0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3,9 kw vid -7 ºC förstår mycket väl om det inte räcker till att värma dina 100 kvadrat.
Har du strypt in flödet mellan utedel och pannan så att du har en deltaT på ca 7 grader vid drift?Det är faktiskt ganska viktigt om du vill ha ut full effekt ur din värmepump.Läge B, visst betyder det att fläkten går på högsta varvtal, eller är det annat som skiljer?
Hallå igen.Man tackar för svaren och spekulationerna.Allmänna fakta. Huset byggdes som sagt tidigare 1982 och ligger utanför Gävle. Förbrukning för värme värme och varmvatten innan värmepumpinstallation på ca 14 000 kwh per år. FTX ventilation. Husets effektbehov vid -7 grader C är ca 3kW. Jag har loggat energiförbrukningen månadsvis sedan 1985 och även gjort dygnsförbrukningsmätningar med jämna mellanrum vid olika utomhustemperaturer för att ta reda på effektbehovet så är det något jag känner mig säker på så är det just husets effektbehov vid olika utomhustemperaturer.Värmepumpfakta: Värmepumpen är instrypt så den ger deltaT enligt manualen för fightern så det kan inte vara felet.Tester så här långt: Mina senaste deltaT mätningar gjordes vid +5 grader C (lägeB) och +8 grader C (lägeA) och som sagt tidigare var skillnaden i deltaT försumbar vilket tyder på att kompressorn går i samma effektläge (vilket det nu är...)Nej det ligger en rejäl hund begraven och jag tänker ta reda på vad det är. I värsta fall är det helt enkelt så att fighter 2010 - 6 inte är i närheten av att ge så mycket som står i databladet. Om så är fallet är man ju grundlurad.Cicero