Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämnade priser mellan elområdena?  (läst 12316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #105 skrivet: 16 november 2023, 09:37:50 »
Vet inte hur kraftnäts avgifterna skall fördelas, svårt tycker jag.
Totala el kostnaden däremot kan väl bli subventionerat till bosatta i norr där det är kallare hela året, inte kul att få jättehöga räkningar från långa kalla vintrar och sedan från höga bränslepriser dessutom.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #106 skrivet: 16 november 2023, 11:02:21 »
Ja någonting är det ju som har förändrats.. frågan är bara hur förändringen har "sjösatts", och vem som har skapat förutsättningar att driva igenom förändringen?

Jag har iaf svårt att se logiska förklaringar ifråga om förändrat elbehov eller ökad kapacitet till överföring från norr till syd, har någonting större skett ifråga om elproduktion och överföringskapacitet som kan förklara utjämningen som råder till och från mellan elområdena?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #107 skrivet: 16 november 2023, 13:19:53 »
Inte så vitt jag vet, idag exporterar vi i alla fall inte så mycket ut från Sverige, kanske har det någon sorts betydelse?
Och det blåser så lite att vindkraften i norr knappt ger något alls.
Blå himmel, -5°C och vindstilla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #108 skrivet: 16 november 2023, 13:30:58 »
Som jag ser det kan det bara vara isläggningen som är del av förklaring till de just nu höga priserna i SE1, hittar dock ingen info kring detta som är aktuell.

Kobstaterar att terminspriserna för att säkra el för upphandlare i SE1 ligger per 2023-11-03 på ett kwhpris på 27 öre/kwh för 2024 och 27,9 öre/kwh för 2025, så marknaden verkar ju tro på relativt låga elpriser de två kommande åren.

Någon som lyckas hitta info kring läget angående årets isläggning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #109 skrivet: 16 november 2023, 13:36:55 »
Vet inte hur det ser ut på älvarna, men vi var ute och pimplade på sjöisarna runt Piteå för 2 helger sedan.

Så här skriver energiföretagen (oklart, men jag tror det avser förra årets isläggning)
I slutet av november meddelade Vattenfall marknaden att
isläggning skulle pågå på Lule älv 19-29 november och
produktionen därmed kunde komma att sänkas med upp till
1700 MW (ca 40 %) från och med den 23 november.
« Senast ändrad: 16 november 2023, 13:49:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #110 skrivet: 19 november 2023, 13:34:53 »
Eländigt att nu som det verkar, även elen nu till delar ska betalas från de i norr boende till de som använder den i söder och kolonin i norr fortsatt utarmas utan någon som helst lokal vinning på den skövling och de uppoffringar som de norra delarna av landet fått bistå med under lång tid..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #111 skrivet: 20 november 2023, 07:16:32 »
Vi har ju lite lägre elskatt, då helt utan kompensation är vi ju inte.
Om det kompenserar för kylan, eller för våra naturtillgångar är dock oklart, och troligen inte heller tillräckligt för att kompensera för vare sig det ena eller andra.
Å andra sidan har ju överföringsavgifterna de senaste åren drabbat de i sydligare elområden hårt - och vi har till viss del skonats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #112 skrivet: 20 november 2023, 07:49:05 »
Vi har ju lite lägre elskatt, då helt utan kompensation är vi ju inte.
Om det kompenserar för kylan, eller för våra naturtillgångar är dock oklart, och troligen inte heller tillräckligt för att kompensera för vare sig det ena eller andra.
Å andra sidan har ju överföringsavgifterna de senaste åren drabbat de i sydligare elområden hårt - och vi har till viss del skonats.

Jo men har du sett att priserna i hela Skandinavien, även Norge är samma som i Tyskland från nu. Överföringsavgifter finns inte.
Skall detta fortsätta så här, blir dyrt där det är kallt.
Dessutom snabbstoppade Olkiluoto 3 igår helt. Får se om den kommer igång och vad priserna blir imorgon. Lastbalanseringen verkat iallafall fungerat.
« Senast ändrad: 20 november 2023, 07:58:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #113 skrivet: 20 november 2023, 08:45:47 »
Här finns en förklaring: https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2022/hur-hanger-elpriser-elomraden-och-flaskhalsinkomster-ihop/

Jag får ändå inte ihop det, först skriver man att det beror på att dyrare produktion måste igång om överföringen från norr till söder inte räcker till, sedan att det uppstår flaskhalsavgifter för att Svenska kraftnät måste överföra den energin från elområde 2-3, men det var ju det som inte gick, och därför man måste starta dyrare produktion (i sydligare elområden antar jag?)
Man kan ju inte redan HA ett överskott i norr, som gör att ny produktion måste i gång i söder, och sedan ändå påstå att man tar en avgift för att föra över från norr till söder - något stämmer inte.
Däremot kan det finnas en förklaring i nedanstående citat, tänker då på "Mothandel", skulle tro det är nåt sånt de håller på med, de motköper på något sätt så att kostnaderna fördelas mer lika än innan...
De har alltså trollat bort avgifterna med ett trick som gör det billigare i söder och dyrare i norr.

Citera
Flaskhalsinkomsten ska förbättra transmissionsnätet
Svenska kraftnät behåller inte flaskhalsinkomsterna som kommer in. De används för att bibehålla eller att öka överföringskapaciteten mellan elområden, till exempel genom att nyttja mothandel, investera i nya ledningar eller underhålla och reparera befintliga anläggningar. Svenska kraftnät har även, efter Energimarknadsinspektionens godkännande, använt en del av flaskhalsinkomsterna för att dra ner på transmissionstariffen som nätkunder betalar, det vill säga regionnätsbolagen och större producenter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #114 skrivet: 20 november 2023, 12:35:48 »
Det borde ske en grundlig granskning ifrågan, av oberoende och kompetent expertis, och där det belyses hur man agerar vid mothandel och hur det slår mot konsument, och även ur konkurrenssynpunkt.

Ska vi tro att "vindkraftslobbyn" och klimatalatnisterna bidragit till utvecklingen ifråga, för att på så sätt försöka nå någon form av lönsamhet på den statsfinansierade propellerverksamheten?

Koppling till rekonstruktions och konkursdrabbade vindkraftsparker i närtid?

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #115 skrivet: 20 november 2023, 16:36:59 »
Något märkligt är det helt klart! IOM att det tydligen var så otroligt svårt så sent som ifjol att utjämna priserna.

Kan erkännas att sittandes i seo 2 så blir jag lite besviken att upptäcka att det är samma pris över hela landet tOOmten 8)

Får det inte riktigt att gå ihop IOM att det tidigare hette att överföringen söderöver inte räckte till. Mig veterligen har inga stora kraftledningsgator byggts söderöver…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #116 skrivet: 20 november 2023, 16:42:40 »
Det borde ske en grundlig granskning ifrågan, av oberoende och kompetent expertis, och där det belyses hur man agerar vid mothandel och hur det slår mot konsument, och även ur konkurrenssynpunkt.

Ska vi tro att "vindkraftslobbyn" och klimatalatnisterna bidragit till utvecklingen ifråga, för att på så sätt försöka nå någon form av lönsamhet på den statsfinansierade propellerverksamheten?

Koppling till rekonstruktions och konkursdrabbade vindkraftsparker i närtid?

Mjo, kanske - eftersom vi i SE1 har fått högre pris (mindre skillnad mellan elområdena) sedan borgarna vann valet så kanske markbygden 1 som nu är under rekonstruktion också fick dyrare el i samma veva, eftersom de måste köpa på spotmarknaden i SE1 som jag tolkar det i alla fall.
Men detta är ju bara spekulationer, jag vet inte exakt vad mothandel innebär.
Men något ändrades bara veckor efter valet i alla fall.
Man skulle velat vara en fluga på väggen där det där beslutades...
"Vi säger inget utåt så tappar vi inte våra väljare i norr, väljarna i söder (som är smarta) lär ändå se att vi gjort något för att underlätta för dem."

Sen har man ju dammat av några gamla CO2-spyende värmekraftverk och oljepannor söderut så det är väl inte omöjligt att även det spelar in på flaskhalsavgifterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #117 skrivet: 21 november 2023, 17:48:12 »
Jag såg att imorgon sjunker priset som en sten i SE1, maxpris på 33,91 öre/kwh, snittpris på 23,34 öre/kwh, det sjunker även i SE4 men inte lika mycket, maxpris där på 148 öre/kwh och snittpris på 57,88 öre/kwh.

Om man ändå förstod eller visste vad för dysfunktionella parametrar som inverkar på priset...

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #118 skrivet: 21 november 2023, 17:59:39 »
Jag såg att imorgon sjunker priset som en sten i SE1, maxpris på 33,91 öre/kwh, snittpris på 23,34 öre/kwh, det sjunker även i SE4 men inte lika mycket, maxpris där på 148 öre/kwh och snittpris på 57,88 öre/kwh.

Om man ändå förstod eller visste vad för dysfunktionella parametrar som inverkar på priset...

Jag kan (försöka) förklara. Isläggningen pågår i våra älvar och då kör inte vattenkraften för fullt. För att ett elområde ska frikopplas från övriga den har kablar mot måste exportkablarna fyllas till det som mottagande elområde vill ha. Gör den inte det så smittas elområdet med priserna den exporterar till.

I det här fallet så kan inte SE1 och SE2 fylla exportkablarna till fullo av bla pga isläggningen. Annat som kan orsaka att SE1 och SE2 kan smittas av priserna kan också bero på att kärnkraftverk ligger nere eller att det inte blåser överhuvudtaget. Anledningen till att kärnkraften kan få denna effekt är för att kärnkraften hjälper till att överföra mer på våra kablar från norr till syd. Om ett kärnkraftverk är nere så försvinner kapacitet på kablarna från norr till syd motsvarande halva den effekt kärnkraftverket har. Och då kan inte elområde SE2 fylla sina kablar.

Anledningen till att priset normaliseras imorgon är för att OL3 kärnkraftverket i Finland har stoppats ett par dagar och kommer nu upp igen. Och så börjar det blåsa också…

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #119 skrivet: 21 november 2023, 18:03:33 »
Det jag försöker förklara är alltså att hela vårt system hänger på en skör tråd prismässigt. Priserna är närmast on/off eftersom så fort prissmittningen sker så är det kol- och gaskraft i Tyskland exempelvis som sätter priset. Men så fort vattenkraften är i full gång igen så kan nog SE1 och SE2 njuta av goa priser så länge inte vi får problem med ngt kärnkraftverk.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!