Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med AuotTerm TerraMax C9  (läst 1425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Problem med AuotTerm TerraMax C9
« skrivet: 10 maj 2023, 22:48:55 »
Hej, jag har en AuotTerm TerraMax C9 som är 16 år gammal och har ca 27 000 drifttimmar.
Problemen började i vintras efter att jag satt ner temperaturen i huset då jag var bortrest och när pumpen skulle starta igång efter 3-4 dagar avstängd så larmade den för Pressostat låg. När jag väl kom hem startade den igång efter 3-4 försök och gick därefter 4-5 dagar för att sedan på nytt larma.
När jag tittar i kontrollglaset så ser man gasen "forsa" förbi och det verkar helt klart vara lite gas. Se denna https://photos.app.goo.gl/xnK397wPRr1zbuEJ6
Jag har nu haft hit 3 VP-tekniker. De två första gjorde i princip ingenting och hittade inte något fel.
Tredje teknikern hade en helt annat kunskapsnivå och gjorde av betydligt mer och gav ett bra förtroende. Bla bytte han växelventil som kärvade, luftade köldbäraren och mätte upp maskinen.
Har försökte därefter ge sig på att trimma in expansionsventilen men utan att lyckas speciellt bra. Han menade att den troligen var uttjänt och skulle behöva bytas. Han sa även att han inte kunde garantera att kompressorn var helt 100 innan han bytt ventilen och sa att det möjligen kunde vara läge att byta kompressorn då man ändå öppnar upp systemet.

Han gav mig därför tre möjliga alternativ:
1. Byta expansionsventilen, leta efter ev läckor, vacumsuga hela systemet, byta tork m.m
2. Göra p1 och samtidigt även byta kompressor
3. Satsa på en ny BVP

Efter besöket upplevde jag att effekten i BVP minskade och att jag fick märkliga gastemperaturer. Se https://photos.app.goo.gl/SvRwKZDp3Vzi83C57.

Jag märkte också för första gången att jag hade ordentlig frostbildning på expansionsventilen.
BVP fortsätter att gå men även larma flera gånger per vecka. Lite svårt att sätta den på prov då huset inte behöver någon värme för tillfället.

Vad kan ni ge mig för råd? Vad kan vara värt att gå vidare med?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 883
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2023, 07:59:51 »
Köldbärare in och ut ser ut att ha stor diff, skall nog ligga på 2-4°C, vet inte om dina givare visar rätt?
Kan ju vara lågt flöde, dvs tex igensatt sil, men detta har nog 3e teknikern redan kollat och åtgärdat.
Om du kan handköra cirkulationspumpen utan att kompressorn är igång så kan du jämföra värdet båda givarna.

Din brine ut ökar lite efter några minuter, ser konstigt ut, undrar varför, någon annan som förstår?


Efter att läst Carls inlägg nedan inser jag att jag förväxlat brine kurvorna 😢

------
Jag har fått lära mej här på detta forum att hetgas givaren ofta sitter dåligt och glappar, min gjorde så och hade en kurva liknande din. Jag bakade in den i aluminiumfolie och najade fast den med ståltråd, så försvann den ojämna kurvan. Tycker du skall kolla upp detta alt. mäta med en ugnsgivare el likn.

Huvudfrågan,
kontrollglaset tycker jag oxå ser märkligt ut och kompressorn man hör i filmen låter ju heller inte bra, i mina öron.
Någon annan med erfarenhet får svara om köldmediebristen och ljudet.
« Senast ändrad: 11 maj 2023, 13:49:07 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2023, 13:11:17 »
Vad jag kan se är det inget fel på Brine-temp?
De ligger väldigt parallellt under drift med liten diff, när kompressorn vilar (syns på att framledningen inte ökar) så stannar nog brinepumpen för brine ut ökar lite.
Hetgasgivaren visar knas, den är troligen trasig, det kan omöjligt bli minusgrader där.
Det är troligen, som tekniker nr 3 säger, att expansionsventilen inte är OK.

Kompressor kan vara OK, men det vet man som sagt inte förrän man kör den med en ny expansionsventil.
Så alternativ nr 1 är en chansning, men det kan mycket väl räcka med detta.
Det är väl en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ut vs hur mycket tid du vill lägga ner på att fixa?
Men det är snart sommar så då kan man kanske lägga lite tid på att testa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2023, 21:08:07 »
Är expansionsventilen "trång" i sin funktion blir synglaset snabbare fullt. Hur länge har den gått när du kollat? 5 min så bör det definitivt vara klart.

Testa sänk cirkulationspumpen till lägsta och se om det klarnar i glaset.

Gjordes det någon läckagesökning med sniffer?

En ny pump är så galet dyrt idag att det känns värt att lägga mer pengar på reparationer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2023, 22:00:04 »
Är expansionsventilen "trång" i sin funktion blir synglaset snabbare fullt. Hur länge har den gått när du kollat? 5 min så bör det definitivt vara klart.

Testa sänk cirkulationspumpen till lägsta och se om det klarnar i glaset.

Gjordes det någon läckagesökning med sniffer?

En ny pump är så galet dyrt idag att det känns värt att lägga mer pengar på reparationer.

Tack för era svar!
Yes, ventilerna är kollade och rensade.
Bubblorna i glaset är bestående, även efter flera timmars drift.
När du säger att jag ska sänka cirkulationspumpen, vilken av dom är det jag ska sänka? Finns det två eller tre pumpar?
Ingen leksagesökning har gjorts så vitt jag vet.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2023, 22:04:51 »
Den lilla om det finns två. Båda små om det finns en tredje.

Läckagesökning var konstigt det inte gjordes redan nu med sniffer. Det kanske var en "spraya och leta bubblor"-tekniker, då är det svårt på plats.
Har gett upp spraylösningar, sniffern hittar mer och snabbare för mig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2023, 11:47:57 »
Hej
Hade en ny tekniker på plats som mer trodde på att gas hade läckt från schraderventiler.
Så nu blir det byte av dem och sedan påfyllnad av gas och så hoppas jag på att den ska fungera.
Han kommer även att byta hetgas-givare.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #7 skrivet: 14 december 2023, 20:22:28 »
Hej, tack för er som gav svar när det begav sig. Här kommer en uppdatering.
Jag fick min schraderventiler bytt och samtidigt fyllde dom på 1,5kg gas under sommaren (kostnad 10 000 kr).
BVP har sen dess gått bra och inga stopp eller larm för "Pressostat låg"

Jag tycker dock min energiförbrukning på BVP har ökat men har inget egentliga belägg för det.
Har någon nått tips på hur jag kontrollera att BVP ger 2-3-4 gånger mer energi än vad jag matar in?
Tips på hur jag kan beräkna COP?
Vad kan jag själv tweaka?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #8 skrivet: 16 december 2023, 12:52:01 »
Om du vill veta exakt COP så får du montera elmätare som visar realtidsförbrukning. https://www.ahlsell.se/products/el/elnatsmateriel-06-09/09-elmatare/elmatare/0910000/ eller vad du hittar om du klickar på webshop högst upp på sidan.

Sen behöver du en energimätare, vattenflödesmätare och två temperaturgivare ingår i en sån. Då visar den utgående effekt. Sharky eller något från webshopen.

---

Annars kan du baklänges beräkna, blockera kompressor och kör elpatron ett dygn eller längre, det är faktiskt billigare än montera massa saker om man bara vill kolla en gång. Det gäller att "testvädret" är samma och hushållsvanorna efterliknas.

---

Fel gasmängd, uppåt och neråt ger högre förbrukning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2024, 21:49:55 »
Hej igen,
jag väcker till liv min gamla tråd om min bvp.
Återigen har bvp börjat varna för Pressostat låg. Det hela började när utomhustemperaturen steg och maskinen endast går ett 1-2 gånger per dygn, främst för varmvatten. När jag resetar alarmet går den igång igen och oftast lyckas den komma igång och fungera bra. Jag startade precis igång den och såg att det var en hel del bubblor i kontrol-glaset och dom bestod åtminstone de 3-4 minuter jag inspekterade.

Hur kan jag komma vidare och vad är jag för alternativ? Att fylla på gas hjälpte ca 1 år men nu är ungefär samma problem tillbaka.
Det enda jag själv kan komma på är att med hjälp av Husdata V60 automatisera reseten av alarmet så maskinen drar igång igen. Finns det någon risk med detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2024, 11:11:55 »
Eftersom läckan inte är åtgärdad så kommer detta återkomma.
I ditt läge skulle jag börja kolla på en ny bergvärmepump.
Under tiden kan du göra som du skriver eller bara koppla bort LP (vet inte om den bryter eller sluter, du får testa)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2024, 11:37:48 »
Kör inte för länge utan lågtrycksskydd (minuter). Du kan dra in luft i systemet och då blir den inte värd att reparera om du vill det. Den går inte så effektivt just nu så det är inte bara larmet som är problemet i sig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2024, 09:04:16 »
Ja, det kanske börjar närma sig ett läge där det är dags att byta ut pumpen.  :'(

Märkligt nog vet jag inte om någon av teknikerna verkligen gjorde en regelrätt läckagesökning.

Om man gör det, och hittar felet, åker man på fler saker än att bara fylla på kylmedium?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2024, 23:10:29 »
Blir den inte helt tom kan man tömma, löda med kvävgas, vacuumsuga och fylla om. I vissa fall skippa byta torkfilter.

Men är det som tidigare beskrivet där serviceuttaget läckt, men inte tom maskin, då behövs inget annat än fylla och läcksöka efteråt.

Men verkar som du har någon annan läcka. Mycket luft i radiatorerna eller beredarens luftare? Du kanske skulle leta läckor tålmodigt själv med glycerol, vatten och såpa mix? Bara stryka ut med handen över alla lödningar och se om det bubblar.

Kolla kalla sidan när maskinen står still. Varma sidan när den går.

Tycker det känns tidigt för pension, men om ingen kan hitta läckan kanske det inte är mycket att göra åt?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Problem med AuotTerm TerraMax C9
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2024, 22:49:15 »
Hej,
Nej det är inte helt tomt med bubblar en hel del i glaset. Jag är lite tveksam till att det verkligen var ett läckage i serviceuttaget, kändes mer som något dom drog till med för att kunna få fylla på.

Du har helt rätt, det bildas mycket luft i beredare (nästan inget i radiatorerna). Kan man få någon ledtråd av det?

För att göra läckagesökning, behöver det vara mycket gas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!