0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GP6 är ut till värmesystemet. GP1 är både värme och varmvatten.Lågtryckslarm är ännu ett fel det beror inte på vad någon cirkulationspump gör, har du sett några onormala mängder påfrostning bak på värmepumpen där ute?Stod det högtryckslarm, då känns sambandet med pumparna helt klart.
I och med att det är garanti kvar tycker jag utedelen ska kontrolleras grundligt om du inte har köldmedieläckage, även för att se så alla ventiler funkar som de ska i kylkretsen. Jag tycker isen är för tjock för att vara Nibe, det saknade området gillar jag inte heller.Lägg upp diverse tempgivare när pumpen kör, både inne- och uteplacerade.
Misslyckas avfrostning så är det ju lite av en annan sak. Se kondensor in och ut, givarna där värme avges. BT12 och BT3. När den avfrostar tar den värme där istället (kondensorn blir förångare). Om tillgänglig temperatur är för låg så kommer den nödstoppa för att inte frysspränga värmeväxlaren.Lite långsökt, men du bör kunna få lågtryckslarm några minuter efter en avbruten misslyckad avfrostning. Men då borde BT 16 visa lite kanske -25 eller lägre. Men mycket kan hända när inte omständigheterna är normala så man bör inte detaljgissa mer än så.I servicemenyn, bakåtpil 7 sekunder.Där har du värmepumpsmeny 5.11.1.1. "Tillåt avfrosta oftare" Kolla vad det står där. Starttemperatur för avfrostningsfunktion: Sätt den på -1 tills du får mer avfrostningsvatten.Ändra passiv avfrostning till 3, också tillfälligt. Då ska den fläkta mer utan kompressorn är på.Slutligen, kör manuell avfrostning och beskåda.Jag scrollade upp lite, ser inget om din strategi för termostater, har du majoriteten öppna? Golvvärme? Radiatorer? Är injusteringen välgjord så det blir så gott som lika varmt i alla ytor om du ställer värmen i bott? Idag är det många som fått problem när de sänker värmen på fel ställe, termostaterna istället för värmepumpen. Med rätt kurva och förskjutning blir det inte för varmt inne även om termostaterna är i max.Hur golvvärme kan funka med luft/vatten:Är injusteringen obefintlig genar värmen i närmaste rummen tills termostaten stänger, sen flödar det mer i slingorna ett steg lite längre bort till de stänger. Sen får du till sist värme längst bort om inte de första börjat öppna igen och stör systemet. Görs då en avfrostning och systemet ser ut så här så blir det väldigt lite energi att avfrosta med. Är injustering gjord och termostaterna öppna så hjälper hela golvvärmesystemet till att hålla maximalt hög temperatur in i kondensorn, mest tillgänglig värmeväxlande area samtidigt som hjälps åt att hålla kondensor in så hög som möjligt. Högre temperatur = högre effekt = snabbare och fullständig avfrostning = bättre ekonomi och funktion.Sätta en tank som ackumulerar "korsdraget" fungerar, men inte säkert det är nödvändigt egentligen.
Gick värmepumpen när du tog de bilderna trots larmet?Kör även ställdonen öppna känn om det är någon golvvärmeslinga som avviker i temperaturen och justera där uppe på fördelaren för varje slinga. Sekundärt, efterjustera efter verklig rumstemperatur. Det är ett bra tillfälle att justera in flödena i systemet känns det som.
Den installationen av utedelen skulle inte jag godkänt.Givarna visar annars rimliga värden och det finns inget som förklarar varför den stannar helt.Låter som ett elfel eller liknande? Och som sagt, att det fattas frost på en del tyder på att nått är knas med utedelen, frosten ska normalt växa på jämnt över hela förångaren.Avfrostningen kräver ju att värmebäraren snurrar, och det tycks den göra på dina bilder?