Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Viessmann c-pump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Viessmann c-pump (läst 2346 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alexe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Alexe
Viessmann c-pump
«
skrivet:
28 juni 2023, 23:10:54 »
Citera
Hej gott folk!
Nu kommer jag med en viessmann fråga igen.
Har försökt hitta svaret i boken men icke, står ingenstans. Så jag får försöka med expertpanelen här inne.
Jag skulle vilja tvångsköra c-pumpen till värmen/huset (ej för varmvattnet vilket jag hittade i boken)
Är detta möjligt på något sätt? Står ingenstans i boken, men kanske att man kan köra den på något sätt?
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Viessmann c-pump
«
Svar #1 skrivet:
01 juli 2023, 19:53:39 »
Citera
Exakt vilken modell av Viessmann har du?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #2 skrivet:
01 juli 2023, 20:27:02 »
Citera
Ja, det var en bra fråga!
Vitocal 222-s innedel
Vitocal 221 c10 utedel den minsta med dubbla fläktar.
Har förklarat att hitta både på nätet, olika forum osv, men verkar inte finnas ett smidigt sätt att köra igång c-pumpen separat och bekymmerslöst utan att göra något eget påhitt.
Vad jag förstår så går c-pumpen både till att kunna cirkulera tappvarmvattnet men också även till hushållsvärmen!?
Några idéer??
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
01 juli 2023, 20:58:20 »
Citera
Var sitter pumpen inne eller ute, vad vill du med att köra pumpen konstant eller vad är din önskan. Har du ett el-schema,
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
01 juli 2023, 20:58:40 »
Citera
Gräver i manualerna, de är inte speciellt enkla att förstå.
Vad jag kan se (är dock inte säker) så finns 222-S i 2 olika utföranden, se bilden nedan, den du har kanske endast har en cirkpump?
Om den har 2 så är det med installerat tillbehör (shunt) och 2 värmekretsar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #5 skrivet:
01 juli 2023, 21:16:26 »
Citera
Hej! Tack för engagemanget 😊
Vad jag har förstått så har jag ingen shunt, värmen går direkt ut till huset.
Har ju bara haft värmepump i typ 3 veckor
Men om jag nu kan cirkulera vattnet i varmvattenberedaren, och samma cpump som cirkulerar vattnet till huset, då måste det finnas någon form av omkopplare !? Låter riktigt jäkligt konstigt det här, men inget är omöjligt
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #6 skrivet:
01 juli 2023, 22:04:35 »
Citera
Enligt vad jag kommit fram till, så är pumpen frekvensstyrd och signalen kommer från datan Eftersom det tydligen är direktvärme från VP utan shunt så varierar farten på den. Så att få den att snurra utan signal är nog omöjligt. Bör finnas någon inställning för det du efeterfrågar.
Det finns en tråd tidigare och TS där ringde Viessmann och fick en manual, ( på svenska då ) så prova med att kontakta dom.
https://www.viessmann.se/sv/kontakt.html
Loggat
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #7 skrivet:
01 juli 2023, 22:18:18 »
Citera
Har manualen på svenska, fick den när de levererade pumpen, men kan som sagt inte köra igång pumpen utan att typ kalla på värme, eller liknande.
Har precis gått ner och försökt köra igång cpumpen till varmvattnet men inte ens det gick igång.
Man kan ställa varmvattencirkulation, men inget hände.
Begriper inte detta ännu men den som ger sig 🤪
Men om jag förstår mig rätt på rörledningarna som är i innedelen så är det samma vatten som värmer tappvarmvatten som husvärmen, men sen finns det en ”omkopplare” som väljer vilket av de värmen ska till, antigen till huset eller varmvatten. Men i grund och botten så är det radiatorvatten som värmer vattnet i varmvattenberedaren
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #8 skrivet:
01 juli 2023, 23:49:56 »
Citera
Växelventilen har du på elpatronkakan i svart. Den styr vart vattnet ska gå.
Provkör pumpen via servicemenyn. Håll inne ok och meny tills något annat visas. Sen finns det provkörningsfunktioner där. Minns inte vad det heter, men överskåda menyerna så hittar du. Du kan ändra växelventilen där med.
Övrigt: Har du vibrationsljud inne, se till att kylrören ligger perfekt där uppe. Nästan ingen marginal till metall mot metall.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
02 juli 2023, 08:34:24 »
Citera
Ser ut som att du har en split, med kondensor i innerdelen.
Principskissen ser ut så här, och det är bara en cirkpump + växelventil.
Det värmda vattnet kommer ut från kondensor och går in i den svarta klumpen som verkar vara elpatron + växelventil sammanbyggt.
Ut från växelventilen går det sen antingen till VVB eller husets värmesystem.
På returen (utanför din bild) så sitter en T-koppling där det kylda vattnet kommer tillbaka och går sen via cirkpumpen till kondensorn.
Lägger till länken till manualerna.
https://vibooks.viessmann.com/se/sv
Kryssa för den produkt du har till vänster.
«
Senast ändrad: 02 juli 2023, 08:38:30 av Carl N
»
Loggat
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #10 skrivet:
02 juli 2023, 11:16:07 »
Citera
Hej hej!
Nej, jag har inget ljud eller vibration, iallafall inget nu när jag bara kör varmvatten, vi får väl se hur det blir till vintern. Men jag tror det blir hur bra som helst detta.
För info: så har jag min gamla ctc fortfarande inkopplad som acc tank
Men iallafall, jag har fortfarande inte fått svar på frågan om hur jag ska köra igång cpumpen på sommaren!?
Vill kunna köra denna för att jag har egentligen 3 st konvektorelement i källaren, och 2 på bottenvåningen, och tanken är att kyla ovanvåningen och värma källaren sommartid
Det kanske så att det inte går att köra som jag tänk? Kanske en separat cpump löser problemet?!
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #11 skrivet:
02 juli 2023, 11:23:29 »
Citera
Jag svarade på tvångsstyra, vill du köra permanent får du välja annat körschema, system "4". Då får du en ny utgång till extern cirkulationspump igång, även shuntstyrningen i CTC kan du koppla till nya pannan om du vill använda det. Men då laddar den extern tank som flytande bufferttank, är det vad du vill?
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #12 skrivet:
02 juli 2023, 11:55:49 »
Citera
Om man nu går in och tvångsstyr, då gör man det bara en liten stund för att se så att allt är okey med prylarna väl, för då går väl hela systemet i hand läge?
Det vill jag nog inte
Vill köra cpumpen till huset för att få igång radiatorvattnet.
Vill som sagt kyla ner huset en aning med vattnet som cirkulerar ner till källaren vilket får vattnet till att kylas ner en aning.
Dessutom så är vattnet kopplad så att kallvattnet körs ner i min gamla ctc för att förvärma vattnet innan den går vidare till viessmann.
Och kör man cirkulation i radiatorn så kyler man vattnet i radiatorn också en aning varje gång man spolar vatten.
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #13 skrivet:
02 juli 2023, 12:19:40 »
Citera
Det känns som du vill ha cirkulationspumpen alltid på året om, då kan du lika gärna flytta matningskabeln i Viessmann från reläkontakten till en av de färdiga matningsuttagen i närheten. Lång serie med fas efter säkring.
Du får ställa shunten manuellt på 50% för att få ut kylan. Håll koll på kondens, men förmodligen är kyleffekten så liten att det inte kommer bli kondensrisk.
Loggat
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #14 skrivet:
02 juli 2023, 12:35:49 »
Citera
Okey, låter som en lösning om att flytta kabel, dock förstår jag inte riktigt vilken kabel som ska flytta och vart
Sen har man dock ett problem till väl? Och det är väl omkopplaren som kopplar mellan att köra värme till pannan och till huset? Pannan måste ändå kommunicera på den fronten
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Viessmann c-pump
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1135
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Skogsbjornen
purjo__
rocas
Rick80
Breeelin
damphunden
Jippen
Carl N
Nickmac
lars
Hoke
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info