0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejPå finska forumet finns en del loggar som visar effektåtgång vid olika temperaturer för rw35. Vid kallare än -20C droppar effektförbrukningen lägre än motsvarande för rw25 vid samma temp. Att värmeffekten och effektförbrukning börjar droppa kring -20 eller lägre är väl normalt beteende om man tittar på t.ex VTT:s test kurvor https://scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/. Verkar bara som om rw35 faller betydligt snabbare än den borde för att komma nära 4kw vid -25C. Loggarna som gjordes i vintras var så pass övertygande att ett par medlemmar fick nya maskiner ca februari detta år. Dock till ingen nytta varefter det verkar som om Scanoffice fört ärendet vidare. Av de som reklamerade och fick ny maskin har åtminstone en redan fått nytt kretskort men resultatet vet vi först senare.Själv var jag förra veckan i kontakt med min återförsäljare som samtidigt själv är importör (går alltså inte via Scanoffice som är största importören). Han sade att han väntar på samma kretskorten som Scanoffice gör så jag vet ingen närmare tidtabell för uppdateringen.Sedan är det säkert så att de flesta även i Finland inte reagerat på problemet speciellt i södra delarna av landet. Nån enstaka köldknäpp under -20 nattetid föranleder säkert inte klagomål. Andra har kanske automatisk backupvärme och en del lever i tron att vid kallare än -10-15c ska man stänga av pumpen.De som mest aktivt drivit ärendet är typiskt medlemmar från norra delarna av Finland men även undertecknad märkte nog att nåt var fel fast jag bor i mellersta delarna.Återkommer då jag vet mer angående uppdateringstidtabellen
Precis vad jag tror också, att få märkt det då man inte letar fel, men det finns säkert där på flera (eller alla) äldre pumpar även i Sverige (alla RW 35 och kanske även 25 som nu skrevs, är ju rimligt att samma serie har samma "miss").Även jag är intresserad av att veta serier, men enklast är nog att tänka att de ska vara tillverkade efter sommaren 2024 för att man ska undvika problem som jag tolkat det, i mitt fall avstår jag SUMO nu just av osäkerheten kring detta samt att installatören inte tycker sig kunna montera den pga av storleken på innedelen, så det blir en Panasonic via en annan installatör (Pro partner, eller vad de kallar det så 5 års går ingår). Befintlig pump lär behöva bytas ut och om inget som slår SUMO finns på marknaden så blir det en RW35 där med en ombyggnad för att få in den ovanför ytterdörren, skulle vara möjligt enligt Mitsubishiinstallatören, men det kan ju förhoppningsvis dröja några år från idag, den beställda HZ25ZKE väntar på att bli installerad, om ett par veckor som det låter.Jag hade antagligen inte märkt att det skulle vara något fel om jag köpt en RW35 och inte läst på, men nu skulle jag inte tänka på något annat än att kolla om den fungerar korrekt (nåja, typ). Mycket fult om inte allas kort byts utan bara till de som klagar, hör man sånt blir iaf jag anti till Mitsubishi (eller andra märken som gör så), hoppas de byter rakt av/uppdaterar. Vet dom att dom gjort fel, fixa felet!
När Panasonic hade sitt strul senast med spolen till fyrvägaren så gick det inte ut någon info.Man fick ny spole och kretskort som man bytte, det ”lustiga” var att man fick likadana delar som inte var uppdaterade så kunden fick efter ett tag samma problem.Inte kul att byta spole/kretskort på utedelen vintertid !Vet inte om tex Daikin bytte ut alla innerdelar som eventuellt kunde drabbas av läckage eller om dom byttes först när köldmediat läckt ut och den börjar larma.