0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Två större elektrolyt kondesatorer såg lite misstänkta ut. Vid mätning visade de runt 120uF istället för 1000uF som de skulle.
Ett tips vid byte av vanliga elektrolytkondensatorer är att om möjligt inte montera dem dikt an mot kretskortet utan lämna någon mm emellan, så att saker som eventuellt läcker ut ur kondensatorn har en chans att avdunsta istället för att det ska vara ständigt blött under den med krypströmmar och korrosionsskador som följd. Rör det sig om ett kort som ska utsättas för slag och stötar, t ex i bärbar eller bilmonterad utrustning, kanske det har bättre chanser att överleva om kondensatorn får stöd mot kortet men när det gäller kretskort som sitter i lugn och stilla miljö som i en värmepump, är det nog bättre med en glipa.
Hej,Fått många bra tips via forumet så jag tänte det är dags att ge tillbaks. Min IVT Greenline HT Plus med en REGO 637 visade plötsligt bara "Conlego cl83-0035" i displayen. Efter lite testade efter lösa kablar etc så var det dags att öppna styrboxen. Två större elektrolyt kondesatorer såg lite misstänkta ut. Vid mätning visade de runt 120uF istället för 1000uF som de skulle. Lödde bort capparna(vad försiktig med ledningsbanorna) och klämde dit ett par nya. Vips var pumpen som ny igen!(de nio liven är snart förbrukade så så småningom blir det nog ny pump)