Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämnade priser mellan elomrÃ¥dena?  (läst 11748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #135 skrivet: 04 december 2023, 13:01:59 »
Snittpris på 159 öre/kwh imorgon den 5/12-2023, samma toppris i samtliga elområden, 332 öre/kwh + energiskatt, moms och överföringsavgift..

Hejja, hejja! dontknow

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #136 skrivet: 04 december 2023, 13:28:00 »
Snittpris på 159 öre/kwh imorgon den 5/12-2023, samma toppris i samtliga elområden, 332 öre/kwh + energiskatt, moms och överföringsavgift..

Hejja, hejja! dontknow

Överdimensionerade bergvärmen fÃ¥r äntligen sin Ã¥terbäring!  tummenupp

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #137 skrivet: 04 december 2023, 13:32:22 »
Överdimensionerade bergvärmen fÃ¥r äntligen sin Ã¥terbäring!  tummenupp

Gårdsbjörkarna värmer gott i vedpannan idag, men sett till allmänhetens väl och ve, industrins konkurrens och överlevnad och den allmänna välfärdens skull så hade lägre elpriser varit av större värde..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #138 skrivet: 04 december 2023, 16:28:15 »
Mmm, det här är förstås ohållbart på sikt, ska bli intressant att se hur många andra länder än Italien, Argentina, USA och nederländerna som får libertarianska/högerregeringar efter de val som är i annalkande.
Inte minst tror jag att vänstern i EU-valet som kommer senare i år är oroliga, timingen på valet (6-9 Juni) är inte heller det bästa - många lär minnas vinterns elpriser och rösta med plånboken, på de alternativ som vill se ett fungerande energi och elsystem i Europa.
Och ett bättre system för "spotpriser" på marknaden, och adekvata sanktionsavgifter mot nationer som inte är självförsörjande på el.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #139 skrivet: 05 december 2023, 08:42:31 »
En av de bidragande orsakerna till de volatila elpriserna vi ser länkas förklaring till nedn, lyckligtvis så slår det tillbaka på de som "investerar" i tokigheterna, olyckligtvis får även vi alla andra betala höga priser och de subventioner som kastas på dylika projekt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8xpBE/rekordhoga-elpriser-lagger-krokben-for-vindkraften

Det gamla ordspråket: "man ska inte sälja fällen innan björnen är skjuten" kommer väl till pass.

Det vi behöver är reglerbar elproduktion med goda marginaler, till dessa marginaler är uppnådda bör det lagstiftas om kraftfulla beskattningar på varenda kwh som lämnar landet.

Vilka ynkliga politiker vi har alltså..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #140 skrivet: 05 december 2023, 09:03:44 »
Citera
Generellt kan ökad produktion av förnybar energi bidra till mer stabila priser på lång sikt.
Faktarutan är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet.

Vilket svammel, mer förnyelsebar energi ger mer volatila priser, och ökar energikostnaderna - är det inte vid detta lag helt uppenbart även för en Ai som är tränad att bara läsa vänsterpropaganda?
Huvvaligen, om detta ska bli framtidens faktarutor så blir i vart fall jag mörkrädd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #141 skrivet: 05 december 2023, 09:12:26 »
Vilket svammel, mer förnyelsebar energi ger mer volatila priser, och ökar energikostnaderna - är det inte vid detta lag helt uppenbart även för en Ai som är tränad att bara läsa vänsterpropaganda?
Huvvaligen, om detta ska bli framtidens faktarutor så blir i vart fall jag mörkrädd.

Det var en hel del graverande faktafel i artikeln ja, men det gäller att lära allmogen vad och hur som är "rätt".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #142 skrivet: 05 december 2023, 09:31:53 »
Möjligen kan det väl bli billigare om det blir så stor överproduktion att det alltid räcker till, och är gratis när det blåser och solen skiner.
Men det är ju just detta scenario vindkraften har velat skydda sig emot genom att sälja all sin produktion på kontakt, och det får de äta upp nu.
Blir samma problem om de bestämmer sig för att sälja allt till spotpris, lågt pris när det blåser, och ingen försäljning när det inte blåser.
Bara effektiva och stora energilager kan lösa problemen, och de finns inte, och är så dyra att bygga, och så ineffektiva, att de inte kommer under överskådlig tid.

COP-mötet i Quatar var ju en stor framgång för verklighetens folk, Araberna låter sig inte hunsas av klimatalarmister utan konstaterar helt korrekt att fossil energi kommer att stå för majoriteten av all energi under överskådlig tid, och att övergången bör ske successivt med någon form av förstånd om vi vill undvika att komma tillbaks till grottstadiet.
Ska bli intressant att se fler rapporter från det där mötet på olika you-tube-kanaler. (om de inte cencureras)
Gissar att mainstream media kommer att lägga locket på rörande vad det där mötet kom fram till.
Någon som ser "nyheterna" som sett några rapporter från mötet?

Primärt var det väl ett bråk mellan ordvalen, utfasning eller nedfasning.
Alla vet ju att fossilt måste bort innan det tar slut i alla fall, eller blir så dyrt att det inte heller fungerar.
« Senast ändrad: 05 december 2023, 09:36:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #143 skrivet: 15 december 2023, 13:07:43 »
Och imorgon sjunker priser i hela landet, se1 och ända ned till se4 har på tiondelar av ett öre exakt samm priser över hela dygnet..

Hur har konsumtionsmönster och tillgänglighet till el förändrats som kan förklara denna likartade prisbild i elområden som tidigare har haft ganska tydlig prisskillnad, någon som har hört en adekvat förklaring?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #144 skrivet: 15 december 2023, 15:09:16 »
Det blåser hyfsat, det är lördag och inte kallt, i nordeuropa.
Fast jag förstår nog inte heller.

Edit,
hyfsat har inneburit runt 25MW vind i Skandinavien och vattenkraften har samtidigt balanserat ner till <30% effekt, även en svensk och finsk reaktor har minskat sin produktion. Samtidigt säljs ett stort överskott söderut.
Man ser att Finland producerar då och då lika mycket som Danmark, Sverige då och då dubbelt Danmark. Norge ökar, gissar de väldigt snart är ikapp Danmark också, längs norska kusten blåser det ofta bra.
25MW är typiskt 40-45% av det f.n. totala behovet på 50-60MW

När vinden snart minskar stiger säkert priserna 😇 frÃ¥n de 5-18 öre de varit i genomsnitt i tre dygn i hela Skandinavien.

Skall försöka titta på hur mycket mindre vattenmagasinen tömts denna vecka eftersom den stora exporten kunnat vara vind istället.

Edit.
Vattenmagasinen sjunker normala 2% trots låg produktion och mycket vind överskott.
Utan vind skulle de vara tömda mycket snabbare och vi är då utan balanskraft, som det ser ut nu 2023.
Norge är smartast i EU, tradar billig vind, just nu 21/12 pÃ¥ morgonen är det 25% import, 4500 MW, säljer sedan dyr vattenkraft 👍
Sverige exporterar som vanligt 🤯
« Senast ändrad: 21 december 2023, 06:36:41 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #145 skrivet: 19 december 2023, 05:39:07 »
Vindelen exporteras vilket kramarna tycker är lysande.
Men spotpriset på el snurrar runt 0 öre. Inte lysande.
Så slutar det blåsa och elpriset går upp till några kronor.
I det läget kan vi få importera.
Vindkramare kan inte räkna. Det är en förutsättning.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #146 skrivet: 24 december 2023, 15:34:10 »
Inatt mellan 00 och 01 har se4 hälften så dyr el som se1, må så vara under endast denna timme, men det är anmärkningsvärt.. God Jul!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #147 skrivet: 03 januari 2024, 08:49:40 »
Här kan man se uppskattning av framtidens effektbehov, beta och AI, ta det med en nypa salt...
https://beta.behovskartan.se/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #148 skrivet: 03 januari 2024, 08:54:57 »
Idag laddade jag batterierna på natten, och kommer att använda elen mellan 17.00 och ca 21.00 när den är som dyrast.
Tjänar 50 öre X 15 kWh, så 7.5 kr billigare för mig idag.
Räknar med att batterikostnaden är ca 60 öre/laddningscykel, så det är ju ändå förlust, men inte lika mycket som det hade kunnat vara.
Troligen skulle det vara bättre att exportera det som går, då får jag ju 60 öre i skatterabatt och mer betalt än vad det kostade att ladda dem.
Totalt borde det ge ca 120 öre i "vinst", visst räknar jag rätt om jag tänker så?

(Det går inte styra så jag exporterar allt förstås, egenkonsumtionen är ju alltid prioriterad.)
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 08:58:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #149 skrivet: 04 januari 2024, 14:05:27 »
Över 5 kronor per kwh som dyrast imorgon.. och i princip likartade priser över hela landet.. förunderligt hur utjämnad tillgången på energi har blivit helt plötsligt, eller är det så att norrlänningarna numera betalar delar av sörlänningarnas elkostnad?

Litegrann som en utökad kolonialism?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!