Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW  (läst 955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ksdjoih

  • Gäst
ksdjoih
Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« skrivet: 03 augusti 2023, 14:30:57 »
HEj,

går och grunnar på att invester i en Daikin L/V monoblock pump för att koppla returledning till mitt befintliga system med frånluft pump.
Är det någon som har erfarenhet av Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW ?
Kvalitet, service, drift mm

All input och råd uppskattas. Jag är tekniskt kunnig men inte expert på värmepumpar, och är minst sagt besviken på alla säljares arrogans och okunskap om man vill ha lite ingående teknisk rådgivning.

mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2023, 14:51:46 »
Hej! Låter lite mystiskt med en så väldigt kraftig monoblock till ett hus med frånluftsvärmepump?? Frånluftsvärmepumpar ska normalt bara användas i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Daikin ligger mycket långt fram tekniskt men avvecklade tyvärr mycket av sin support här i Sverige. Monoblocken passar bra i södra och kanske mellersta delarna av landet men längre norrut är det Daikin Altherma 3 TopGrade som gäller med dess höga prestanda i kallt vinterklimat.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

ksdjohh

  • Gäst
ksdjohh
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2023, 22:04:15 »
Huset är från 70-talet, Ok isolerat men inte som de nya husen idag. Den FLP jag har räcker (knappt kalla dagar), men jag vill få ner elräkning mer då COP faktorn är dålig.
Jag har blivit rekommenderad att slänga ut FLP helt och hållet och installera ett helt nytt system med LVVP. Det känns dom säljar snack och lite fel då dels har jag ju LVP stående där och utan den skulle dessutom ingen återvinning på från luft ske med ett nytt system även om det kanske inte är några stora mängder. Jag hade hoppas att man kan använda befintligt system och komplettara för att få upp COP (på hela systemet) dvs spara mer.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2023, 22:31:35 »
Vad är det för modell på FLVP du har? COP är säkert okej i själva värmepumpsdelen men det är förmodligen bara en liten kompressor som max ger 2 kW värme och då behövs det ju väldigt mycket el-tillsats, särskilt i ett 70-tals hus. Normalt började man sätta in FLVP i vissa nybyggda hus under andra halvan av 80-talet. Känns också som rören i en FLVP är lite klena för att dockas mot en 16 kW monoblock(?) Men du kanske gillar att experimentera en del...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ksdjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2023, 12:35:18 »
Det är en NIBE F370, som även står för både värme och varmvatten idag, och yes det verkar som om elpatron jobbar mycket med tanke på elförbrukningen jag har.
Tanken jag hade var att komplettera med en LVVP och lÃ¥ta den vara "master" för värme och varmvatten, och NIBE FLP kan stÃ¥ för ventilationen och om möjligt assistera genom att Ã¥tervinna pÃ¥ frÃ¥nluften till antingen varmvatten eller värme, annars  försvinner det ju bara rakt ut. Jag har tyvärr bara frÃ¥nluft och kan inte värma upp inluft, pga befintliga ventilationsrör.

Det är inte så att det behöver vara 16Kw, funkar det med en mindre vore det ju naturligtvis bra.
Det är en vanlig 1,5 plans vill med ca 22kWh årsförbrukning

Jag vet bara inte om det funkar på något sätt att låta NIBE pumpen stå kvar och samtidigt installera en LVP (kan naturligtvis vara av lämpligt annat märke än Daikin)

RÃ¥d och synpunkter mottas tacksamt.

mvh
Kenneth

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2023, 12:55:15 »
Ok. F370 ger som sagt bara 2 kW värme från kompressorn. Men i ett välisolerat 90-talshus hade totala elförbrukningen landat på runt 12.000 - 14.000 kWh/år. Nu har du ett 70-talshus. Hur stort är det? Byggår? I vilken del av landet står det?

Det går ju att docka in en LVVP på returledningen från värmesystemet och styra framledningstemperaturen med värmekurva. Värmekurvan i LVVP ställs aningen högre än värmekurvan i F370. Så länge LVVP klarar hålla uppe framledningstemperaturen kommer shunten till F370 att vara stängd och F370 gör enbart varmvatten. När LVVP inte räcker kommer shunten i F370 att öppna successivt och komplettera värmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ksdjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2023, 14:56:01 »
Huset är ca 200 m2, vi är 4 personer, och det står i Stockhol,s trakten.

Det du föreslår låter simpelt och vettigt, innebär det att F370 enbart gör varmvatten och kickar in med värme när LVVP inte orkar helt ?
Jag antar också att LVVP inte gör något varmvatten.

Har jag förstått det rätt ?

mvh
Kenneth

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2023, 15:26:37 »
Ja det är ett enkelt sätt att docka en modern LVVP till en FLVP och uppnå flytande kondenseringstemperatur vilket ger högst COP för värmepumpen. Men LVVP kommer då enbart att göra värme och inte något varmvatten. På vintern när LVVP stannar och avfrostar kommer också FLVP att tillfälligt släppa ut en del värme i systemet. Sedan när inte LVVP orkar alls när utetemperaturen sjunker mycket så bidrar F370 med successivt mer värme och även dess el-patron går in om det behövs. Går att bygga en mer avancerad lösning om man vill men det är en hel del installationsarbete och kostar därefter.

Jag skulle kunna tänka mig att en monoblock på 9 kW eller drygt det skulle kunna räcka för er. Totalt med F370 då 11 kW. Men man behöver titta på de exakta specarna för varje varje modell och se vad de ger vid t.ex. -7 och -15 °C.

Nu skrev du inte vilket byggår huset har men man måste också undersöka vilken framledningstemperatur värmesystemet kräver för att hålla 20-21 °C vid DVUT innan man skaffar värmeppump. Annars kanske det kan krävas åtgärder i själva värmesystemet också eftersom värmepumpar arbetar med lägre temperaturer än t.ex. olje-, el-, ved- och pelletspannor kan göra.
« Senast ändrad: 06 augusti 2023, 15:39:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ksdjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2023, 18:04:51 »
Tusen tack för svar.

Vad är det du syftar på med mer avancerad lösning ?

Huset byggt 1970 men då med direktverkande el, och har senare konverterats till vattenburen värme. Det var då man satte in F370, så jag antar att att systemet inte behöver ändras.


mvh
Kenneth

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2023, 18:54:16 »
Jag tänker pÃ¥ nÃ¥gon typ lösning med växelventil och att man dockar mot själva tanken i F370 sÃ¥ att LVVP även är med och gör varmvatten. Möjligen räcker styrsystemet som Daikin har även till detta(?) annars fÃ¥r man även köra ett separat styrsystem. Ta gärna kontakt med nÃ¥gon expert pÃ¥ en Daikin-firma och diskutera en lämplig monoblock och hur de tänker sig dockningen. 

Ok. Är värmesystemet gjort för F370 så är det garanterat ett lågtempererat system avsett för värmepump tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 566
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Daikin Altherma EDLA16DW1 Monoblock 16 kW
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2023, 19:18:47 »
Detta inlägg kan kanske ge tipps om du inte redan läst det.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Här en schematisk bild men med solfångare också, så kanske svårtolkad.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74819.msg781331#msg781331
Detta är inte en mono block utan split så ingen frysrisk för ute enheten.
Ingen extra ack tank behövdes.
« Senast ändrad: 06 augusti 2023, 19:22:04 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!