0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sedan så satte ju många biltillverkare sin egen dödsstöt till etanolen för att folk fick bekymmer med bilarna?
Det ska inte vara nåt problem att blanda valfritt mellan E85 och E10/E5. E85 innehåller väl bara 85% etanol sommartid, vintertid är det mera bensin på grund av startproblemen vid kyla.
Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1
Okej, bra att veta.Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen. Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte så fort, då brukar de dra lite mindre. Dessutom körde jag bara på motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).
Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).