0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Priser för morgondagen i sek/1000 kwh:Se1: 22,49 sekSe2: -15,51 sekSe3: 195,02 sekSe4: 259,68 sekSe2 ser så här långt ut att vara "vinnare" med det nya systemet för prissättning, Se1 aningen dyrare liksom Se3, ytterligare ett par hack dyrare i Se4.Spretigt pris med skillnader, frågan är ju dock om priserna i Se1 och Se2 kommer gå ned ytterligare om de elintensiva gröna projekten uteblir, och samtidigt stiger priserna ytterligare i Se3 och Se4?
Spretar ju lite, men bra priser jmf, så imorgon är alla SE vindare
Klagar inte för egen del då jag lyckats slå ned mina bopålar med några km helt rätt dvs inom se2 Men befarar att gränser kan flyttas osv…. Men helt sjukt eg att några streck på en karta skall avgöra det hela!Nä tycker man skall skapa ett elområde 5 på alla ställen där det exporteras ut el Det om något skulle nog göra att våra närande grannländer skulle ta tag i saken…
Tog mindre än 24 timmar sedan min kommentar angående finska kärnkraftverk och så är det franska teknikundret Olikiluto 3 nere igen Säkerhet är A och O men man börjar nog misstänka vilka servicekillar de släpper in i anläggningen, luktar rysk påbrå och rubels.
OL 3 nere ännu två dagar minst, första prognosen igår 24 timmar. Max överföring från SE1 till Finland 1300 MW. Värre blir det efter att Aurora linjen blir klar. Överföringskapacitetenstiger med ytterligare 800 MW. Dyraste timmen i Finland är dock ganska nära SE1 ca 2,03 SEK, men vänta tills det blir riktigt kallt och kärnkraften strular. Trenden är att någon av de finska reaktorerna är nere var annan var tredje månad så ett par käftsmällar innan midsommar är nog att vänta.
Så länge kineserna och ryssarna inte kapar ledningen till Estland så går det max export till baltländerna också.