Jag kan bara instämma. Har kört tusentals mil på E85 i mestadels äldre Volvo. Den senaste 245:an rullade väl över 3.000 mil utan en enda tank bensin, och aldrig några problem eller tecken på slitage som kunde relateras till etanolen.
Bränslepumpen rasade visserligen ganska direkt, men en kombination av upplösta bensinrester som satte igen filtret och att pumpen redan hade hängt med i 40.000 mil gjorde nog sitt till.
Ersättningspumpen kostade 499 kr och fungerade fortfarande problemfritt när jag några år senare demonterade och skrotade bilen p.g.a. rost, kassa bussningar m.m..
I absolut sämsta fall så sparade jag 1-2 kr/milen jämfört med om jag hade tankat bensin, men som regel mer.
Kunde antagligen sparat in på oljebyten också eftersom den fortfarande såg ok ut och kändes som ny efter 1.000 mil. Oljan från en bensinmotor brukar ju vara full med sot och ganska "blaskig" p.g.a. komponenter från bensinen löser sig i den. Dieselmotorer ska vi väl inte ens prata om...
Etanol är ett fantastiskt bränsle anser jag! Rent, kraftfullt och vi kan tillverka det här i landet av inhemska råvaror!

Inte undra på att man blir trött när man läser sådant här trams:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article17804456.abMen det är klart; lobbar man för oljebolagen och fordonsindustrin och vill att alla ska köra runt i smutsiga dieselbilar, framdrivna av olja som transporterats runt halva jorden från något krigsdrabbat land i mellanöstern så...
Sen så är kanske inte de etanolmotorer som finns någon höjdare, för att de fortfarande ska kunna köras på bensin. Det är väl i princip bara Saab som ens utnyttjat etanolens möjligheter lite blygsamt?
Prova en motor med riktigt hög kompression, förvärmning av bränsle/luft, turbo och en del andra knep så kan vi börja snacka..

Men en fullt optimerad etanolmotor kommer aldrig kunna köras på bensin.
Problemet är väl mest att vi förmodligen inte skulle kunna producera all etanol vi behöver här i landet?
Jag tror på en framtid med en riktigt saftig skrotningspremie för alla personbilar drivna av diesel så att vi snabbt får bort dessa grisar från vägarna, kombinerat med konverteringsbidrag (el/etanol) för alla befintliga bensinbilar.
Nya bilar bör vara helt eller delvis drivna av el. En liten och optimerad etanolmotor som driver en generator för elektrisk framdrivning och samtidigt håller ett mindre batteri laddat är den lösning jag tror mest på.
Ren eldrift betyder klumpiga och dyra batterier, som tappar ork vid kyla då det dessutom behövs rätt många kW för att hålla kupén varm...