0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har aldrig förstått vitsen med gradminutrar. Vaddå värmeskuld?? Jag har bara innegivare och pumpen styr på den, inga värmeskulder finns att jaga ikapp. Enda intressanta är ju att hålla inställd innetemperatur, inget annat
Måla huset i reflekterande silverfärg och skaffa markiser! Skämt åsido, detta är ett svårlöst problem när man har ett värmetrögt golvvärmesystem som styr på yttertemperaturen och det är iskallt på natten / supersoligt på dagen, samt fläkten går på konstant (låg) hastighet.Nibes Smart Price Adaptation är ju till för att spara pengar vid timprisavtal, och Nibe borde utveckla nån typ av "Weather Forecast Projection" anslutet till SMHIs data, för att få till en ännu bättre komfort Men det tips jag kan ge dig, är väl att dra ner värmekurvans förskjutning några steg, medans vårens väderförhållande råder, det blir lite kallare grundvärme inomhus i ett par kallnattsveckor, men solen värmer sedan lagomt på dagen.Sen får man ändra tillbaka i höst/vinter när soltillskottet "försvinner".Edit:Det går ju manuellt att nolla gradminutrarna, (repetitivt)...men det visste du kanske redan?
Hur gör man för att nolla GM?
Har inte golvvärme, men sänka värmekurvan är ju ett alternativ,ställer jag ned termostaternna så stannar väl pumpen när framledningen blir för hög.Hur gör man för att nolla GM?
Jag har alltid trott att gradminutssystemet är ett sätt att minska antalet start/stopp i ett värmepumpssystem. Man kan ju uppnå samma sak med innegivare med hysteres men det kräver en noggrann innegivare (speciellt vid golvvärme) som verkligen är representativ för hela husets temperatur. I en Comfortzone mäter man väl frånluftstemperaturen vilket är ett mått på medeltemperaturen i huset.Dessutom är Comfortzone och Nibe 730/750 inverterstyrda vilket borde minska antalet start/stopp utan användning av gradminuter.
Även om man har ett trögt golvvärmesystem, vilket jag kan förstå, så blir man ju inte hjälpt av att systemet brassar på "för det som behövdes igår". Att skulden uppstod är ju fel i sig själv känns det som, borde systemet inte tidigt känna av "nu håller det på att bli kallare" och börja smyga igång så att skulden aldrig uppstår??