Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpråd till litet fritidshus  (läst 3597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #15 skrivet: 05 april 2023, 15:52:07 »
Jag ringde återförsäljaren och fick efterhand till svar att garantin endast gällde pumpen. Jag tänkte nu kontakta Electrolux kundtjänst och se vad dom har att säga.

Även om det ”bara” skulle gälla att du har garanti på pumpen vilket i sig verkar märkligt så har du väl en funktionsgaranti på att den ska fungera och kan väl knappast ske på bekostnad av slutkund ?

Vad står det angående garanti på dina köpehandlingar från återförsäljaren ?

Har du pratat med allmänna reklamationsnämnden eller annan instans?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #16 skrivet: 05 april 2023, 16:32:43 »
Även om det ”bara” skulle gälla att du har garanti på pumpen vilket i sig verkar märkligt så har du väl en funktionsgaranti på att den ska fungera och kan väl knappast ske på bekostnad av slutkund ?

Vad står det angående garanti på dina köpehandlingar från återförsäljaren ?

Har du pratat med allmänna reklamationsnämnden eller annan instans?

Jag har inte fått några garantivillkor, det står bara 5 år garanti på kvittot.

Har nu varit i kontakt med Elux "kundrelationer" som ganska omgående informerade att de skulle ersätta mig för "en del" av installationskostnaden. Uppskattningsvis hälften enligt personen jag talade med.

Blev även erbjuden byte till en pump med sämre spec (har startat tråd ang detta i forum för märkesspecifika diskussioner).

Ska jag nöja mig med dessa alternativ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #17 skrivet: 05 april 2023, 18:45:46 »
Har du köpt värmepumpen med installation så skall alla åtgärder på maskinen ske utan kostnad för dig.
Så har i vart fall jag fattat lagen.
Löper du maskin lös och lejer en lokal hantverkare att installera så är det två olika köp och två olika garantier, så där går installatören skadeslös om han inte haft sönder pumpen när han installerade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #18 skrivet: 05 april 2023, 19:39:06 »
Har du köpt värmepumpen med installation så skall alla åtgärder på maskinen ske utan kostnad för dig.
Så har i vart fall jag fattat lagen.
Löper du maskin lös och lejer en lokal hantverkare att installera så är det två olika köp och två olika garantier, så där går installatören skadeslös om han inte haft sönder pumpen när han installerade.

Köpt pump och installation av samma firma (en lokal Elon-butik, som i sin tur anlitade extern aktör till installationen). Dock tveksamt om det finns några lagar att hänvisa till eftersom det inte rör sig om en reklamation utan ett garantiärende. Som jag förstått det är det alltså garantivillkoren som avgör. Några sådana har jag dock aldrig fått se.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #19 skrivet: 05 april 2023, 20:08:23 »
Jag har inte fått några garantivillkor, det står bara 5 år garanti på kvittot.

Har nu varit i kontakt med Elux "kundrelationer" som ganska omgående informerade att de skulle ersätta mig för "en del" av installationskostnaden. Uppskattningsvis hälften enligt personen jag talade med.

Blev även erbjuden byte till en pump med sämre spec (har startat tråd ang detta i forum för märkesspecifika diskussioner).

Ska jag nöja mig med dessa alternativ?

Ja, då är det bara att du biter i suräpplet.
Det kanske är 5 års garanti på själva kvittot, att det är läsbart efter 5 år?
En garanti utan garantivillkor har jag aldrig varit med om, men om det nu är så har du ingenting att hämta.
Så, lämna det där, och gör en koll av eventuella villkor inför nästa köp, tips på pumpar har du redan fått ser jag.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/år
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 382kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #20 skrivet: 05 april 2023, 20:33:48 »
En garanti utan villkor borde inkludera allt och troligen fler saker som normalt faller under egen skötsel och åsknedslag 😎

Men är mera en killgisning .
Nog borde det dock vara en reklamation då åtgärder ej utförs.

Har man gott om pengar står man sitt kast och är man mindre bemedlad så kontaktar man ARN för konsultation.

Dålig reklam för Electrolux är det onekligen, hade det varit en väldigt ovanlig grej borde dom tagit smällen och monterat likvärdig eller bättre men kanske är många som har problem och då är det inte lika kul längre !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #21 skrivet: 05 april 2023, 22:38:08 »
Nog tror jag det finns villkor för garantin, om du frågar efter dem.
Och i villkoren kan de kanske teoretiskt ha undantag för installationskostnader, men det har jag svårt att tro - ser ingen skillnad på att reparera eller byta ut pumpen helt.
Och en reparation på garantin omfattar ju självklart även jobbet om du köpt allt på samma ställe.

Här ser du garantivillkoren: https://www.elon.se/media/wysiwyg/Elon_GarantiText_5_r.pdf
De kan ersätta med samma eller likvärdig produkt.
Vad som är likvärdig bestäms av dem, inte av dig.
Så tyvärr är du nog tvingad att acceptera även en klenare ersättare.
Men de borde ju gå förhandla med om du kan hitta nåt bättre för liknande pris i deras sortiment.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #22 skrivet: 06 april 2023, 08:49:41 »
Nog tror jag det finns villkor för garantin, om du frågar efter dem.
Och i villkoren kan de kanske teoretiskt ha undantag för installationskostnader, men det har jag svårt att tro - ser ingen skillnad på att reparera eller byta ut pumpen helt.
Och en reparation på garantin omfattar ju självklart även jobbet om du köpt allt på samma ställe.

Här ser du garantivillkoren: https://www.elon.se/media/wysiwyg/Elon_GarantiText_5_r.pdf
De kan ersätta med samma eller likvärdig produkt.
Vad som är likvärdig bestäms av dem, inte av dig.
Så tyvärr är du nog tvingad att acceptera även en klenare ersättare.
Men de borde ju gå förhandla med om du kan hitta nåt bättre för liknande pris i deras sortiment.

Håller med här.
Inga konstigheter när det är skrivet som detta visar.
Jag hade stått på mig, dom får fixa dit en ersättningsprodukt, och det är ELON som står för garantin, så det är dom du ska pressa i detta fall, inte tillverkaren av pumpen.
Återkoppla hur det går, det blir intressant att följa.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/år
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 382kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #23 skrivet: 06 april 2023, 09:44:08 »
Håller med här.
Inga konstigheter när det är skrivet som detta visar.
Jag hade stått på mig, dom får fixa dit en ersättningsprodukt, och det är ELON som står för garantin, så det är dom du ska pressa i detta fall, inte tillverkaren av pumpen.
Återkoppla hur det går, det blir intressant att följa.

Det är ju intressant för hittills är det Electrolux som varit mest tillmötesgående ändå. De har som sagt meddelat nu att jag kan få tillbaka kostnaden för pumpen samt cirka halva installationskostnaden, alternativt en ny pump installerad med lite sämre specifikationer. En halv installationskostnad är ju runt 3000 kronor, vilket väl kan vara ett ok pris för att ha "hyrt" en pump i fyra vintrar. Så jag känner kanske inte det är en hård smäll jag åker på. Samtidigt ska de ju inte komma undan med något mindre än vad garantin omfattar. Vilket ingen verkar ha koll på. Först säger teknikern att dom ska byta den, sen att jag bara får pengarna för pumpen, sen säger kundservice att jag får halva kostnaden. Elon å sin sida säger att jag bara får för pumpen. Märkligt att ingen vet vad som gäller. Och ja, jag borde ha någon slags garantihandlingar men det kan jag absolut inte minnas att jag fått, men det står som sagt på kvittot att det är fem år.

Det lutar åt att jag tar så mycket pengar jag får och köper en Mitsubishi Solid AP25. Det kommer kosta mig ganska många fler tusenlappar än att ta en ny electroluxpump men jag kan nästan ge mig fan på att jag kommer få mer problem om jag tar den snåla vägen. Dessutom utan garanti då, för den lär ju inte förlängas i det fallet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #24 skrivet: 06 april 2023, 10:09:12 »
Har dom helt slutat med Electrolux? (Hittar inte när jag söker)
Det här är den billigaste de säljer.
Fuji är samma som Fujitsu, och det är bra värmepumpar, kan du få en sådan istället så är den helt OK.
https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar/fuji-electric-rsg-09-kmcb-rog-09-kmcbn
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #25 skrivet: 06 april 2023, 10:15:46 »
Det är ju intressant för hittills är det Electrolux som varit mest tillmötesgående ändå. De har som sagt meddelat nu att jag kan få tillbaka kostnaden för pumpen samt cirka halva installationskostnaden, alternativt en ny pump installerad med lite sämre specifikationer. En halv installationskostnad är ju runt 3000 kronor, vilket väl kan vara ett ok pris för att ha "hyrt" en pump i fyra vintrar. Så jag känner kanske inte det är en hård smäll jag åker på. Samtidigt ska de ju inte komma undan med något mindre än vad garantin omfattar. Vilket ingen verkar ha koll på. Först säger teknikern att dom ska byta den, sen att jag bara får pengarna för pumpen, sen säger kundservice att jag får halva kostnaden. Elon å sin sida säger att jag bara får för pumpen. Märkligt att ingen vet vad som gäller. Och ja, jag borde ha någon slags garantihandlingar men det kan jag absolut inte minnas att jag fått, men det står som sagt på kvittot att det är fem år.

Det lutar åt att jag tar så mycket pengar jag får och köper en Mitsubishi Solid AP25. Det kommer kosta mig ganska många fler tusenlappar än att ta en ny electroluxpump men jag kan nästan ge mig fan på att jag kommer få mer problem om jag tar den snåla vägen. Dessutom utan garanti då, för den lär ju inte förlängas i det fallet.

Jag skulle ha tagit det till ARN, bara för att få en kvalitativ bedömning av vad som gäller.
Min egen bedömning säger att Electrolux gör detta för att ge en bra kundbild av sitt märke.
Men ska man bara titta på det juridiska så har du köpt en produkt av ELON, ingen annan, så det är ELON som ska hantera detta, och garativillkoret säger att du ska ersättas med en likvärdig produkt.
Det som är lite skevt är att man bedömer en klenare pump som likvärdig.
En annan sak som är tveksam är om dom har rätt att kräva dig på kostnader som uppstår i och med att felet ska rättas till.

Så jag skulle ha sagt till ELON att jag kommer att pröva detta via ARN, eftersom min tolkning är att jag ska ersättas med en likvärdig produkt, och då ska den vara driftsatt och klar på väggen.

En annan sak jag tycke var konstigt var klausulen att garantin inte täcker rör för köldmedia?
Så om detta spricker eller av annan anledning går sönder så ligger kostnaden hos kunden.
Som att garantin på en bil inte skulle täcka bränslerör?

Ja, lite "flummig" garanti tycker jag, men väl värd att prövas.
I övrigt tycker jag att du resonerar klokt.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/år
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 382kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #26 skrivet: 06 april 2023, 12:21:46 »
Har dom helt slutat med Electrolux? (Hittar inte när jag söker)
Det här är den billigaste de säljer.
Fuji är samma som Fujitsu, och det är bra värmepumpar, kan du få en sådan istället så är den helt OK.
https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar/fuji-electric-rsg-09-kmcb-rog-09-kmcbn

Jag skulle ha tagit det till ARN, bara för att få en kvalitativ bedömning av vad som gäller.
Min egen bedömning säger att Electrolux gör detta för att ge en bra kundbild av sitt märke.
Men ska man bara titta på det juridiska så har du köpt en produkt av ELON, ingen annan, så det är ELON som ska hantera detta, och garativillkoret säger att du ska ersättas med en likvärdig produkt.
Det som är lite skevt är att man bedömer en klenare pump som likvärdig.
En annan sak som är tveksam är om dom har rätt att kräva dig på kostnader som uppstår i och med att felet ska rättas till.

Så jag skulle ha sagt till ELON att jag kommer att pröva detta via ARN, eftersom min tolkning är att jag ska ersättas med en likvärdig produkt, och då ska den vara driftsatt och klar på väggen.

En annan sak jag tycke var konstigt var klausulen att garantin inte täcker rör för köldmedia?
Så om detta spricker eller av annan anledning går sönder så ligger kostnaden hos kunden.
Som att garantin på en bil inte skulle täcka bränslerör?

Ja, lite "flummig" garanti tycker jag, men väl värd att prövas.
I övrigt tycker jag att du resonerar klokt.

Jag tvekar lite inför att driva detta mot Elon, iaf i nuläget. Dels pga besväret (när jag redan kommit en bra bit med Elux), dels pga att jag inte vill att dom väljer en pump åt mig. Om jag ens får rätt kommer de troligast erbjuda mig den billigaste canvac-pumpen (du har rätt i att de slutat med Elextroluc men de har Canvacs som är billigare än Fujitsun). Mot mellanskillnad kanske jag kunde få nämnda Fujitsu-pump men då tillkommer 2000 för airpatrol (wifi ett krav för mig) så det känns som det går på ett ut ändå mot att själv köpa den pump jag vill ha. I och med att jag då får ny garanti slår det rentav över till det alternativets fördel. Som därtill finns inom räckhåll utan processande.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att driva det i efterhand som en principsak, för att se var det hamnar.

Tack för allt stöd. Lovar att uppdatera.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2451
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Senast ändrad: 08 april 2023, 20:37:58 av electroluxaren »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 900
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #28 skrivet: 08 april 2023, 22:01:19 »
Hur räknar ni hem en luft luft, tex denna ovan enl exemplet?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Köpråd till litet fritidshus
« Svar #29 skrivet: 11 april 2023, 07:40:14 »
Hur räknar ni hem en luft luft, tex denna ovan enl exemplet?

Jag har loggat förbrukningen i huset, och därefter fått fram vilken del av energimängden som är relaterat till värme.
Loggade både före och efter installationen av luftvärmepumpen, så nu vet jag att den halverade värmeförbrukningen.
Sedan gjorde jag ett kalkylark med alla nödvändiga parametrar, då blev det enkelt att laborera med elpriset och se återbetalningstiden.
Så man får se högt elpris från den positiva sidan - det blir kortare återbetalningstid  tummenupp
Dagens månadsmedelpriser ger en återbetlningstid på 2,7år för mig.
Det är i alla fall mitt sätt att räkna hem investeringen på.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/år
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 382kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 302
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!