0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
En pärla till inlägg, som vanligt från Blomgrenhttps://www.svd.se/a/zEo7w1/feltankt-om-kostnad-for-ny-karnkraft-skriver-debattorer
Om jag minns rätt så sa han väl att det var byggkostnaden som var intjänad på 6 år.Tolkar man det på annat sätt så ska man väl inte anklaga honom för felaktig info.När det gäller svängningarna i elnätet tror jag Svenska Kraftnät och Atomfysikern Blomgren är bättre än jag på att debattera just den saken. Möjligen kan Svenska Kraftnät ha en viss politisk styrning så de föredrar en viss lösning framför den andra, och samma sak med Blomgren som helst ser ny Kärnkraft.
Det var 6 års försäljningsintäkter med nuvarande priser som motsvarade byggkostnaden. Det var ingen hänsyn tagen till driftkostnaderna som bränsle och personal. Det förutsattes att priserna var på nuvarande nivå trots det stora effekttillskott som kraftverket står för. Inte en seriös kalkyl som jag ser det. Intjänad på en viss tid och pay off tycker jag uttrycker samma sak.
Olkiluoto kan betala sig på sex år under vissa förutsättningar.
Men vilka förutsättningar? Olkiluoto 3 har kostat 11 miljarder Euro vilket är 125 miljarder kronor. Årlig produktion uppskattas till 12-13 TWh. Driftkostnaderna uppskattas till 33 Euro/MWh vilket är 38 öre/kWh. Uppgifterna är hämtade från Wikipedia. För att få en återbetalningstid på 6 år vid en produktion på 12,5 TWh/år krävs ett elpris på 125x10^9/6/12,5x10^9 +0,38 = 2,05 kr/kWh. Vid 10 års återbetalningstid krävs ett elpris på 1,38 kr/kWh. Jag tycker och hoppas att förutsättningarna inte har så mycket verklighetsförankring.
Jo visst.Vindkraftparken i Markbygden, som nämndes i debattinlägget omsatte typ 162 miljoner förra året men har skulder på 15 miljarder, så visst måste man räkna in alla kostnader - oberoende av energislag.Utgifter, intäkter och finansieringskostnader.Det enda som är enkelt är utgifterna, resten kan variera med flera hundra procent om man ser till vad som hänt de senaste två åren.