0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ringde återförsäljaren och fick efterhand till svar att garantin endast gällde pumpen. Jag tänkte nu kontakta Electrolux kundtjänst och se vad dom har att säga.
Även om det ”bara” skulle gälla att du har garanti på pumpen vilket i sig verkar märkligt så har du väl en funktionsgaranti på att den ska fungera och kan väl knappast ske på bekostnad av slutkund ?Vad står det angående garanti på dina köpehandlingar från återförsäljaren ?Har du pratat med allmänna reklamationsnämnden eller annan instans?
Har du köpt värmepumpen med installation så skall alla åtgärder på maskinen ske utan kostnad för dig.Så har i vart fall jag fattat lagen.Löper du maskin lös och lejer en lokal hantverkare att installera så är det två olika köp och två olika garantier, så där går installatören skadeslös om han inte haft sönder pumpen när han installerade.
Jag har inte fått några garantivillkor, det står bara 5 år garanti på kvittot.Har nu varit i kontakt med Elux "kundrelationer" som ganska omgående informerade att de skulle ersätta mig för "en del" av installationskostnaden. Uppskattningsvis hälften enligt personen jag talade med.Blev även erbjuden byte till en pump med sämre spec (har startat tråd ang detta i forum för märkesspecifika diskussioner).Ska jag nöja mig med dessa alternativ?
Nog tror jag det finns villkor för garantin, om du frågar efter dem.Och i villkoren kan de kanske teoretiskt ha undantag för installationskostnader, men det har jag svårt att tro - ser ingen skillnad på att reparera eller byta ut pumpen helt.Och en reparation på garantin omfattar ju självklart även jobbet om du köpt allt på samma ställe.Här ser du garantivillkoren: https://www.elon.se/media/wysiwyg/Elon_GarantiText_5_r.pdfDe kan ersätta med samma eller likvärdig produkt.Vad som är likvärdig bestäms av dem, inte av dig.Så tyvärr är du nog tvingad att acceptera även en klenare ersättare. Men de borde ju gå förhandla med om du kan hitta nåt bättre för liknande pris i deras sortiment.
Håller med här.Inga konstigheter när det är skrivet som detta visar.Jag hade stått på mig, dom får fixa dit en ersättningsprodukt, och det är ELON som står för garantin, så det är dom du ska pressa i detta fall, inte tillverkaren av pumpen.Återkoppla hur det går, det blir intressant att följa.
Det är ju intressant för hittills är det Electrolux som varit mest tillmötesgående ändå. De har som sagt meddelat nu att jag kan få tillbaka kostnaden för pumpen samt cirka halva installationskostnaden, alternativt en ny pump installerad med lite sämre specifikationer. En halv installationskostnad är ju runt 3000 kronor, vilket väl kan vara ett ok pris för att ha "hyrt" en pump i fyra vintrar. Så jag känner kanske inte det är en hård smäll jag åker på. Samtidigt ska de ju inte komma undan med något mindre än vad garantin omfattar. Vilket ingen verkar ha koll på. Först säger teknikern att dom ska byta den, sen att jag bara får pengarna för pumpen, sen säger kundservice att jag får halva kostnaden. Elon å sin sida säger att jag bara får för pumpen. Märkligt att ingen vet vad som gäller. Och ja, jag borde ha någon slags garantihandlingar men det kan jag absolut inte minnas att jag fått, men det står som sagt på kvittot att det är fem år.Det lutar åt att jag tar så mycket pengar jag får och köper en Mitsubishi Solid AP25. Det kommer kosta mig ganska många fler tusenlappar än att ta en ny electroluxpump men jag kan nästan ge mig fan på att jag kommer få mer problem om jag tar den snåla vägen. Dessutom utan garanti då, för den lär ju inte förlängas i det fallet.
Har dom helt slutat med Electrolux? (Hittar inte när jag söker)Det här är den billigaste de säljer.Fuji är samma som Fujitsu, och det är bra värmepumpar, kan du få en sådan istället så är den helt OK.https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar/fuji-electric-rsg-09-kmcb-rog-09-kmcbn
Jag skulle ha tagit det till ARN, bara för att få en kvalitativ bedömning av vad som gäller.Min egen bedömning säger att Electrolux gör detta för att ge en bra kundbild av sitt märke.Men ska man bara titta på det juridiska så har du köpt en produkt av ELON, ingen annan, så det är ELON som ska hantera detta, och garativillkoret säger att du ska ersättas med en likvärdig produkt.Det som är lite skevt är att man bedömer en klenare pump som likvärdig.En annan sak som är tveksam är om dom har rätt att kräva dig på kostnader som uppstår i och med att felet ska rättas till.Så jag skulle ha sagt till ELON att jag kommer att pröva detta via ARN, eftersom min tolkning är att jag ska ersättas med en likvärdig produkt, och då ska den vara driftsatt och klar på väggen.En annan sak jag tycke var konstigt var klausulen att garantin inte täcker rör för köldmedia?Så om detta spricker eller av annan anledning går sönder så ligger kostnaden hos kunden.Som att garantin på en bil inte skulle täcka bränslerör?Ja, lite "flummig" garanti tycker jag, men väl värd att prövas.I övrigt tycker jag att du resonerar klokt.
Hur räknar ni hem en luft luft, tex denna ovan enl exemplet?