med värmen som den skall. Vart med om detta på en som hade stopp i värmesystemet, och innan vi hittade det! Så kontrollera att inte trevägaren sitter i ett mellanläge, och bara släpper igenom halvt!

Bytte trevägsventil igår och den kärvar inte längre. Fick bukt med det eviga reläknäppandet också.

Dock stod den på inverterfel imorse igen :(

Ett annat symptom är att menyerna är helt otroligt långsamma. Ibland byta bara halva skärmen och man får trycka fram och tillvaka föera gånger. Kan det vara cpu-kortet som spökar?
Ska jag ta ut reparatör? Hjälp :(


Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2023, 08:22:34 »
Börja med att avsyna kretskorten efter uppenbara och kanske lätt reparerbara fel.  T ex överhettade/varmgångna komponenter, lödningar som har spruckit upp, elektrolytkondensatorer som har svällt upp eller börjat läcka, tecken på vattenskador eller smuts som kan orsaka krypströmmar.
Kolla att fästskruvar som också fungerar som jordförbindning är ordentligt åtdragna, likaså skruvar som håller fast krafthalvledare vid kylflänsar.

Går det att ta reda på vad det klapprande relät har för funktion och vilken position i relälistorna i loggen det har?

Se gärna mitt tidigare svar. Reläet är avhjälpt men inverterfel kvar. Ser inga uppenbara skador på kretskorten. Frågan är om det är kretskort, kablar eller inverter, och hur man kan mäta.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2023, 08:51:19 »
Det kan knappt mätas. Jag skulle vilja säga att även om du kallar ut en tekniker för 2500kr startavgift har han vare sig den tekniska kunskapen eller dyra mätverktyg för att kunna kontrollera ifall databussen fungerar. I bästa fall har kretskorten ofta någon grön och röd lysdiod som genom sin blinkningsfrekvens kan skvallra något för den insatta. Vet ej om detta finns på Nibe-kort. Du har ju redan själv analyserat i vilka kretsar problemet ligger.
Risken är stor att Nibeteknikern börjar spela poker (kastar in nya kort) tills det fungerar, och du betalar. Kanske billigare för dig att spela själv? Exempelvis tycker jag att det är skumt att display reagerar konstigt, kan vara CPU-kort.
I dina data har jag reagerat på att invertern visar 926VDC. Då skall den stanna, det är en typisk larmgräns för många inverters, men i sådana här applikationer kan den så kallade mellanledsspänningen knappast uppnå 926VDC. Det är något som uppstår då en normal motor bromsar in och genererar energi.
Är det CPU kort som missupfattar kommunikationsdata? Eller är det inverterns interna mätning som fått fnatt?
Jag hade nog övervägt att spela poker på egen hand.

Utloggad linussjoberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2023, 09:03:28 »
Det kan knappt mätas. Jag skulle vilja säga att även om du kallar ut en tekniker för 2500kr startavgift har han vare sig den tekniska kunskapen eller dyra mätverktyg för att kunna kontrollera ifall databussen fungerar. I bästa fall har kretskorten ofta någon grön och röd lysdiod som genom sin blinkningsfrekvens kan skvallra något för den insatta. Vet ej om detta finns på Nibe-kort. Du har ju redan själv analyserat i vilka kretsar problemet ligger.
Risken är stor att Nibeteknikern börjar spela poker (kastar in nya kort) tills det fungerar, och du betalar. Kanske billigare för dig att spela själv? Exempelvis tycker jag att det är skumt att display reagerar konstigt, kan vara CPU-kort.
I dina data har jag reagerat på att invertern visar 926VDC. Då skall den stanna, det är en typisk larmgräns för många inverters, men i sådana här applikationer kan den så kallade mellanledsspänningen knappast uppnå 926VDC. Det är något som uppstår då en normal motor bromsar in och genererar energi.
Är det CPU kort som missupfattar kommunikationsdata? Eller är det inverterns interna mätning som fått fnatt?
Jag hade nog övervägt att spela poker på egen hand.

Ja, det finns konstiga värden på flera ställen i loggen. Någon gång visade den att invertern hade fått typ 37 miljoner volt, och orimligt många Ampere.

Jag är också inne på kommunikationsfel någonstans. Cpu, buss eller kablage. Men kanske bara klamrar mig fast vid hoppet att det inte är invertern för 17k  :-\

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2023, 11:11:33 »
Min uppfattning är att inverters fungerar eller fungerar ej. Att den går i några minuter och driver kompressormotorn är bra. Det enda fel som brukar komma efter ett tag är överhettning, vilket inte är aktuellt i ditt fall. Att ditt stillaliggande bus-kablage skulle krångla är litet. Jag antar att du redan lossat och kopplat anslutningar ett par gånger för att få bort eventuell oxcidering.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2023, 19:01:41 »
Det enda orosmolnet för inverterfel är att 926VDC är ett mycket rimligt värde för att stoppa en inverter. Vad jag menar är att det är inte 50VDC eller 2000VDC. Övrig information från invertern är ju vettig typ frekvens, varvtal m.m.
Har du fler loggar som visar på over 900VDC för invertern?

Jag vill komma till att mätkretsen för mellanledet i invertern helt enkelt är sönder och ger falska värden när det borde varit ca 550VDC. Sådana fel går ej att laga. Byte gäller!
« Senast ändrad: 12 augusti 2023, 20:03:48 av Valiant »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2023, 10:28:30 »
Varför skulle inte spänningsmätkretsen i mellanledet gå att laga? Det bör väl rimligtvis bara vara en spänningsdelare från mellanledsspänningen och sedan en analogingång på en microcontroller.

Jag tror fortfarande en noggrann avsyning av kretskorten kan avslöja en hel del fel. Har du tillgång till en mätbrygga eller RCL-mätare, kontrollmät elektrolytkondensatorer på misstänkta ställen också (både kapacitans och förlustfaktor).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1250 - Inverterfel 112
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2023, 11:03:44 »
Varför skulle inte spänningsmätkretsen i mellanledet gå att laga? Det bör väl rimligtvis bara vara en spänningsdelare från mellanledsspänningen och sedan en analogingång på en microcontroller.
Mycket möjlig, men tillverkare av dessa enkla ihopklämda omriktare på ett kretskort anser inte att det är lönt. Ihopklämda, man drar ihop IGB-transistorer med kylfläns och kretskort, och avslutningsvis en plastkåpa över. 
Sedan tror jag inte att man vill plocka sönder värmepumpen under några timmar för att söka fel på kretskort. Och därefter sätta tillbaks den med kylpasta och återmontage, för att konstatera att det kanske funkar. Men det är en åsikt, upp till ägaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!