0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börja med att avsyna kretskorten efter uppenbara och kanske lätt reparerbara fel. T ex överhettade/varmgångna komponenter, lödningar som har spruckit upp, elektrolytkondensatorer som har svällt upp eller börjat läcka, tecken på vattenskador eller smuts som kan orsaka krypströmmar. Kolla att fästskruvar som också fungerar som jordförbindning är ordentligt åtdragna, likaså skruvar som håller fast krafthalvledare vid kylflänsar.Går det att ta reda på vad det klapprande relät har för funktion och vilken position i relälistorna i loggen det har?
jag tycker inte att reläerna låter ovanligt högt. Jag skulle kontrollera trevägsventilen, och motionera eller byte den, om den aldrig är bytt! Dessa pumpar kan larma på inverterfel, om kompressor får gå varmt, inte blir av med värmen som den skall. Vart med om detta på en som hade stopp i värmesystemet, och innan vi hittade det! Så kontrollera att inte trevägaren sitter i ett mellanläge, och bara släpper igenom halvt!
Det kan knappt mätas. Jag skulle vilja säga att även om du kallar ut en tekniker för 2500kr startavgift har han vare sig den tekniska kunskapen eller dyra mätverktyg för att kunna kontrollera ifall databussen fungerar. I bästa fall har kretskorten ofta någon grön och röd lysdiod som genom sin blinkningsfrekvens kan skvallra något för den insatta. Vet ej om detta finns på Nibe-kort. Du har ju redan själv analyserat i vilka kretsar problemet ligger. Risken är stor att Nibeteknikern börjar spela poker (kastar in nya kort) tills det fungerar, och du betalar. Kanske billigare för dig att spela själv? Exempelvis tycker jag att det är skumt att display reagerar konstigt, kan vara CPU-kort. I dina data har jag reagerat på att invertern visar 926VDC. Då skall den stanna, det är en typisk larmgräns för många inverters, men i sådana här applikationer kan den så kallade mellanledsspänningen knappast uppnå 926VDC. Det är något som uppstår då en normal motor bromsar in och genererar energi. Är det CPU kort som missupfattar kommunikationsdata? Eller är det inverterns interna mätning som fått fnatt? Jag hade nog övervägt att spela poker på egen hand.
Varför skulle inte spänningsmätkretsen i mellanledet gå att laga? Det bör väl rimligtvis bara vara en spänningsdelare från mellanledsspänningen och sedan en analogingång på en microcontroller.