0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En installation kan väl typiskt kosta runt 6000 kr.
Bara som jag uppskattar. Är det utbyte så slipper man ju t.ex. håltagning och framdragning av el men istället måste t.ex. den gamla havererade värmepumpen tömmas på kylmedia enligt regelboken och plockas bort och det tar en del tid. Man drar också helt nya rör.
Electrolux slutade för länge sedan att hålla reservdelar till de kinesiska produkterna. billigare och enklare att byta ut hela produkten än att reparera
Låter väldigt märkligt , du borde rimligen få en ny motsvarande modell monterad på garantin om dom inte klarar att reparera den.Kanske funkar att gå på återförsäljaren istället beroende vad det står i garantivillkoren.
Dessutom är det nog inte omöjligt att du bara får tillbaks pengarna för själva värmepumpen, inte den första installationen.Så då får du betala mer än hälften av vad garantin borde vara värd.Kräv att få en ny likvärdig pump installerad, koppla i konsumentvägledare och meddela att du kommer att anmäla till ARN om så inte görs.Som installatör finns det tillfällen när man helt enkelt får förlora på en affär - även om det normalt inte ska behöva ske.Det är troligen mycket vanligare för de som säljer billigare uddamärken än de som säljer märkesfabrikat.
Jag har en Panasonic....dvs märkespump....som gick sönder efter sex år.Jag har även billiga pumpar....som köpts på K-Rauta och JULA....som fungerar fortfarande.
Hänger inte riktigt med på ditt första stycke. Det är precis så det är alltså, att jag bara får pengar för pumpen. Installationen av densamma får jag bekosta själv.Tack för tips, ska göra som du säger.Sen är det klart att med denna erfarenheten är man lite sugen på att ta pengarna och installera en ny kvalitetspump istället för att få något nytt mög från Electrolux som går sönder igen om några år