0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Och fro m imorgon "smittar" de höga priserna av sig även till se3, över 2 kr/kwh som högst i se3 imorgon, och vi är i augusti månad.
Ja, jag tror inte vi skymtar ljuset ut ur tunneln, det är nog istället tågen som kommer....
Just nu är det väl de 2 kärnkraftverken som är i underhållsläge som är det mest akuta problemen?Jag tror iaf på sjunkande priser, så verkar också de som säljer elen göra, iaf sett över lite tid.
Det är i första hand efterfrågan från utlandet som styr priset. Blåser det på kontinenten blir elen billigare för oss.
Jag ser att imorgon är elpriserna likadana i hela landet timme för timme, pristoppen ligger på drygt 146 öre/kwh under morgondagen.Har vattenmagasinen tömts, eller vad är det frågan om, blåser iofs väldigt lite under morgondagen, men vattenkraften måste väl kunna producera en hel del kan man tycka, eller vad beror det likartade priset över landet på?
Att det är samma över hela landet beror nog på att kärnkraften är i full gång och då kan mer el föras över från norr till söder och flaskhalsarna är därmed mycket mindre än vad de annars är.Men varför priset är så högt överallt är inte lätt att förstå sig på, men du kanske är inne på något angående att vattenkraften inte vill gå på för fullt av okänd anledning.