0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilka är det som har/planerar/installerar solfångare av er på forumet ?MVH/Gano
Det kommer väl en tidpunkt då kurvorna möts, för stigande elpris och sjunkande solvärmepris menar jag Då är det dags! Om 3-5-10 år kanske?
Tänker nog vänta till nästa år men då blir det 12 kvadrat vaccumrör. Måste bytta värmepumpen i sommar och stoppa in en acc tank.
Men hinner man med allt man har tänkt,då har man tänkt för lite.
Mitt problem är ett för nytt hus = INGEN PLATS!!! Hur väl fungerar det att installera en ackumulatortank i ett kallförråd? Det är det enda stället som jag har att tillgå men det ligger vägg i vägg med pumpen.
Hejsan. Min gamla elpanna / v.v.beredare gick sönder för 3 år sen. Jag tänkte då att när man ändå måste byta, varför inte satsa på en beredare som är förberedd för solvärme. Så det blev en 300 liters Focus med kopparslinga i. Men längre än så har jag inte kommit fastän detta var över 3 år sen, mest pga priset på resten av komponenterna. Hur får ni andra så låga payoff-tider? "Gano" t ex 5 år. Om man lyckas spara ca 3000 kwh / år (kan väl vara rimligt på ett tappvarmvatten-system?) så blir ju det ca 15 000 under 5 år (1:- / kwh). Bara panelerna kostar ju såpass. Eller letar jag priser på fel ställen? Vart skall man vända sig? Tips mottages tacksamt. Mvh