Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Hur skydda rör som ej ligger i kanalplast?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur skydda rör som ej ligger i kanalplast? (läst 1560 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Chippe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 125
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Chippe
«
skrivet:
16 februari 2023, 00:55:37 »
Citera
Jag fick ingen kanalplast då rören ligger i rulle bakom utomhusdelen. Något jag aldrig gillar men så blev det och nu äter fåglarna upp isoleringen. Någon som har tips om hur man kan skydda rören och isoleringen?
Funderar på att tejpa runt alla rör men tror inte det håller länge och så blir det kletigt av klister men någon form av linda kanske funkar?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10195
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hur skydda rör som ej ligger i kanalplast?
«
Svar #1 skrivet:
16 februari 2023, 08:27:11 »
Citera
Det finns PVC-band att linda på rören som skydd för isoleringen och kablar.
https://entrade.se/sv/Hem/Kylkopparror/Isolering_av_ror/PVC_Band_50x0,2_mm-50m,_Vit?id=NAT-5050
Man måste köpa via sin installatör.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
16 februari 2023, 08:29:33 »
Citera
Kolla på nåt sånt här kanske:
https://www.marktegs.se/se/produkter/gnagskydd-spiral/
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #3 skrivet:
16 februari 2023, 10:44:07 »
Citera
jag använder denna tejp
https://www.amazon.es/K-Flex-ST-Cinta-Adhesiva-Caucho/dp/B00CHRFYJ6/ref=asc_df_B00CHRFYJ6/?tag=googshopes-21&linkCode=df0&hvadid=343220909649&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13096786381767008847&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1005463&hvtargid=pla-701458419755&psc=1
den har 3 mm isolering
finns att köpa hos bl a bauhaus och ahlsell
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Chippe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Chippe
«
Svar #4 skrivet:
16 februari 2023, 15:01:22 »
Citera
Tack för tipsen!
Kom på att jag har markduk som är väldigt tålig. Lite mer arbete att klippa remsor och fästa men det skulle funka och är hållbart. Istället för att linda runt smal remsa skulle man kunna klä rören med större bit och dra åt med plastspännband och tejp eller textillim kanske.
«
Senast ändrad: 16 februari 2023, 15:18:44 av Chippe
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8773
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
16 februari 2023, 17:09:06 »
Citera
Har du rörsling bakom utedelen för att det finns ett minimimått på rörlängd eller av annan anledning?
Oftast knepigt att göra rent baksidan och kan även fastna snö/is på rören som bygger emot utedelen och som den inte når att avfrosta bort.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
17 februari 2023, 09:34:58 »
Citera
Mmm, rätt dumt att lägga en rörslinga där faktiskt.
Det hindrar luftflödet, gör det svårt att rengöra, och som sagt, risken för snöbelastning är stor om man bor så till att det snöar då och då, vilket kan blockera luftflödet påtagligt om man inte har koll.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Chippe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Chippe
«
Svar #7 skrivet:
17 februari 2023, 11:22:23 »
Citera
FH35, antar att någon standardrekommendation var 3 meter rör men det går säkert att köra kortare. Placeringen var knepig, jag hade tänkt ha inomhusdelen på en vägg precis som grannen men det tyckte installatören inte var bra eller snyggt och jag kan hålla med om att kanalplast inomhus inte blir snyggt. Den hamnade tillslut mycket nära där utedelen ska sitta och därmed lindades rören bakom. Rören hindrar luftflödet något så det är väl inte optimalt men hälften av slangen ligger nedanför utedelens nedre kant. Ser halvfärdigt ut, riktigt fult och som ni säger kom det en hel del snö på slangen men inte efter att jag byggde ett tak.
Hmm, jag har aldrig rengjort min utedel
Har inga problem med löv och skräp men den kanske vill ha en dusch på sommaren?
«
Senast ändrad: 17 februari 2023, 12:30:17 av Chippe
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #8 skrivet:
17 februari 2023, 12:55:55 »
Citera
Och så är det inte kanalplast utan plastkanal man använder, två helt skilda saker
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1236
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #9 skrivet:
17 februari 2023, 13:11:59 »
Citera
Jag fick tips om aluminiumfolie då jag har några decimeter med oskyddat!
Har funkat än så länge….
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
Chippe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Chippe
«
Svar #10 skrivet:
17 februari 2023, 18:50:44 »
Citera
Isoleringen som är borta på vissa ställen ersätter jag med glasfiberisolering
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1024
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
rikardagren
hakan510
Pumpens
damphunden
Jisse
halar65
alvinpalv
dadid
SeBBBe
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info