Japp, samma tråkiga resultat med gamla CPU-kortet och nya displaykortet tyvärr.
Jag kommer in från sidan med Occams razor i högsta hugg, (men även som en tabula rasa-n00b och vill förstå grundproblemet).
Bakåtknappen, sitter den ihop med CPU- eller displaykortet? Eller är den helt separat från de båda och tillhör (typ) chassit?
Har du följt kablar/kretskortsledningarna som går från bakåtknappen? Vilka komponenter "passerar" de?
Anledningen att jag frågar, är för att vi med Nibe F750 får samma typ av problem med meny-snurrhjulet efter ett par år. Den glappar som satan och menynavigeringen blir ett ledsamt lotteri för att ta sig dit man vill. Svindyrt att åtgärda (man måste byta displaykortet).
Om det inte är felet, så vill jag veta mer om backup-batteriet! Är det alltså laddningsbart? Ej knappcell?
Farsan har också en 1130, ska prova se om den har samma otyg för sig. När installerade du din? 2008? Tänker att "datumgränsen" på 2×2¹⁶ h = 14.96 år då kan ha passerats och därmed orsakat havoc i styret, men det är bara en killgissning. Borde dock lösas med nollning om den blir strömlös(?).
Har du/grannarna gjort några elinstallationer i husen i närtid? (LED-armaturer, elbilsladdare, solceller, värmepumpar, renoverat etc?).
När exakt upptäckte du problemet? Kom detta problem efter åska nu i sommar?
Vi löser det här ska du se, är bara en tidsfråga

På jobbet är det ofta skumma jordfel i äldre PSU:s som spökar till det på digitalsidan...