0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du nu, troligvis 22 mm, byt till 28 mm. 35 mm är lite överkurs, så är du hemma som det kallas.
Har du någon aning om vad du skriver om nu?
Har en Mitsubishi Electric EF35 från 2014 som känns lite för klent.Vill därför byta den mot t ex. Panasonic HZ25XKE ? Vill få mer värme vid minus 15 minus 20 grader!Hörde att mina 10 m rör måste bytas vid uppgradering? Vill installera EF 35 i ett annat mindre utrymme... Vid senare tillfälle.Behöver jag verkligen nya rör?
Du byter alltså ner dig i storlek och tror att du får mer värme???behåll rören om de räcker till finns ingen anledning till att byta bara för...
Har du funderat på ett alternativ till byte av vp?Finns det plats att montera en ny pump på annan plats ...och alltså behålla den nuvarande på den nuvarande platsen ?
Vad jag förstår är det samma oljor man använder i båda pumparna. Och Mitsubishin har inte havererat. Ännu. Pratade nyss med en installatör. Han sa han flyttar över gasen till utedelen och pumpen kan installeras igen vid senare tillfället. Blåser rent rören och fixar nya anslutningar. Ansluter, vacuum suger och sparkar igång den nya. Tydligen blir det mycket mer värme vid minusgrader.Min nuvarande ger sin max 4 kW ... Han rekommenderar dock en annan pump...
panasonicen har en nominell effekt på 3,2kWnuvarande mitsun har motsvarande på 4,0kW
Dock har min FH dålig COP redan vid minus 10 gr! Vid minus 15 gr uppges det inte ens ...