0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En indikator på att verkningsgraden börjar sjunka är att hetgastemperaturen, GT6, börjar stiga i förhållande till temperaturen på utgående värmebärare. Den differensen brukar vara 30-35 grader när man har radiatorer i huset. Börjar differensen öka är det ett tecken på slitage.
För mig började kompressorn nog gå tungt, när jag tittade tillbaks på loggningen så kunde man se att energiförbrukningen ökat det sista "levnadsåret" innan den skar ihop totalt.
Jag tycker inte man kan räkna på det sättet. Man måste räkna pengar när det gäller investeringar. Värmepumpen sparar kWh när elen är dyr.......... Det har i Tyskland förekommit att elpriserna har varit under noll helger när det har varit blåsigt och solig.
Hur kollade du det? Förbrukning/tidsenhet?Har ju drifttider och husets totala elförbrukning för varje år sen pumpen var ny. Detta i kombination med de "schablonförbrukningar" som finns för kompressor, växelventil, pumpar mm så kanske det går att höfta hur många kWh VP tagit i förhållande till husets totala elförbrukning...?mvh/ Gästur
Värmepumpssystemet går kortare tid per dygn, kanske max 2.000h/år => 80.000h livslängd ger en avskrivning på 40 år, inkl kostnad för kritiska reservdelar.
En on/off värmepump som körs 2000 h/år är kraftig i förhållande till husets värmebehov. Då gäller det att ha rejält med vatten i systemet så att gångtiderna inte blir så korta att pumpens livslängd påverkas. Kalkylen kommer att se annorlunda ut om man måste komplettera med en volymtank på ett par hundra liter. Det finns ett investeringsalternativ till enligt principen "if you can't beat them, join them": köp aktier i Fortum eller EON. Tyvärr är det besvärligt att få tillbaka den utdelningsskatt man betalar för mycket enligt dubbelbeskattningsavtalen.
Min slutsats är alltså:Om man har en fungerande värmepump och vill spara mer energi så ska man satsa på:Fler radiatorerSolcellerMöjligen tilläggsisoleringAtt byta värmepump till en modern effektiv värmepump ger väldigt dålig avkastning på kapital.