Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 37976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #60 skrivet: 13 november 2013, 10:10:30 »
Jag kan bara instämma. Har kört tusentals mil på E85 i mestadels äldre Volvo. Den senaste 245:an rullade väl över 3.000 mil utan en enda tank bensin, och aldrig några problem eller tecken på slitage som kunde relateras till etanolen.
Bränslepumpen rasade visserligen ganska direkt, men en kombination av upplösta bensinrester som satte igen filtret och att pumpen redan hade hängt med i 40.000 mil gjorde nog sitt till.
Ersättningspumpen kostade 499 kr och fungerade fortfarande problemfritt när jag några år senare demonterade och skrotade bilen p.g.a. rost, kassa bussningar m.m..

I absolut sämsta fall så sparade jag 1-2 kr/milen jämfört med om jag hade tankat bensin, men som regel mer.
Kunde antagligen sparat in på oljebyten också eftersom den fortfarande såg ok ut och kändes som ny efter 1.000 mil. Oljan från en bensinmotor brukar ju vara full med sot och ganska "blaskig" p.g.a. komponenter från bensinen löser sig i den. Dieselmotorer ska vi väl inte ens prata om...

Etanol är ett fantastiskt bränsle anser jag! Rent, kraftfullt och vi kan tillverka det här i landet av inhemska råvaror!  :)
Inte undra på att man blir trött när man läser sådant här trams: http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article17804456.ab
Men det är klart; lobbar man för oljebolagen och fordonsindustrin och vill att alla ska köra runt i smutsiga dieselbilar, framdrivna av olja som transporterats runt halva jorden från något krigsdrabbat land i mellanöstern så...

Sen så är kanske inte de etanolmotorer som finns någon höjdare, för att de fortfarande ska kunna köras på bensin. Det är väl i princip bara Saab som ens utnyttjat etanolens möjligheter lite blygsamt?
Prova en motor med riktigt hög kompression, förvärmning av bränsle/luft, turbo och en del andra knep så kan vi börja snacka..  8) Men en fullt optimerad etanolmotor kommer aldrig kunna köras på bensin.

Problemet är väl mest att vi förmodligen inte skulle kunna producera all etanol vi behöver här i landet?

Jag tror på en framtid med en riktigt saftig skrotningspremie för alla personbilar drivna av diesel så att vi snabbt får bort dessa grisar från vägarna, kombinerat med konverteringsbidrag (el/etanol) för alla befintliga bensinbilar.

Nya bilar bör vara helt eller delvis drivna av el. En liten och optimerad etanolmotor som driver en generator för elektrisk framdrivning och samtidigt håller ett mindre batteri laddat är den lösning jag tror mest på.
Ren eldrift betyder klumpiga och dyra batterier, som tappar ork vid kyla då det dessutom behövs rätt många kW för att hålla kupén varm...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #61 skrivet: 13 november 2013, 11:23:13 »
Bilden jag har innanför ögonlocken är denna från 2007: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/det-smutsiga-miljobranslet_7118777.svd
 ::)
Är det nåt vi är bra på i norden så är det väl att bränna sprit så det inte syns?  :)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #62 skrivet: 13 november 2013, 13:30:11 »
Just det ja; bilden som visade sig vara photoshoppad för att riktigt framhäva hur "smutsig" fabriken var.  ^-^
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=2479&sid=0271605b06b138a2319cdb84de49d084

Sen att Brasiliens köttproduktion står för 70% av regnskogsskövlingen talas det sällan högt om... När etanolproduktionen är så hemsk!  ::)
http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Brasilianskt-kott-har-storre-klimatpaverkan-.aspx
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #63 skrivet: 13 november 2013, 15:13:16 »
Brukar tanka E85 i min Focus (ej flexifuel) men jag har inte vågat slå i en hel tank med endast E85 för jag tycker den börjar gå lite sämre om man slår i för mycket (mest när det är kallt iofs). Så jag kör väl med 15 liter E85 och resten vanlig bensin.

Bytte olja efter c:a 2 år i somras och oljan var fortfarande lite brunaktig och inte alls speciellt sotig.
« Senast ändrad: 13 november 2013, 15:20:43 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #64 skrivet: 14 november 2013, 04:17:55 »
Du behöver upp mot 30% mer e85 än bensin. Därför btr och piggybacksystem som flexitune som ökar spridarnas öppningstider.
Hade tidigare en Escort som alltid tog lite olja med bensin, på e85 slutade den ta olja. Lat o snål som man är så förlängds givetvis bytesintervallet.  :)

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #65 skrivet: 14 november 2013, 09:59:33 »
15L är iofs c:a 30%, tror det går i ungefär 45L totalt om man fyller ända upp.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #66 skrivet: 14 november 2013, 10:12:28 »
Jag menar om du kör på enbart e85 så behöver motorn upp mot 30% mer för att gå bra.

När du blandtankar får du ofta en bättre effekt med ca 30% inblandning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #67 skrivet: 14 november 2013, 12:07:27 »
30% mer betyder i praktiken att de sista 10% så klarar inte systemet att feta upp i de flesta fallen, pga diagnosskäl så har man satt en mjukvarumässig spärr på mer uppfetning än 20%.
Om räknar lite på detta så kommer man fram till att alla bilar klarar 50-60% E85 halt i bensinen, en del klarar dock 100% E85 då de saknar denna spärr, detta gäller de lite enklare styrsystemen, ofta tryckstyrda (PMS),
Det hela löses med lite höjning av bränsletrycket, eller ett piggybacksystem för en 1000-lapp som är installerat på ngn timme eller kortare (om man vill ha en bra kallstartsfunktion).
Olja ja, det har jag slutat byta sedan jag började köra på sprit  ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #68 skrivet: 08 december 2013, 21:57:34 »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #69 skrivet: 08 december 2013, 23:38:05 »
Jag får väl slå ett slag för en svensk produkt!
Funkar kanon:
http://www.flexitune.se/products.php
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #70 skrivet: 16 december 2013, 21:42:05 »
En till svensk produkt!
http://www.nordictuning.com/main.php?lang=se
http://www.nordictuning.com/stcs/ams_nordicbipower_test.pdf

Etanolkonverterade min gamla (den jag köpte med trasig motor) 9-5:a, 2.0, 36000mil+ i Okt. för 600 mil sedan. 2500kr.  Som "bonus" så ökade vridet med nästan 100Nm och effekten med 70hp. Blev en mycket trevligare bil och billigare mil.
Funderar på att göra samma sak med 2.3:an.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #71 skrivet: 16 december 2013, 22:16:49 »
Jag byggde en dylik konverteringsbox för 5-6 år sedan som jag hade i min gamla 940 som fick gå sina sista år med förlängda inspritningstider och etanol, motorn gick forfarande helt ok trots 45000 mil innan min hembyggda konvertering och 10k mil efter  tummenupp

Oljan kunde lukta lite etanol vid bytena men den kändes fortfarande rätt ok.

Elektroniken ligger forfarande någonstans i källaren...
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #72 skrivet: 16 december 2013, 22:23:23 »
Brukar tanka E85 i min Focus (ej flexifuel) men jag har inte vågat slå i en hel tank med endast E85 för jag tycker den börjar gå lite sämre om man slår i för mycket (mest när det är kallt iofs). Så jag kör väl med 15 liter E85 och resten vanlig bensin.

Bytte olja efter c:a 2 år i somras och oljan var fortfarande lite brunaktig och inte alls speciellt sotig.

En Ford är nog den enda motor jag inte skulle våga köra på etanol, inte ens deras etanolmotorer klarade ju av etanol ett tag... (var väl etanoltillverkarna som missade någon tillsats har jag för mig)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #73 skrivet: 17 december 2013, 07:20:53 »
Varför gossen?
Haft två Escorter tidigare, båda med Zetec och EEC IV, körde iaf över tio tusen mil med båda på e85.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #74 skrivet: 17 december 2013, 09:32:42 »
Jag råkade krocka med en älg förra månaden och medans bilen var på verkstad fick jag låna morsans renault som man kan tanka med e85.
Jag gjorde en lång resa i jobbet och tittade hur förbrukningen var med e85/bensin.
Med bensin så drog den 0.65 L/mil och med E85 8.8L/mil Tyckte det var riktigt bra.
Det lönar sig ju att tanka e85 då
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!