0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Solceller för 150 000 kr ger dig en besparing på kanske 7000 kWh så det är en mycket bättre investering.
Med en ny värmepump tror jag inte du kan räkna med mer än 4.0 i COP, och då skulle du alltså förbruka 4875 kWh, eller spara ytterligare ca 1625 kWh.Solceller för 150 000 kr ger dig en besparing på kanske 7000 kWh så det är en mycket bättre investering.
Men då får du ju ändå vara beredd på att byta VP också snart, efter 22 år så är det troligen inte så många år kvar.
Billig el så drar man på allt man har och slipper förhoppningsvis köpa el istället (nattetid). Överföringskostnaden per kWh sparar man alltid. Idag går pumpen nonstop och till kvällen kommer det att bli ”varmt” ute tills imorgon. Sommartid fungerar det ju inte att värma kåken förstås…
Jag har nog hellre en fungerande bvp än solceller om jag skulle behöva välja. Hur många timmar har bvp gått?
Pumpen verkar gå i snitt ca 3200 timmar per år. På 22 år blir det 70400 timmar. Det går inte ihop med att den bara har gått 36953 timmar. Stämmer verkligen siffran? Finns det ett minustecken framför värdet?
Har pumpen bara gått 70 000 timmar skulle jag köra vidare. Köper man en ny pump får man räkna med en avskrivning på ca 5000 kr/år för den och det finns inga möjligheter att den sparar el som motsvarar det beloppet.