0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump... Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!
Sonen har installerat all tre nämnda modeller och utifrån hans syn på saken så är Dojo och Origo snäppet bättre än Panasonicen, Dojo ser lite modernare deisgnad ut, men spjällens funktion på Origo är mer flexibla.Utblåset vid golvet på Dojo är "fast", alltså inte justerbart.Kvalitetsmässigt, om man ska generalisera mellan de tre olika fabrikaten så är vår uppfattning att Mitsubishi vinner, även om det ibland kan bli fel på alla fabrikat - alla tre tillhör de bättre i alla fall.Prismässigt ska dom ligga rätt lika.
Får man fråga varför du föredrar golvmodell utifrån det du läst? 50 cm ifrån soffan?Det funkar ja, men då kommer du få lov att köra med väldigt hög temperaturinställning på värmen, vilket straffar COP:en/kalkylen. Annars kommer den stänga av tidigt, då värmen vispas runt bakom soffan/mot VP:n.Rätta mig om jag tänker fel! Edit: Kanske blev fel där, skickat de varmluften rakt upp så är det nog safe!?
Jag känner oingen oro över soffans närhet, kall skiktad luft sugs in sorterat och klart till golvmodellen. Oron är hur den kastar luften bortom soffan till hemmet, det borde inte vara några problem om den får lov att kasta 30-60 graders vinkel. Vid fritt val så hade jag valt 30 grader där 0 är golvets vinkel.
Skönt att höra - en sten som föll från bröstet! Vilken hade varit ditt val av denna trio...?
En Panasonic, om du vågar, jag har bara monterat en enda Panasonic. En HX35XKE, den andades inte kvalité, mycket besviken. Skev fläkt i innedelen, filterluckan är lös i sitt stängda läge, så den rasslade när innedelen gick. Men nästa besök så skulle jag filma för garanti, då var allt bra, den hade väl rätat sig av värmen. Utedelen har mer lågfrekventa vibrationer än normalt. Borde absolut inte monteras på träfasad utan fjäderdämpare. Helst aldrig på fasad. - Men den har gått bra i alla fall, precis som alla jag satt upp.Daikin faller helt på designen av luftriktaren för mig. Dåligt flöde vid låg kastvinkel. Under kyla är det inget problem för då ska den riktas mer mot taket. Men det är ju inte det du ska ha den till primärt.Mitsubishi är fulast, men bra funktionell design med utkastet på framsidehörnet som även Panasonic har.Tror du blir nöjd med både Mitshubishi och Panasonic.