0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan flytta kompressorstart i gradminutersystemet. På så vis påverka antal start och stopp utan att påverka levererad energi.Oftast ligger gradminuterberäkningen på nästan inget underskott alls. Det är när kompressorn orkar värma allt. När det går tungt så vill man inte att elpatron ska behövas i onödan utan den kan vänta lite extra med den. Då hamnar gradminutsystemet i ett ganska stort underskott som hålls kvar av att elpatronen startar och stoppar "där bort igenom". I energioptimeringssamanhang brukar de flytta elpatronen riktigt ordentligt. Men en bieffekt är att det blir svårt att få stopp på värmepumpen när nätterna är kalla och dagtiden är varm. Fabriksinställningen är inte så tokig med andra ord. F730/F750 är de som har mest underskott till elpatron original av Nibes produkter jag känner till.Hade gärna sett ingång för kompletterande utegivare i öst eller söder (utöver norr) som ställer om nedräkningshastigheten på gradminuter så man slipper trådens bekymmer/fenomen. Från värmepumpens perspektiv. Markisbehovet kommer vi inte undan, men en kall platta hade ju varit en bra början.
Har du kontrollerat så att innegivaren påverkar börvärdet för framledningstemperaturen.Det borde finnas i någon meny.Jag har inte NIBE så jag kan inte deras menysystem men i manualen finns det 1.9.4 rumsgivarinställningar.Man kan ju alltid värma innegivaren med t ex hårtork så att värmepumpen tror att det är 4 grader varmare inomhus, då borde börvärdet för framledningstemperaturen minska
Om du provar med faktor 8 så borde återhämtningen av gradminuter gå nästan dubbelt så snabbt.Om man kan ställa in så att max gradminuter är mindre än 1000 så borde detta också minska ditt problem.Testa med t ex 500