0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Ökad volt lär dröja, då dagen laddare inte är byggda för högre spänning. Men visst kan det komma. Men mer troligt är effektivare fordon som behöver mindre kWh batteri för att prestera lika bra. Om jag fattat rätt så är 800v laddning Max 400kw då det är 500A som en kontakt får belastad med. Eller har ni nån annan uppfattning/information? Såg nån test av jänkepickup från Chevrolet tror jag, där de kunde ansluta två laddar samtidigt.
Kommer säkert bli en vanlig syn inom kommunen. 4kwh. Som när det var kommunism. Man tog hem allt från sitt jobb.
Som leksak förstår jag att man kan ha en segway varsomhelst, men jag trodde att segway passade bäst där man inte kan använda bil på ett smidigt sätt.....typ i en storstad
Varför inte köpa en laddhybrid t,ex Toyota RAV4 så slipper ni smartskallar borra hål i bakluckan.DESSUTOM ÄR DEN TYST och kostar några 100000 mindre.
Min RAV4 går 90% på el. 6-8 mil beroende på temp. och körsätt. 306hk räcker långt. service ca 1500kr/år.(rör inte bensinmotorn enl.order)den har värmepump som går att köra på elnätet innan du ska iväg.Har aldrig köpt el "på stan" men gissar att den kostar 6-7kr/Kwh,vilket skulle innebära att min bil går billigare på bensin.RAV 4 kostar 500-550000kr med lite prut.Håller med om att hybrider går bort,MEN det gör elbilen också!!!!!(i varje fall just nu) Jag har kört 4500 mil varav 3-400mil på bensin
Mmm, kollade vad det skulle kosta att ta en sån som förmånsbil, men även det blir ju svindyrt, 8250 kr/månad efter skatt för mig privat.Då känns det ju mycket mer lockande att köpa https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_sportage_1_6_t_gdi_awd_dct_drag_177hk/1000225459 för under halva priset.Vi kör ca 2000 mil/år med en av våra bilar, och 700 mil med den andra - så om vi kunde köra nästan allt på el så skulle det väl bli typ 2500 kr för elen och 24 000 kr för bensin, alltså 21500 kr dyrare med bensin, men det skulle man klara med ett billån på 2500 kr/månad (10 år).Så ungefär hälften så dyrt.(4300 kr för lån och drivmedel)Men det är klart, då har jag ju inte en spriller ny bil.Varje gång jag tittar på det här med förmånsbil så har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan välja det, tycker alltid det blir billigare att betala själv, även om man köper nytt. Antingen är jag trög, eller så är det hundratusentals Svenskar som betalar dyrt för sin förmånsbil år efter år.Volvos nya lill-SUV som kommer i början av nästa år kan man beställa idag för 430 000 kr.100 000 billigare än för en plug-in RAV4, men då är det med lilla batteriet, och så är den ju troligen byggd i Kina med allt vad det innebär.
För att det är en föråldrad bil som kostar lika mycket som en likvärdigt utrustad Tesla Model Y, eller kostar mer egentligen.