Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 319282 gånger)

0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4047
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #225 skrivet: 06 augusti 2023, 10:16:35 »
Som leksak förstår jag att man kan ha en segway varsomhelst, men jag trodde att segway passade bäst där man inte kan använda bil på ett smidigt sätt.....typ i en storstad

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #226 skrivet: 06 augusti 2023, 12:19:38 »
Ökad volt lär dröja, då dagen laddare inte är byggda för högre spänning.

Men visst kan det komma. Men mer troligt är effektivare fordon som behöver mindre kWh batteri för att prestera lika bra.

Om jag fattat rätt så är 800v laddning Max 400kw då det är 500A som en kontakt får belastad med. Eller har ni nån annan uppfattning/information?

Såg nån test av jänkepickup från Chevrolet tror jag, där de kunde ansluta två laddar samtidigt.
Provkörde en Volvo ellastbil i höstas. Den hade dubbla laddkontakter av standardtyp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 836
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #227 skrivet: 06 augusti 2023, 17:02:19 »
Kommer säkert bli en vanlig syn inom kommunen. 4kwh.

Som när det var kommunism. Man tog hem allt från sitt jobb.

« Senast ändrad: 06 augusti 2023, 17:06:30 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1679
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #228 skrivet: 06 augusti 2023, 17:29:09 »
Detta tror jag också!!
Man lastar med några stycken vid längre resor och som reserv dunk.
Och så slipper man stå och köa som 25e bil vid laddplatser längs E4/E6...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2056
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #229 skrivet: 07 augusti 2023, 00:01:00 »
Kommer säkert bli en vanlig syn inom kommunen. 4kwh.
Som när det var kommunism. Man tog hem allt från sitt jobb.
Sjoksa kallades det.
Ju mer desto bättre.
Arbetsgivaren var ju ändå en tjuv så man var en folkhjälte om man stal från han.

Minns att en på Volvo i Etuna lyckades få med sig en hel lastbilshytt hem
bra jobbat då.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36007
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #230 skrivet: 07 augusti 2023, 07:38:30 »
Som leksak förstår jag att man kan ha en segway varsomhelst, men jag trodde att segway passade bäst där man inte kan använda bil på ett smidigt sätt.....typ i en storstad

Nja, är väl mer som ett alternativ till att går, cykla eller ta mopeden kortare sträckor kan jag tycka, och alltid retar det ju någon när man skaffar sig nåt dyrt, totalt onödigt.  ;)
Däremot ser jag ingen som helst anledning att de ska vara självbalanserande, hade väl inte haft någon betydelse med ett stödhjul där bak som hade gjort det hela 10 gånger säkrare att färdas med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36007
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #231 skrivet: 07 augusti 2023, 07:40:39 »
Kommer säkert bli en vanlig syn inom kommunen. 4kwh.

Som när det var kommunism. Man tog hem allt från sitt jobb.



Annars är ju ett bensindrivet elverk kanske en bra lösning på semestern, då kan du ju ladda var som helst hur enkelt som helst.
Även om du är i glesbygd eller fjällvärld.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #232 skrivet: 07 augusti 2023, 08:42:20 »
Varför inte köpa en laddhybrid t,ex Toyota RAV4 så slipper ni smartskallar borra hål i bakluckan.DESSUTOM ÄR DEN TYST och kostar några 100000 mindre.
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36007
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #233 skrivet: 07 augusti 2023, 09:00:25 »
Nackdelen med laddhybrider är ju att de är i princip lika dyra som en ren elbil (Kia Niro eller Polestar, eller t.ex. Nya Volvo XC30 eller vad den heter) men kräver samma service (eller mer?) som en ren bensinare.
Jag kollade på nya Kia Sportage plugin, och den blev faktiskt dyrare än en Polestar 2 förra sommaren, är inte uppdaterad på priserna nu.
Men för mig går i alla fall både hybrid och laddhybrid bort just nu som rätt ologiska alternativ.
Vanliga hybriden är bara marginellt snålare än en ren bensinare, men rätt mycket dyrare som regel.
Pluginhybriderna blir nästan lika dyra som de rena elbilarna utan de flesta av deras fördelar.
Som t.ex. att de går på 100% el, har värmepump, som regel har högre effekt, och inte behöver lika mycket service.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 09:12:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #234 skrivet: 07 augusti 2023, 13:13:13 »
Min RAV4 går 90% på el.  6-8 mil beroende på temp. och körsätt. 306hk räcker långt. service ca 1500kr/år.(rör inte bensinmotorn enl.order)den har värmepump som går att köra på elnätet innan du ska iväg.Har aldrig köpt el "på stan" men gissar att den kostar 6-7kr/Kwh,vilket skulle innebära att min bil går billigare på bensin.RAV 4  kostar 500-550000kr med lite prut.Håller med om att hybrider går bort,MEN det gör elbilen också!!!!!(i varje fall just nu) Jag har kört 4500 mil varav 3-400mil på bensin
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36007
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #235 skrivet: 07 augusti 2023, 15:37:36 »
Mmm, kollade vad det skulle kosta att ta en sån som förmånsbil, men även det blir ju svindyrt, 8250 kr/månad efter skatt för mig privat.
Då känns det ju mycket mer lockande att köpa https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_sportage_1_6_t_gdi_awd_dct_drag_177hk/1000225459 för under halva priset.
Vi kör ca 2000 mil/år med en av våra bilar, och 700 mil med den andra - så om vi kunde köra nästan allt på el så skulle det väl bli typ 2500 kr för elen och 24 000 kr för bensin, alltså 21500 kr dyrare med bensin, men det skulle man klara med ett billån på 2500 kr/månad (10 år).
Så ungefär hälften så dyrt.(4300 kr för lån och drivmedel)
Men det är klart, då har jag ju inte en spriller ny bil.

Varje gång jag tittar på det här med förmånsbil så har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan välja det, tycker alltid det blir billigare att betala själv, även om man köper nytt.  dontknow
Antingen är jag trög, eller så är det hundratusentals Svenskar som betalar dyrt för sin förmånsbil år efter år.

Volvos nya lill-SUV som kommer i början av nästa år kan man beställa idag för 430 000 kr.
100 000 billigare än för en plug-in RAV4, men då är det med lilla batteriet, och så är den ju troligen byggd i Kina med allt vad det innebär.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 15:40:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2593
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #236 skrivet: 07 augusti 2023, 16:26:09 »
Varför inte köpa en laddhybrid t,ex Toyota RAV4 så slipper ni smartskallar borra hål i bakluckan.DESSUTOM ÄR DEN TYST och kostar några 100000 mindre.

För att det är en föråldrad bil som kostar lika mycket som en likvärdigt utrustad Tesla Model Y, eller kostar mer egentligen.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2593
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #237 skrivet: 07 augusti 2023, 16:30:12 »
Min RAV4 går 90% på el.  6-8 mil beroende på temp. och körsätt. 306hk räcker långt. service ca 1500kr/år.(rör inte bensinmotorn enl.order)den har värmepump som går att köra på elnätet innan du ska iväg.Har aldrig köpt el "på stan" men gissar att den kostar 6-7kr/Kwh,vilket skulle innebära att min bil går billigare på bensin.RAV 4  kostar 500-550000kr med lite prut.Håller med om att hybrider går bort,MEN det gör elbilen också!!!!!(i varje fall just nu) Jag har kört 4500 mil varav 3-400mil på bensin
Teslas lagerbilar Model Y går att köpa från 510000:- och behöver inte servas alls.

Sedan dina priser för Toyotas service är helt galna. Tre år kostar enligt prislistan ca 12000:- och fjärde året 5000-6000:-

Jag har ägt 7 nya Toyotor under årens lopp och de sista två var allt annat än bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2593
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #238 skrivet: 07 augusti 2023, 16:36:24 »
Mmm, kollade vad det skulle kosta att ta en sån som förmånsbil, men även det blir ju svindyrt, 8250 kr/månad efter skatt för mig privat.
Då känns det ju mycket mer lockande att köpa https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_sportage_1_6_t_gdi_awd_dct_drag_177hk/1000225459 för under halva priset.
Vi kör ca 2000 mil/år med en av våra bilar, och 700 mil med den andra - så om vi kunde köra nästan allt på el så skulle det väl bli typ 2500 kr för elen och 24 000 kr för bensin, alltså 21500 kr dyrare med bensin, men det skulle man klara med ett billån på 2500 kr/månad (10 år).
Så ungefär hälften så dyrt.(4300 kr för lån och drivmedel)
Men det är klart, då har jag ju inte en spriller ny bil.

Varje gång jag tittar på det här med förmånsbil så har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan välja det, tycker alltid det blir billigare att betala själv, även om man köper nytt.  dontknow
Antingen är jag trög, eller så är det hundratusentals Svenskar som betalar dyrt för sin förmånsbil år efter år.

Volvos nya lill-SUV som kommer i början av nästa år kan man beställa idag för 430 000 kr.
100 000 billigare än för en plug-in RAV4, men då är det med lilla batteriet, och så är den ju troligen byggd i Kina med allt vad det innebär.
Jag har förmånsbil, Sportage laddhybrid som totalt kostar mig 2200:- per månad men då betalar jag ingen statlig skatt utan det blir 32% på förmånsvärdet och 200 i löneavdrag. Man förlorar lite pensionsinbetalning också.
Men den låga kostnaden beror på tur med full miljöbonus och 10% rabatt på bilen. dvs leasingbolaget räknar med väldigt låg värdeminskning vilket gör att lönevdraget blir lågt i sin tur då företagets kostnad blir låg.

Utöver de 2200 tillkommer endast el och bensin för privat körning.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 16:47:01 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19375
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #239 skrivet: 07 augusti 2023, 18:01:21 »
För att det är en föråldrad bil som kostar lika mycket som en likvärdigt utrustad Tesla Model Y, eller kostar mer egentligen.
Vad är det som är föråldrat på en rav4 tycker det verkar vara en intressant bil men lite onödigt stor för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 517
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!