0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det borde snarare vara så att el och vindkraftsproducenter skulle ha alternativ kraftproduktion motsvarande det solcellerna/vindkraftverken levererar även för de tidpunkter som dessa kraftslag inte producerar, eller betala motsvarande belopp.För som det är just nu så sabbar denna kraftproduktion elmarknaden sett över längre tidshorisont.Visst är det finurligt att statligt subventionera en installation för att skapa en fördyring för konsumenterna, i synnerhet som konsumenten gör det subventionerade köpet med tanken att spara pengar?Ännu finurligare blir det då samma stat subventionerar utländska aktörer att bygga storskalig vindkraftsproduktion inom landets gränser, med precis samma resultat på elpriserna.(Och jo, det är energiskatten och momsen som är drivkraften).(Och nej, jag har ingen foliehatt, om det är någon som undrar).
Jag förstår tanken med att sätta upp någon form av leveransgaranti, men det blir ju inte lätt att definiera hur säker leveransen ska vara, och hur ska kostnaderna för dessa kraftverk i standby tas, ska solkraften buda in till ett pris som motsvarar kostnaderna även för kraftverk i standby? Hur skulle det funka för en villaägare med solceller på taket, ska den göra avsättningar till någons slags fond, eller kanske tvingas köpa en försäkring som täcker kostnaderna vid utebliven sol? Personligen skulle jag bara föredra att man tar bort subventioner och stöd för samtliga kraftslag och låter marginalpriset sköta resten. 60-öringen och elcertifikat t.ex.
Strömmen i snitt nästan 10 ggr dyrare i se4 än i se1 imorgon.. detta i slutet av maj månad.Säkert tecken på en totalhavererad och dysfunktionell elmarknad?
Över 250 öre/kwh på Nordpool för se4 imorgon kväll.. och svenska folket tycks ha "accepterat" det nya eupriset för el.
@börje månadspris hybrid, är det ett fast pris +- ditt räknade kWh pris per timme enligt börsel jämfört med medelspotpriset för månaden?(enkelt skrivet )Jag får sådan beräkning via min app och i början av maj då elen vardyr låg jag -4c men då priserna var nära noll några dagar sjönk min potentiella ”minskning” snabbt, den blev på -1,32c sist och slutligen för maj. Jag hadedå haft ett ”fast” pris på 6,90 - 1,32 = 5,58c/kWh på månaden. Med börsel som jag har blev det 2,91+0,49= 3,40c/kWh. Är ju små pengar det är frågan om då man köpt 105kWh. (På sålda solelen fick jag 4,22c/kWh i medelpris)
Börje_ som jag förstår det så är rörligt timpris billigare över tid, då man tecknar fast pris så lägger ju leverantören på ett mer eller mindre stort risktillägg, ett risktillägg som är större ju högre risken är.. och som elmarknaden och värdlsläget är just nu så är risktillägget ovanligt högt.. marknaden är instabil..Och apropå att försöka minimera antalet inköpta kwh, visst minskar det kostnaden på totalen, men ju mindre el vi handlar desto dyrare har de fasta avgifterna blivit + att skatten har stigit, och momsen blir dyrare i ören räknat med ökat pris per kwh..Så jag skulle vilja påstå att alla som har el indraget i sin fastighet sitter i samma rävsax, det syns liksom ingen ljusning i horisonten.. de politiska besluten leder oss åt rakt motsatt håll, tyvärr..
Imorgon tilltar vinden kring kl 11 och solen skiner, helgdag medför minskat energi och effektbehov.. minuspriser mellan kl 11 och 17:00.Man förstår varför sol och vindkraften behöver subventioner och bidrag, men trist att det sabbar för övriga kraftproducenter och alla konsumenter..Ibland känns det som att man lever i serie liknande Simpsons..
Det kommer inte bli någon ny svensk kärnkraft utan att "vi subventionerar" denna, det kanske du inte läst ännu?