Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #390 skrivet: 26 oktober 2023, 12:19:48 »
Lätt insteg har man nytta av varje gång som man ska åka, hög markfrigång varje gång man ska ut på dåliga vägar. "Krocktålighet" ytterst sällan, Personligen har jag aldrig haft nytta av det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #391 skrivet: 26 oktober 2023, 14:47:44 »
Av de lÃ¥nga inläggen Rikard skrev sÃ¥ hÃ¥ller jag ibte med om mycket.  Se problem i precis allt och inte se fördelarna, det är vad jag kallar stor del av resonemanget.  Herregud... dyrare däck...  Ojojoj... När hindrade det nÃ¥gon att köpa en SUV?  Men ev skall helt plötsligt bära den bördan?

Rikards inlägg andas av stor misstänksamhet mot myndigheter.  Man kan knappt lita pÃ¥ nÃ¥gonting.  Vad vet Rikard om UK myndigheter och vadde skulle vilja styra utvecklingen framöver till?  Om nÃ¥got, sÃ¥ skulle väl UKs samhälle bÃ¥de efter tradition och ekonomiska skäl vilja propagera för fossil-flottan.  UK med olje-intressen och ett konservativt samhälle som dessutom inte har allt för ambitiösa miljö-ambitioner.  Varför skulle nÃ¥gon komma pÃ¥ tanken att UKs myndigheter skulle ha nÃ¥got att vinna pÃ¥ att skydda ev industrin?  Närmast skrattrwtande för den som levat i UKs samhälle.

AngÃ¥ende de 2 brandsläckarna som stÃ¥r runt bilen, sÃ¥ visar det (tillsammans med Rikards tidigare kommentar där han ondgjorde sig över varför räddningstjänsten inte släckt bilen tidigare), sÃ¥ borde ni läsa lite mer om händelseförloppet istället för att spekulera.  Branden utvecklades snabbt och de som hämtade släckare fick inte tillfälle att använda dem dÃ¥ elden var för kraftig för att komma nära och satte sig i säkerhet istället.  Möjligtvis att Rikard skulle varir hjälte och kastat sig in i bilen och öppnat huven för att komma ut, medlivet som insats, men Rikard var tyvärr inte där.  Antagligen visste i det skedet inte heller att 1500 bilar och ett P-hus skulle ryka med.  Kanske de skulle lekt superhjälte dÃ¥?

Dock sÃ¥ var elden inte sÃ¥ explosionsartad att inte föraren hann stanna och ta sig ut ur bilen.  NÃ¥got som ev bilarbränder alltid blivit beskyllda för att vara sÃ¥ explosionsartade att man brunnit upp innan man hunnit ens tänka pÃ¥ att öppna dörren.  SÃ¥ hur fossil-försvararna fÃ¥r ihop det vet jag inte.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #392 skrivet: 26 oktober 2023, 16:46:35 »
Lätt insteg har man nytta av varje gång som man ska åka, hög markfrigång varje gång man ska ut på dåliga vägar. "Krocktålighet" ytterst sällan, Personligen har jag aldrig haft nytta av det.
Håller med men blir suven för hög blir det inget bra vi har en Nissan Navara på jobbet och den är för hög för att vara bekväm att kliva in i då kliver jag hellre in i min Golf alltrack som är nån ynka cm högre än en vanlig Golf har för övrigt svårt att förstå populariteten med pickupper om man inte ska ut i terräng.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #393 skrivet: 26 oktober 2023, 16:56:53 »
@Rdx
Hehe, det var svar på tal.
Du missade tydligen helt alla positiva saker jag räknade upp, bara för att det var komprimerat i ett kort stycke, för att de sakerna inte behöver någon närmare förklaring.

Jag får posta det igen, så ingen annan missar det:
Elbilarna har flera starka kort också, förstås.
De är roliga att köra, snabb värme, hög effekt, går tyst, mycket säkerhetsteknik inbyggd - på många sätt något som alla kan drömma om, även om få har råd att köpa en så ny och dyr bil - viljan att kunna äga en ny elbil är säkert stor hos en stor del av befolkningen, oavsett om man tänker på klimatet eller ej.
-------------------------------------------------------------
OK, jag är ekonomisk (eller snål), jag erkänner.
4 nya Hakkapelitta vinterdäck är 7500 kr dyrare till en tesla model 3 än till mina Kia Sportage.
När jag byter bil är bilens pris, antaget andrahandsvärde, försäkringskostnad, skatt och däckkostnader de tyngst vägande saker jag tar hänsyn till, andra kan göra andra avvägningar, men jag har å andra sidan alltid fått betala mina bilar själv.
Kanske är sånt som gör att man inte bryr sig, om någon annan betalar?
Försäkringen är ungefär lika mycket dyrare.
Skatten är billigare (än så länge)

Hur som helst har jag inte agiterat för att det VAR en elbil som brann, jag bara konstaterar att så länge det inte presenteras bevis för motsatsen så kommer kritikerna att påstå det.
Och det finns en uppenbar partiskhet FÖR elbilar inom det offentliga, alla måste hjälpa till att dra åt samma håll, annars går vi under, typ.
Att det riskerar avspegla sig på hur myndigheter hanterar t.ex. olyckor och bränder där elbilar är inblandade är uppenbar, jag säger inte att det måste vara så, bara att hela upplägget för omställningen inbjuder till positiv särbehandling av elbilar, och undertryckande av eventuella problem i den offentliga debatten.
Precis som det gör för andra saker som "staten" prioriterar, man särbehandlar det man prioriterar positivt helt enkelt.

Om du har tid kan du väl måla upp din egna bild av framtiden som ett resultat av den gröna omställningen i västvärlden, och lagkravet på enbart elbilar till 2035?
Eller i vart fall peka på var jag har helt fel, så jag bättre kan förstå hur du tänker.
Du tror att vi kan bygga upp den infrastruktur som krävs till 2035?
Du tror att det kommer finnas tillräckligt med batterier för omställningen?
Du tror att energimixen kommer att bli avsevärt mycket bättre än den är idag?
Du tror att tillverkarna löser problemen med batterierna?
Du tror inte att omställningen leder till högre energipriser?
Du tror inte att industrin flyttar ut om energipriserna stiger?
Eller tänker du att det inte spelar någon roll, att vi kan anpassa oss och hitta ny sysselsättning och nya exportinkomster, så länge man ser positivt på saken?
« Senast ändrad: 26 oktober 2023, 17:15:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #394 skrivet: 26 oktober 2023, 17:57:12 »
Tar det lättaste först.  AngÃ¥ende moderaterna och vindkraft sÃ¥ har du väl inte missat att det rÃ¥der en disharmoni mellan kommunpolitiska moderater och riksdagsmoderater?  Eftersom det är betydligt fler personer i kommunerna än i riksdagen sÃ¥ fick kommunpolitkerna sätta tonen och det kommunala vetot finns kvar.  Med det i bakfickan sÃ¥ undrar jag vad du menar att moderaterna verkar för mer vindkraft?  Mig veterligen sÃ¥ bygger politikerna inte vindkraft själva Ã¥t regeringen?

Vad gäller ditt pÃ¥stÃ¥ende att MYNDIGHETS-föeträdare pÃ¥stod att det var en elbilsbrand först i UK, sÃ¥ fÃ¥r du plocka fram var det sägs.  Det enda jag sett är att privatpersoner, som verkar ha vissa likheter med ett par pÃ¥ detta forumet, spekulerade friskt och sa att det säkert var elbil som lÃ¥g bakom branden.  Det var som svar pÃ¥ detta som myndigheterna kännde sig tvungna att säga att allt tyder pÃ¥ att det var en dieselbil.  Att de uttrycker sig försiktigt är bara tillbörlig respekt för att nÃ¥got totalt oväntat skulle kunna komma fram (avsiktlig brand, felskyltad bil elker nÃ¥got annat oväntat som de inte ser nÃ¥gra tecken pÃ¥ just nu).

Vad gäller den arresterade mannen så skall man nog sätta sig in i hur arrestering används/fungerar i UK innan man kan uttala sig, men oavsett så ser jag inte vad detta har med elbilar att göra?

Hakka 9 till Tesla M3 kostar 9,588.  DÃ¥ kostar alltsÃ¥ samma däck till Kia Sportage 2,088:-?  Är det en leksaksbil du talar om? Jag tig en lagom gammal Kia Sportage och den föreslog BytHjul 225/60/17 103T till enkostnad pÃ¥ 9,620:-   Dyrare än M3 alltsÃ¥, inte för att det spelar nÃ¥gon roll.  Det är alltsÃ¥ lite skrattretande att ta upp dyrare däck som ytterligare ett argument mot elbilar, speciellt samtidigtbsom man Ã¥ker omkring i en tung SUV och inte kom pÃ¥ det argumentet innan man köpte den?

Stigande elpriser är ju knappast nÃ¥got problem sÃ¥ länge bränslekostnaden för M3 är ca 1,50kr/mil medan det för en Kia Sportage kanske ligger runt 12:-/mil?  Elpriset kan ju öka til typ 8:-/kWh innan M3 kommer upp i samma bränslekostnad som fossilen?  Och du kan ocksÃ¥ varabsäker pÃ¥ att diesel/bensinpriset inte kommer att ligga pÃ¥ 24/20 kr/l om elpriset har stigit till 8:-/kWh.

« Senast ändrad: 26 oktober 2023, 18:03:52 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #395 skrivet: 26 oktober 2023, 19:11:15 »
Moderaterna har tagit på stämman att de ska vara för vindkraft.
Det var dom inte innan valet.

Jag jämförde Hakka 10 mellan vår bil och M3 (bythjul.com), skillnaden var 7500 kr för 4 däck.
Kanske går hitta andra däck som ligger annorlunda i pris, men jag köper alltid bästa möjliga vinterdäck.

Tror inte jag påstått att myndigheterna först meddelande att det var en elbil, det var det som spreds i nyheterna, och det är nu raderat.
Positiv särbehandling så det inte ska hinna fastna som en sanning?
Annars brukar ju medierna inte ändra sig om de väl publicerat.

Den arresterade mannen och "elbilsfrågan", alla antar ju att det var bilägaren som häktades för förhör - och då har det med bilen att göra i alla fall, så länge man inte meddelar vilken biltyp det var så är det något som är oklart, vad vet inte jag, men något är det som inte känns bekvämt för myndigheterna eftersom de inte släpper informationen.

Jag har aldrig påstått att höga elpriser är ett problem för elbilsägare, utan för industrin och hela Europa som vi känner det.
Hela västvärlden för övrigt.

Såg att Volvo Cars gick ned 10% idag, -19% i år.
Toyota har stigit med 44% i år.
« Senast ändrad: 26 oktober 2023, 19:15:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #396 skrivet: 26 oktober 2023, 19:39:58 »
Håller med men blir suven för hög blir det inget bra vi har en Nissan Navara på jobbet och den är för hög för att vara bekväm att kliva in i då kliver jag hellre in i min Golf alltrack som är nån ynka cm högre än en vanlig Golf har för övrigt svårt att förstå populariteten med pickupper om man inte ska ut i terräng.

Tror ni ev missförstår mej, det handlar om man kommer till bårhuset eller inte.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #397 skrivet: 26 oktober 2023, 19:59:34 »
Om man tänker som du så antar jag att du åker i stor Suv eller stor pickup det gör inte jag annat än på jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #398 skrivet: 26 oktober 2023, 20:04:29 »
Å fan. Ett fartyg som släpper ut olja efter grundstötningen.


Men olja som är så bra och nyttigt för alla…

https://www.nyteknik.se/miljo/mardromsscenariot-all-olja-har-sjunkit-tungmetaller-kommer-finnas-kvar-i-artionden/4203308

Pickupen fördel: Lastar 1000kg. Drar allt på hjul. 4x4 och lågväxel. Kommer fram överallt även med släpkärra.

Nackdelen är mer bränsle och inte så bekväm.
« Senast ändrad: 26 oktober 2023, 20:22:54 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #399 skrivet: 26 oktober 2023, 21:42:30 »
Moderaterna har tagit på stämman att de ska vara för vindkraft.
Det var dom inte innan valet.
Vad spelar orden för roll när politiken som är fastlagd innebär någon dragning åt det hållet utan tvärtom?

Citera
Jag jämförde Hakka 10 mellan vår bil och M3 (bythjul.com), skillnaden var 7500 kr för 4 däck.
Du mÃ¥ste ha gjort nÃ¥got fel.  Hakka 9 hade bättre feedback sÃ¥ gick pÃ¥ det, men Hakka 10 kostar drygt tusenlappen mer för 4 däck, sÃ¥ det blir ingen skillnad.  Hela ditt argument är ju helt förfelat dÃ¥ det bara är för att Kian har mindre hjul som gör att däcken är marginellt billigare.  M3 som är en modernare design och har större/snyggare hjul helt enkelt.  Det har ju inget med elbil eller inte att göra.  Precis samma skillnad kan du säkert finna om du jämför med nÃ¥gon annan fossil-bil av nyare desgin än din.

Tror oavsett inte att du kan hitta Hakka 10 till din bil för 3,000:- som du antyder.

Citera
Jag har aldrig påstått att höga elpriser är ett problem för elbilsägare, utan för industrin och hela Europa som vi känner det.
Hela västvärlden för övrigt.
Och detta har relevans hurdÃ¥?  Skall man fÃ¥ använda el för att göra metall utan kol (eller vad nu den gröna metallen innebär) men inte för transporter?  Varför skulle det vara bättre att ta bort kol frÃ¥n metallindustrin men inte frÃ¥n transportsektorn?

Citera
Såg att Volvo Cars gick ned 10% idag, -19% i år.
Toyota har stigit med 44% i år.
Nu är du riktigt rolig.  Hur har Toyotas kurs stÃ¥tt sig jämfört med Teslas under de senaste 10 Ã¥ren?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #400 skrivet: 26 oktober 2023, 22:56:50 »
Till min bil kostar 4 st Hakka 10; 5500kr och Hakka 9 kostar 4800kr. Undrar just vad de kostar till t.ex. en Tesla?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #401 skrivet: 27 oktober 2023, 08:18:02 »
Vad spelar orden för roll när politiken som är fastlagd innebär någon dragning åt det hållet utan tvärtom?
Du mÃ¥ste ha gjort nÃ¥got fel.  Hakka 9 hade bättre feedback sÃ¥ gick pÃ¥ det, men Hakka 10 kostar drygt tusenlappen mer för 4 däck, sÃ¥ det blir ingen skillnad.  Hela ditt argument är ju helt förfelat dÃ¥ det bara är för att Kian har mindre hjul som gör att däcken är marginellt billigare.  M3 som är en modernare design och har större/snyggare hjul helt enkelt.  Det har ju inget med elbil eller inte att göra.  Precis samma skillnad kan du säkert finna om du jämför med nÃ¥gon annan fossil-bil av nyare desgin än din.

Tror oavsett inte att du kan hitta Hakka 10 till din bil för 3,000:- som du antyder.
Och detta har relevans hurdÃ¥?  Skall man fÃ¥ använda el för att göra metall utan kol (eller vad nu den gröna metallen innebär) men inte för transporter?  Varför skulle det vara bättre att ta bort kol frÃ¥n metallindustrin men inte frÃ¥n transportsektorn?
Nu är du riktigt rolig.  Hur har Toyotas kurs stÃ¥tt sig jämfört med Teslas under de senaste 10 Ã¥ren?

Från moderaternas hemsida i Maj:
"Den moderatledda regeringen åtgärdar nu det den tidigare regeringen ställt till. Regeringen tar ansvar för utveckling av den svenska energipolitiken och tar nya steg mot att göra svensk energiproduktion fossilfri. Igår godkände regeringen de två vindkraftparkerna Kattegatt Syd och Galene. Tillsammans väntas dessa båda parker producera 6,5 TWh, vilket motsvarar en kärnreaktor."

Se prisinfo om däcken till de två olika bilarna i bifogad bild, valde mellanstorleken på fälgarna på Teslan, är förmodligen ännu dyrare om man skulle välja största fälgarna. Men det skiljer bara 7268 kr så jag överdrev lite innan (kom inte ihåg exakta summan)
Sen är det som sagt så att det säkert går hitta billiga däck till en tesla om man vill köra på nåt kinesiskt, men det gäller ju liksom inte mig, och då kollar jag inte på sånt inför ett köp.
Det där med design och modernt som resulterar i höga kostnader är väl just sånt som gör att jag avstått bilbyte, sen finns det förstås andra alternativ än Tesla, som har mer normala däck och lägre motoreffekt, men då har de andra brister som kortare räckvidd och lika dyr service som på en vanlig fossilbil.
Än så länge har jag inte sett ett bra alternativ helt enkelt, och jag vet dessutom inte om jag är beredd att satsa över 500 000 kr på en ny bil oavsett, mer troligt köper jag en 3 år gammal bil nästa gång jag ska byta. OM det blir elbil eller nåt annat är skrivet i stjärnorna.
Jag kör mindre än 1000 mil/år så det är inte så högt prioriterat längre.
Sambon, som åker in med paketen till stan varje dag snurrar nog på över 2000 mil/år, så åt henne kan jag tänka mig en beggad elbil, den behöver inte ha så lång räckvidd då den turen bara blir runt 5 mil varje dag.
Har vi en riktig bil också (som inte kostar 700 000), så kan vi ju ta den när vi behöver dra något, eller ska köra längre sträckor.

Även övergången till fossilfritt stål via vätgas är ju en utopi som kommer att göra det mer eller mindre omöjligt att bo kvar i Sverige om det blir verklighet, de anläggningarna kommer ju att kräva lika mycket el som hela Finland förbrukar, möjligen om man bygger så stor kapacitet på vätgasproduktionsanläggningen att de kan arbeta enbart intermittent när det blåser mycket, och ha lager för flera veckors drift om det inte blåser, men det skulle bli så enormt dyrt att det kommer att vara helt omöjligt.
Jag väntar ännu pÃ¥ att höra LKAB:s eller SSAB:s VD.ar ha en ide för hur det där ska gÃ¥ till, i intervjuer svarar dom bara "det bara mÃ¥ste gÃ¥".  dontknow
Det mest troliga är väl att det blir gasturbiner och en pipeline från Norge, och då är det mycket billigare att använda naturgasen direkt för att reducera kolet i stålet.
Det skulle krävas (mellan tummen och pekfingret) motsvarande 7 reaktorer av ringhals storlek, eller 7000 stycken 300 meter höga vindkraftverk i norrland för att tillgodose de satsningarna.
I markbygden startades vindkraftsparksprojektet runt 2008, med första spadtaget 2013, för 10 år sedan, man har sedan dess byggt mindre än hälften av de 1101 vindkraftverk som var planerade, snart ska de äldsta börja rivas.
Är det någon som tror att det går bygga 7000 nya snurror på ett par årtionden, eller att någon vill bygga 7 kärnkraftverk i norrbotten med bara 2 möjliga kunder?
Och vad händer med naturen och miljön om man först ska bygga 7000 vinkraftverk, och sedan rullande byta ut dem vart 15 år?
Varken fundament eller några andra delar av de gamla verkan får återanvändas.
Jag gissar att det där blir som med stålverk 80, det läggs ned för att det är en utopi.
Men jag hoppas förstÃ¥s att jag har fel, och mÃ¥nga verkar ju tro pÃ¥ det, och planerar för att det ska bli verklighet, sÃ¥ det är väl bara jag som är negativ.  ???

Nu vet jag ju inte varför du kom in på det här med fossilfritt stål, men när vi ändå diskuterar detta med det ökande behovet av el så tror jag inte att det är så många som förstår att det varvar upp ett kolkraftverk i Tyskland eller Polen när man pluggar in sin elbil i Sverige.
Bara när vi exporterar så mycket att våra exportledningar går fulla kan man med gott samvete påstå att man laddar sin elbil med Svensk energimix.
Eller om man bor offgrid och laddar med solceller.

Tesla är värderat till typ 70 gånger vinsten, mycket beroende på att de har så mycket annat än elbilarna i pipeline, de har inte tjänat många kronor på sina bilar, och dessutom är börsen inte alltid rationell.
Klimatalarmisimen har dessutom gjort att folk stoppar huvudet under armen och tror även på utopier.
Elon Musk börjar bli allt mer radikalt "konservativ" och det riskerar slÃ¥ tillbaks mot honom och hans affärer, vi fÃ¥r väl se om Woke-maffian lyckas cancla honom  och hans företag eller ej.

Min jämförelse pekar dock på att två gamla tillverkare som gått olika vägar, volvo som lovar 100% elektrifierat före 2030? och Toyota som säger att det är omöjligt, och fortsätter satsa på förbränningsmotorer.
Visst, det kommer att finnas plats för mindre aktörer som säljer enbart elbilar, men vill man vara störst i världen även om 20 år så kanske man inte kan fasa ut fossilbilarna riktigt än, om ens inom överskådlig tid.
Något är det ju ändå som gör att Toyota går bra, och volvo sämre det senaste året.

Såg för övrigt i morse att Stellantis VD uttalade sig om förbudet mot förbränningsmotrer med ordet "dogmatiskt beslut".
Fritt översatt: Kategoriskt beslut baserat på en trossats, inte verkligheten

Jag är benägen att hålla med, inte så att jag vänder mig mot elbilarna, men jag tycker det är dumt och dyrt att förbjuda förbränningsmotorer så länge vi inte har en energimix som verkligen gör att det påverkar CO2-utsläppen positivt på ett avgörande sätt.
Jag är dessutom oroad över de utsläpp och den miljöförstöring som omställningen innebär, jag ser många fler lågt hängande frukter som vi kunde ta itu med än just omställningen till elbilar eller nedläggning av kärnkraft till förmån för gas, kol och vind - t.ex. att se till att alla på hela planeten börjar återvinna sina sopor som vi gör i Sverige. Det skulle verkligen få en positiv effekt på miljön och livsbetingeleserna globalt.
Troligen också minska CO2-utsläppen lika mycket.
Utan att en enda ny gruva behöver startas.

Med detta sagt så är väl det stora problemet nu alla krig som utspelar sig, troligen släpper det ut lika mycket CO2 och annan skit som vi gör globalt på flera år, men inte ett pip om det från klimatrörelsen?
Krigen är en totalt katastrof.

Det jag är för är fritt fram för eldrivna kickbikes, elcyklar (som man inte behöver trampa) och elmopeder med maxfart 30 km i timmen, de ska vara körkortsfria, utan krav på besiktning, och skattebefriade.
Om de parkeras på ej avsedd plats ska de beslagtas och säljas på executive auktion.
 
« Senast ändrad: 27 oktober 2023, 09:01:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #402 skrivet: 27 oktober 2023, 09:12:27 »
Model 3 kommer som standard med 18" fälg.  Du hade ju kunnat välja 20" däck när du ändÃ¥ höll pÃ¥?  Med standrdstorlek sÃ¥ blir jämförelsen med en ny Tesla M3 och en 9 Ã¥r gammal Kia att däcken kosta ca 2600:- mer.  LÃ¥ngt ifrÃ¥n de 7500 som du hävdade.

Dessutom sÃ¥ var din utgÃ¥ngspunkt för diskussionen att däcken blev dyrare pga ev driften.  Att nyare bilar har större hjul är ju inte nÃ¥got som har med ev drift eller inte att göra.  För att vara rättvisande sÃ¥ borfe du ha valt den Kia Sportage som säljs idag och jämfört med den M3 som säljs idag och dÃ¥ ser du att Kia fossilbil ocksÃ¥ använder 18" däck som är DYRARE än de för Teslan.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #403 skrivet: 27 oktober 2023, 10:32:12 »
En tung bil med >500 hästar sliter mer däck än en lättare bil med lägre effekt.
Jag visste inte vilket däck som var standard, så jag valde mittemellan, men du kanske tror jag suttit och letat värsta tänkbara exempel, som att jag inte har annat att göra?

Tyvärr kan jag inte se mönsterdjup, men har läst att det ska vara mindre för att stabiliteten på däcken ska bli OK och ge så bra väghållning som möjligt trots hög vikt på bilen. (Tror jag såg det i någon artikel i vi bilägare)

Som sagt, det går säkert hitta billiga alternativ till tesla också, och fler ju längre tiden går, men än så länge har det varit en faktor som gjort att jag inte varit så sugen på att köpa elbil, det har varit dyra specialdäck, och JAG bryr mig om sånt när jag ska köpa bil.

Gjorde en ny sökning nu, och det stämmer som du säger.
SÃ¥ i takt med att elbilarna blivit vanligare har däcken blivit mer standard, och kommit ned i pris, vilket är bra.  tummenupp
En sak till i min vågskål för att köpa en tesla. (Fast jag vill ju egentligen ha en SUV)
Helst en Kia Sportage elbil, men de finns ju inte, och nya EV9 som ersätter den (så vitt jag kan förstå) kostar som ett hus i Piteå.
Från 869 900 kr.

Det som ligger närmare till hands är nåt liknande, en bensinare med turbo och låg skatt för 350 000 kr.
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-sportage-1-6-t-gdi-hybrid-aut-awd-action-230hk-1254-17265151

Eller kanske denna, lite dyrare, två år äldre, och har gått dubbelt så längt, men ändå ett OK alternativ:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-model-3-standard-range-refresh-autopilot-pano-v-hjul-11252-17320006
« Senast ändrad: 27 oktober 2023, 10:46:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #404 skrivet: 27 oktober 2023, 11:32:34 »
Det är just detta som gör att jag är så emot att lagstifta om förbud mot förbränningsmotorer.
Det intelligenta hade ju varit att förbjuda bension och diesel, inte förbränningsmotorn - det är vannsinne.
Och - det är ju ingen hemlighet att Toyota har arbetat med olika tekniker för att få fram en billig, säker och CO2-fri förbränningsmotor under flera år.
Nu har de alternativ för både vätgas, även om det är dyrt, opraktiskt, släpper ut CO2 vid produktionen, och är farligt. (Ungefär samma brister som batteribilar)

Men framförallt är ammoniak intressant:

SLUTET FÖR ELBILEN

 https://foretagande.se/slutet-for-elbilen-meddelar-toyota-banbrytande-ammoniakmotor-ska-ta-over?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=slutet%20f%C3%B6r%20elbilen%20meddelar%20Toyota%20-%20banbrytande%20motor%20tar%20%C3%B6ver&utm_custom%5Brm%5D=86136024

Och, som vissa påstått också, lagstiftning om elbilar kommer göra medelsvensson fattig.
Nu rasar försäljningen av elbilar med stigande räntor:
https://foretagande.se/elbilsbranschen-forsaljningen-fordon-rasar
« Senast ändrad: 27 oktober 2023, 11:44:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!