0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hejsan. Min gamla elpanna / v.v.beredare gick sönder för 3 år sen. Jag tänkte då att när man ändå måste byta, varför inte satsa på en beredare som är förberedd för solvärme. Så det blev en 300 liters Focus med kopparslinga i. Men längre än så har jag inte kommit fastän detta var över 3 år sen, mest pga priset på resten av komponenterna. Hur får ni andra så låga payoff-tider? "Gano" t ex 5 år. Om man lyckas spara ca 3000 kwh / år (kan väl vara rimligt på ett tappvarmvatten-system?) så blir ju det ca 15 000 under 5 år (1:- / kwh). Bara panelerna kostar ju såpass. Eller letar jag priser på fel ställen? Vart skall man vända sig? Tips mottages tacksamt. Mvh
Vi håller på och renoverar hela huset och kommer byta ut värmesystemet helt.Blir mest troligt en L/L pump, men sen är det vattnet som behöver värme också. och där funderar jag på solpaneler och en tank.Men vet inte om jag ska ha en VVB med solslinga eller en ack-tank med solslinga. har vedspis i köket som vi skulle kunna koppla till tanken isåfall så vi kan elda för varmvatten(och spridningsvärme) på vintern och när solen håller sig borta allt för mycket.
Citat från: mosse31 skrivet 02 maj 2006, 21:15:43Hejsan. Min gamla elpanna / v.v.beredare gick sönder för 3 år sen. Jag tänkte då att när man ändå måste byta, varför inte satsa på en beredare som är förberedd för solvärme. Så det blev en 300 liters Focus med kopparslinga i. Men längre än så har jag inte kommit fastän detta var över 3 år sen, mest pga priset på resten av komponenterna. Hur får ni andra så låga payoff-tider? "Gano" t ex 5 år. Om man lyckas spara ca 3000 kwh / år (kan väl vara rimligt på ett tappvarmvatten-system?) så blir ju det ca 15 000 under 5 år (1:- / kwh). Bara panelerna kostar ju såpass. Eller letar jag priser på fel ställen? Vart skall man vända sig? Tips mottages tacksamt. Mvh HejFocus-tanken är ju helrätt, mycket bättre än min egen billiga OSO !Du får ju bidrag från länsstyrelsen, det beräknas enligt: 2,5 X årsutbyte vid 50 C X ytan, det blir för 4 kvm vakuumrör med 700 kWh/kvmår: 2,5 X 700 X 4 = 7000 kr.Skulle råda dej till vakuumrör, det ger minst installationsjobb. 4 kvm vakuumrör kostar nånstans 13000 kr. Lägg till en ställning, lite rör, rörisolering, kopplingar etc (4000 kr). och dra ifrån bidraget (7000 kr). 10000 kr netto om du gör jobbet själv. MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 03 maj 2006, 09:26:43Citat från: mosse31 skrivet 02 maj 2006, 21:15:43Hejsan. Min gamla elpanna / v.v.beredare gick sönder för 3 år sen. Jag tänkte då att när man ändå måste byta, varför inte satsa på en beredare som är förberedd för solvärme. Så det blev en 300 liters Focus med kopparslinga i. Men längre än så har jag inte kommit fastän detta var över 3 år sen, mest pga priset på resten av komponenterna. Hur får ni andra så låga payoff-tider? "Gano" t ex 5 år. Om man lyckas spara ca 3000 kwh / år (kan väl vara rimligt på ett tappvarmvatten-system?) så blir ju det ca 15 000 under 5 år (1:- / kwh). Bara panelerna kostar ju såpass. Eller letar jag priser på fel ställen? Vart skall man vända sig? Tips mottages tacksamt. Mvh HejFocus-tanken är ju helrätt, mycket bättre än min egen billiga OSO !Du får ju bidrag från länsstyrelsen, det beräknas enligt: 2,5 X årsutbyte vid 50 C X ytan, det blir för 4 kvm vakuumrör med 700 kWh/kvmår: 2,5 X 700 X 4 = 7000 kr.Skulle råda dej till vakuumrör, det ger minst installationsjobb. 4 kvm vakuumrör kostar nånstans 13000 kr. Lägg till en ställning, lite rör, rörisolering, kopplingar etc (4000 kr). och dra ifrån bidraget (7000 kr). 10000 kr netto om du gör jobbet själv. MVH/GanoHej Gano, tack för informativt svar! En till liten undring om systemkomponenter har jag fortfarande när vi pratar om prisbilden. Det krävs väl även en slags (avancerad/dyr?) styrning av hela systemet om jag har förstått det hela rätt. Eller är sådan styrenhet kanske inte så dyr till tappvarmvatten-system? Sen att göra installationsjobbet själv, det låter ju helt klart intressant. Skulle du bedöma att det låter sig göras av någon med endast gediget teknikintresse och hyfsat stor verktygslåda som tillgänglig resurs? Mvh mosse
Nu har man en början på ett till beroende var och beställde en 500 l borö vp tank med 15 m solslinga Tre veckors väntan dock.
Citat från: overlander skrivet 05 maj 2006, 12:33:07Nu har man en början på ett till beroende var och beställde en 500 l borö vp tank med 15 m solslinga Tre veckors väntan dock. Skulle va kul å smygtitta på dig den dag Du kör igång solfångarna. Är det en sån där dag, med lagom blåst å halvklart med tjocka moln mellan solstrålarna. Då Du.., då blir det en stol framför reglerutrustningen, en kasse öl vid sidan om, å kall skräpmat på närmaste avställningsyta Thumbsupmvh humlan.