0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det är länge sedan det förekom någon nämnvärd etanolimport från Sydamerika till Europa. En snabb googling visar att det mesta av etanolen i E85 numera har europeiskt ursprung. På https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/hallbara-drivmedel/ (scrolla ner en bra bit på sidan) påstås exempelvis att etanolen i den E85 som OKQ8 säljer härstammar från Sverige, Frankrike, Ukraina och Ungern.Det finns ju två stora etanolfabriker i Sverige, i Domsjö utanför Övik samt i Norrköping. I Domsjö jäser man avfallslut från sulfitmassafabriken som finns intill, i Norrköping använder man framför allt vete. Norrköpingsfabriken har dock stått stilla periodvis pga råvarubrist. När den byggdes, gjorde EU-reglerna om träda att vete som var odlat inom det regelverket och inte fick användas som livsmedel eller djurfoder, kunde gå som billig råvara till etanolfabriken. Numera när de reglerna är borta och förstklassigt vete är alldeles för dyrt för att vara lönsamt som råvara, är det bara när det dyker upp stora partier av t ex fuktskadat vete som inte går att använda till något annat, som det är värt att köra igång produktionen.En uppgift jag hörde för ca 10 år sedan sade, att Norrköpingsetanolen mest gick till låginblandning i bensin, Domsjöetanolen används mest till bussbränslet ED95 som också blandas till i Domsjö, och det mesta av etanol till E85 importerades.
Laddar du en elbil i Sverige så varvar kol, eller oljeeldningen, i Karlshamn, Danmark, Tyskland eller Polen upp.
Någonstans i Europa varvar kolkraften upp när vi exporterar mindre, det är bara så det är.Bara om man laddar från egna solceller så är en elbil grön på riktigt.Eller, om vi fyller våra exportledningar och tvingas släppa vatten förbi våra vattenkraftverk för att det inte finns avsättning av vår fossilfria energi. (händer det alls?)Och då gäller det i princip uteslutande vi i elområde 1 och 2 och vi är så få att vi inte påverkar någonting alls.Det som däremot kommer att påverka är alla Kommuner som bestämt sig för att gå över till elbilar som är mycket dyrare än de nuvarande.Det kommer att kräva besparingar i vård skola och omsorg, utan någon som helst nytta för klimat eller miljö, snarare tvärt om.Sen vet jag att det räknats hit och dit på detta, och att det finns beräkningar som visar på en marginell klimatnytta, grejen är bara att jag inte litar på dessa beräkningar, för faktumet är att man kan bevisa allt man vill med statistik och kalkyler av olika slag.Så länge 70% av vår energimix i Europa består av fossil energi så är det ett slag i luften att lägga ut miljarder av statliga och kommunala medel på dyra elbilar.Vi skattebetalare borde verkligen vakna och kräva av våra ledare att de köper in och använder de bilar som är:Tillräckligt säkraKlarar de uppgifter som de anställda är satta att utföraHar en så låg milkostnad som möjligt.Det är att ta ansvar för våra skattepengar.Ett annat sätt är förstås att bygga enorma solanläggningar eller vindkraftverk som är fristående från elnätet, och som laddar fordonsflottor hos stora aktörer, men det vore ju ett direkt ekonomiskt vansinne förstås.Någon som funderat på varför VESTAS inte bygger enorma vindkraftsparker i havet som försörjer Danskarna med energi?
Nja, det var ju en kommentar på Torbjörns påstående.Många tror att vi kör fossilfritt i Sverige så länge vi inte importerar kolkraft från Tyskland, men så är ju inte fallet, Sverige exporterar el till länder beroende av kol, gas och olja 99.4% av tiden.I praktiken innebär det att alla som laddar en elbil i Sverige, under 99.4% av tiden - ser till att det varvar upp ett kol, gas eller oljekraftverk i något annat Europeiskt land när vi ökar vår förbrukning - t.ex. genom att ladda en elbil.Det här är fakta som jag har svårt att se att någon skall kunna övertyga mig om motsatsen, men bland klimatalarmister används gärna den helt ologiska förklaringen som Torbjörn just gjorde. (inget ont om dig Torbjörn)Jag kan förstå att det är lätt att tänka så, att vi i Sverige alltid laddar med vår egen energimix, men så är ju de facto inte fallet, varje ny elbil som tillkommer i Sverige minskar vår export, och ökar koleldningen (eller vad som sist tillrörs i nätet någonstans i Europa).Över 70% av energin i Eu kommer från fossil energi, enda chansen att minska detta är att minska elanvändningen, för då ökar andelen fossilfri energi.Ökar antalet elbilar elförbrukningen inom EU så ökar eldandet av kol och olja.Elektrifierar vi alla bussar så ökar kol och olja i energimixen.Däremot får vi ju bättre miljö i städerna, och det är ju inte helt fel.