0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu skall jag installera en luft-luft värmepump med två innedelar för att få kyla om det blir jättevarmt i sommar. Uppvärmning har jag med bergvärme. Av diverse skäl blir det inte frikyla. Den nya luft-luft-pumpen är enfas och skall anslutas med 16A säkring. Vad jag funderar över är hur jag skall avgöra vilken som är bästa fas att lägga den på. Bergvärmepumpen är ju trefas och den kör ju även på sommaren för varmvatten. Sedan måste vi ju laga mat så spisen kan ju drar en del.Finns det något bra sätt att komma fram till vilken fas som är minst belastad och som därför blir bäst för anslutning av den nya pumpen?
De flesta moderna kök har hällen på två faser och ugnen på en fas, och de belastas med minst 10A vardera när man kör full effekt.Att lägga den på samma fas som ugnen, som används mer sällan kan vara en fördel.
Det där är ett ökänt fel med dagens Bosch/Siemens spisar. Alla plattor på samma fas och märkeffekt typ 7,8 kW trots 400 V 3×16 A elanslutning. Bättre att köpa Cylinda, Husqvarna eller liknande med typ 10,5 kW märkeffekt fördelade på samtliga tre faser.