0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade förra sommaren en CRC-MV 94 vilket är en rejäl pjäs, och den klarade att sänka temperaturen i hela huset (132kvm) bara genom att kyla den stora hallen på övervåningen. Kylan flöt ner via trappen och gjorde stor skillnad även på nedervåningen. Detta med ett 100m borrhål, och jag fick ut som mest ca 3kW kyla vill jag minnas (intemp vs uttemp på konvektorn gånger luftflödet). Om det krävdes så stor konvektor för att få ut den effekten, vet jag inte, men det hjälpte nog.
Kan du utveckla lite kring din CRC-MV 94 har ny bytt ut den eller vad hände med den? Hur tyckte du den kylde? Hur vad ljudnivån? Vad den effektiv när det var galet varmt under sommaren?Vi byggde vårt hus och flyttade in nu i vintern men har en CRC-MV 84 och en CRC-MO 84 i vårt enplanshus med 166 kvm boyta och 190 m borrhål. Har därmed inte hunnit testa frikylan men är galet nyfiken på hur det blir och om FTX kan hjälpa till att kyla ner inkommande luft och därmed sprida kylan lite. Är lite orolig att vårt sovrum som är längst bort från båda konvektorerna och har västlig sol kommer vara varmt samt att ljudnivån kommer vara lite hög. Samtidigt lever jag på hoppet att jag har två rejäla konvektorer som kanske är effektiv på lägsta nivån.
Blir kanske lite off-topic men kanske ger någon annan lite ideér! Jag bytte min CRC-MV94 mot två stycken IO43-44 (tror jag, de är lite äldre, saknar beteckning) som min svåger hade köpt. Han hade ett svinstort rum att värma/kyla (ca 100kvm, 3m takhöjd) och alternativet hade då varit att monterat två konvektorer och dubbelrördragning. Jag hade tänkt kyla 3 sovrum och en hall med min, men nu kan jag kyla 2 sovrum samt 1 sovrum + hall obereoende av varandra, så det blir nog en win-win. Jag styrde min konvektor med fläktlägen 1,2,5 (om jag minns rätt), och mesta tiden så gick den bara på fart 1 och två. När det var max solinstrålning så gick den ibland upp på högsta farten temporärt. Den låter på låg fart, men absolut inte så att det egentligen störde så mycket. Den var uppsatt i rummet jämte mitt sovrum, och vi sov med dörren halvöppen. Det blev också ganska tydligt att om kylan hela tiden gick, så behövde den inte cirkulera luften så himla mycket för att bibehålla temperaturen (jag hade ca 22 grader inställt), men om den stängdes av ett tag, då får den kämpa på rätt hårt för att få ner temperaturen. Däremot, så gick den heller inte speciellt mycket på natten. Fördelen med att konstant kyla huset, är att det inte var speciellt mycket restvärme i väggarna när kvällen kom, så när temperaturen ute gick ner mot 20 grader så behövdes knappt nån kyla. Jag har loggdata för in/ut lufttemp på konvektorn och brine-temperatur, men ingen grafning uppsatt längre. Men enligt mina beräkningar så maxade den ca 3-4 kW kyla om man gick enligt luftflödesangivelsen i deras tabeller, och det stämmer ganska bra med vad man förväntas få ut ur 100m borrhål. Däremot skulle det nog successivt sjunka om det maxades hela tiden. Med 190m borde du landa närmare 6 kW kyla, och jag tror jag gör ganska stor skillnad. Däremot ska man inte förvänta sig några 18 grader inomhus då effektiviteten sjunker med minskande temperaturdiff mellan brine och önskad temp. Däremot skriver du inte hur dessa konvektorer används idag? Har du extra-batteri till dem för värme, och kör 4-rörssystem, eller kör du med värmeväxlare och kommer köra konvektorerna som en isolerad slinga på sommaren mot värmeväxlaren? Eller är de bara förberett för kyla i samband med byggandet?Gällande FTX, om konvektorerna sitter lämpligt (i närheten av tilluft) så kommer ju luftombytet sprida kylan i huset. Sitter de olämpligt (i rum som har frånluft) så kan det nog tom motverka effekten lite. Nackdelen är att frånluften blåser ju ut kylan, och värmeväxling av varm uteluft är långt mycket ineffektivare än att cirkulera inneluften och kyla den. Du får nog experimentera med vad som är vettig ventileringsgrad när kylan körs för att hitta en sweet spot. Hade man fått drömma så hade ju det bästa varit om man kunde ställa om FTX-systemet så det återcirkulerar en viss del av luften, typ skruva upp cirkulationen på max och ta ca 30% friskluft utifrån, resten går bara runt, runt. Men det är raka motsatsen till vad man vill att ett ventilationssystem ska göra, så det är nog inte så troligt.
Håller på att dimensionera rören till fläktkonvektorerna och måste säga jag blir ganska förvirrad över hur dom listar flöden och tryckfall vid olika temperaturer. Hur kommer det sig att flöde och tryckfall blir högre vid låga temperaturer och tvärtom vid höga? Borde inte behovet av flöde på vattnet vara som störst vid höga temperaturer för att kompensera för varmare vatten?Eller gör man detta för att få ut så hög kyleffekt som möjligt i diagrammen, dvs så kallt vatten som möjligt, högt flöde och därmed max av vad som går att få ut? Någon som vet?
Håller med om lite off-topic men kände mig tvungen att fråga. @leeijo får sin tråd bumpad lite iaf som tack Kopplade du om fläktlägen själv? Eller körde du på standard?Vi har golvvärme så konvektorerna skall enbart användas för frikyla, vi har en extern cirkulationspump som skall aktiveras automatiskt undersommaren när bergvärmepumpen går in i sommarläge. Eveco sa då att 4-rörssystem är effektivast. Kyla är inte kopplad på FTX på något sätt.
Vilken dimension på spirorör har du tänkt använda och vilket luftflöde?Vilken kondensisolering på spirorören?Ska du ha ljuddämpare?