0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har tittat lite på dina ritningar , och delar av tråden men inte allt.1) använd INTE tallriksventiler som backventil mellan skänklarna till frikylan . De ger hög resistens och det räcker inte att gå upp en storlek alltid . VP -pumpen(som ofta är på 150-200W) får slita i onödan den del av året då värme krävs .här är en lågresistiv typ https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/40-backv-m-kagla-o-metalltatn.html2) varför krångla dit expansionskärlet ovanpå VP ? jag satte mitt på vinden för 10 år sedan. Har inte fryst än.3) hur högt är huset ? Du behöver ha positivt tryck i högsta punkt .så 10m=1bar vatten eller 0,9 bar för 10 meter 30%
Det är rätt tradigt att tömma och fylla systemet (och lufta) varje säsong, så kan du slippa vore det toppen.Den tål mer än -14, det fryser inte solid direkt vid 15. Jag stoppade en plastbytta med brine i frysen (-18 till 20) och det blev som slush, dvs fortfarande rörlig. Men exakt fryspunkt beror ju på vilken utspädning man har. Min tanke är att ha styrning som startar cirkulationen om det blir kallare än -20 som extra säkerhetsåtgärd. Hade det dock inte i vintras, men det var inget problem. När det var -22 ute så hade jag typ -10 på vinden, tror jag. Sånt beror på hustyp och isolering.Om du ska tömma och fylla gör du nog klokt i att investera i en riktig pump
En annan fråga, såg nu när jag letade runt på backventiler lite extra att det även finns något som heter klaffbackventil eller Termoback. Är det också något som är samma nivå som den du länkar till med fjäderbelastad kägla sett till resistens? I så fall, finns det något man bör tänka på med dessa?Skulle i så fall denna funka, är lite billigare än den du länkade https://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/backventiler-for-varmvatten/beulco-klaffbackventil-r32Hittade även denna, enda skillnaden jag ser är pris och artikelnr, men i övrigt samma beskrivning och produktblad, är det någon skillnad med att ta den billigare?https://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/backventiler-for-varmvatten/r32-beulco-klaffbackventil-pn16Termobac, lite dyrare än alternativen ovan, finns det någon fördel kontra klaff eller nackdel mot den du länkade:https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/termobac-32-mm-backventil-av-massing-rp-1-2.html
En klaffventil ska sitta i våg med klaffen uppåt för att fungera bra.
Jag har samma klaffbackventil, men R25, kostar runt 400-450 kr.Har du cu28 rör så räcker nog en R25 gott och väl. Det är en sån kort bit som det ev blir en strypning så inte nämnvärt tryckfall.Den funkar vertikalt om flödet går uppåt, men inte om det går neråt.
Ganska säker på att det var gummitätning, visste inte att det fanns olika.Kan inte svara på om det är dåligt eller inte, bara haft den i ett år. Det skulle väl vara om gummit inte tål brinevätskan, men det är NBR-gummi vilket ska tåla alkohol.
Walle85 - du verkar ha hittat rätt med klaffventiler och fått svar ifrån andra frikylisar . Sorry jag har haft Amerikabesök i en vecka . Ang - Expansionkärl - Om du bara har lyfthöjd 4 m så behöver du inte särskilt mycket tryck. Det är bara i ett system som är öppet eller inte är trycksatt som man kan få luftfickor på högsta punkterna där tycket är samma som atmosfärtryck. Trycket ökar med djupet i ett sådant system och är lågt på topp.