0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag vore Finsk president skulle jag ringa Putin och meddela att efter varje nytt sabotage skulle Ukraina bjudas in att skjuta artilleri på lämpliga mål, med basen i Finland, och fri tillgång till Finska ammunitionslager.
Det här har inget att göra med elprissättningen inom Nordpool men finnar är något som man har i pannan, på näsan eller något annat mindre otrevligt ställe ofta i ungdomen. Folket som bor i Finland kallas finländare.Nu finns det en massa epitet som finländare använder om svenskar men dom behöver vi inte gå in på. De passar mera i samband med hockeymatcher. Jargongen har dock blivit mera civiliserad också i dessa sammanhang de senaste 20-30 åren.När jag åker hemifrån så finns det inom hundra kilometer minnesmärken från Napue, Oravais och Jutas och lite längre norröver Siikajoki, alla från 1908-1909. Inannan dess har ryssen varit här var ca 50 år sedan 1200-talet. Innan 1900-talet under stora och lilla ofreden då en tredjedel dog antingen av terror verksamhet eller svält. Finländarna hatar nödvändigtvis inte ryssar men vet vad de går för. Talesättet är att en ryss är en ryss även om man steker honom i smör. Det går helt enkelt inte att lita på.Det lönar sig helt enkelt inte att provoseras eller vara rädd utan att vara förberedd, därav ligger nu Eagle S i Sköldvik utanför Borgå. Därifrån avgår den inte innan skadeståndskraven är avgjorda. Det vet man också i Kreml. Slänger man annan skit så är det nästa problem, om inte nu så inom de närmaste 50 åren. Här tror jag att en stor skillnad mellan vad folk tycker och tänker i Finland och Sverige.
Kan vara att jag överreagerar som finlandssvensk. Finne är jag defenitivt dock inte. Det gäller nog alla finlandssvenskar.. Ordet finne exkluderar den svenskspråkiga befolkningen, samer och till viss del även karelare, savolaxare och tavaster. Finnar som folkgrupp uppfattar jag som den finskspråkiga befolkningen i sydvästra och södra delarna av landet, dvs Egentliga Finland, Nyland och Satakunda och ja sånt som man kan få på näsan. Så det beror ju på vad man avser.Finskspråkiga har ett gemensamt något nervärderande epitet på svenskar och finlandssvenskar, hurri. Ordet hurri kommer från något så konstigt som ordet hurra eller direkt då en hurrare. Det har säkert ansetts vara något överpretantiöst att berömma eller gratulera någon genom att ropa hurra i kör.
Intressant.Jag försöker aldrig förminska det finska folket förutom under hockeymatcher då hatar jag dom, annars så gillar jag både Norge och Finland och dess befolkning, dom har ju inte totalhavererat sina länder ännu.. Har umgåtts mycket med finnar och varit tillsammans med en finsk tjej, här i Sverige tror jag ingen tar illa vid sig när dom benämns som finne, har aldrig någonsin hört om det tidigare i alla fall. Å andra sidan skulle jag inte ta åt mig oavsett vad dom kallar oss svenskar, tror faktiskt ingen svensk skulle göra det. Jobbade ihop ganska länge med en gubbe som kom från Borgå och han ville överhuvudtaget inte förknippa sig med Finland, han sa att han förstod finska men pratade aldrig finska. Han kallades för Grönis pga sitt efternamn som började på Grön, han hade förmodligen blivit sur om han blivit kallad finnen.Ett så intressant ämne att jag googlade lite.Så här säger Språkrådet i frågan: "Alla invånare i Finland kan kallas finländare. Endast finskspråkiga finländare kallas finnar. Sammantaget skulle det innebära att 95% av alla som bor i Finland kan man kalla för finne.Men så funderar jag på det här med Finlandssvensk, ni är 5% idag men det blandas väll ut hela tiden eller är ni som syrianerna i Sverige som bara träffar någon från egen stam?Svenskarna håller alltid på Finland i idrott, framförallt om svenskarna är utslagna, MEN finnarna håller aldrig på svenskarna oavsett. Jag hoppas Finland vinner över Slovakien ikväll. Jag har egentligen många frågor om att vara finlandssvensk men tar den viktigaste: Vilket lag håller du på om Sverige möter Finland i en landskamp? Det svaret brukar visa vart hjärtat har sin tillhörighet.
Det är bara effektbrist när det är effektbrist. Och det är bara då det är ett problem, med effektbrist alltså.https://www.tn.se/naringsliv/34845/elbristen-har-kostat-skane-4-500-jobb-katastrof/