0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du spänning på tamparna till KB-pumpen, är det reglering av pumpen med 1 - 2 - 3 på kopplingsboxen. I bland blir det glapp i kontakterna, vrid på vredet och lyssna om pumpen startar. Finns det en blank större skruv i änden på pumpen, lossa den och känn/snurra på axeln med en skruvmejsel. Går den igång då och börjar snurra, så sätter jag en peng på att kondensatorn sagt upp sig. Den sitter under locket och är på ca 2 microfarad, du får läsa på den. Angående spänning för den så går allt mellan 230 -400 V
Ett surr från mjukisen är bara normalt, nu ska du prova med att koppla in KB-pumpen direkt till 230 V. Sen får du följa tamparna fr¨n pumpen upp till kortet. Enligt schemat så är det relä 6 som ska dra för att starta pumpen. Du får försöka följa tamparna från pumpen upp till kortet, det relät kan ha sagt upp sig. Inte säker men reläna räknas uppifrån och ner på kraftkortet med en massa relän på.
Har du rensat filtret, har du slangar från VP ut till kopparrören, känn på dom , är dom stela och liksom knastrar om dom, kan dom vara igensatta av skit, brukar mest vara på värmesidan.
Du har säkert en orginalmjukis och dom bukar säga upp sig, se bilden hur man kopplar förbi den.
Tjena!Jag har nu manuellt testat relät som är för KB (kunde göras i servicemenyn). Då kommer spänning ut till KB. Så inget fel med det relä på styrkortet egentligen.Testade även nu att låta KB gå på sladdställ externt. Den snurrar men händer inte mycket i rören känns det som. Läste i manual detta """Höjning av trycket sker genom att stänga ventilen på inkommande huvudledning när köldbärarpumpen (KBP) är i drift och nivåkärlet (NK) öppet så att vätska sugs ned från kärlet.""""Testade lite olika med o stränga ventiler mm o hände inget i nivåkärlet.Min KBP är kopplad med enkelt 3x1,5 kvadrat som är dundersynlig så ser direkt var den är ansluten. Ingen spänning i "normaldrift" nu men spänning när jag manuellt aktiverade relät.